Combi-tug "Braakman" en ASD-tug "Zeebrugge&qu

• Topicstarter Topicstarter wouter zzw
  • Startdatum Startdatum
W

wouter zzw

Guest
Hoi Collega`s,

Voor degenen die mijn een beetje kennen, die weten dat mijn model van de "Zeeland" nu lekker begint op te schieten. Daarmee ben ik begonnen met een nieuw soort model waarvan er nog niet zoveel van rondvaren. Hierbij moet ik wel vermelden is dat dit model een soort van Joint-venture tussen mij en Danny. Dit wil zeggen dat ik de spanten aan het maken ben en dat hij er op het moment dat ik aan het varen ben een mal maakt.

Maar wat wil nu het probleem. Ik nijg zelf meer naar een Combi-tug van het type "Braakman" zoals hieronder afgebeeld. zuster hiervan zijn: Zelzate, Teneuzen(Fairplay16) en de Evergem
normal_Braakman%20%281%29%20%40%20wvdpijl.jpg

Een Combi-tug is een sleper met onder de kont een normale schroef en in het vooronder een rectratable Bowthruster.
retract_2.jpg

Maar zoals al eerder genoemd wordt dit een joint-venture. dus er moet tov Danny ook wat tegen over staan. Hij vindt een dubbele ASD-boot veel intressanter. hij nijgt meer naar de "Zeebrugge". deze heeft een meer conventionele romp met dat er in het vooronder geen bowthruster zit.
normal_Zeebrugge%20%282%29%20%40%20wvdpijl.jpg

deze heeft 2 normale Aqua`s onder de kont zitten.
azimuth_1.jpg

De spanten zijn nu bijna klaar en gaan binnenkort naar Danny voor de mal. en vertrouw er gewoon op dat als de mal vordert dat hij er foto`s van plaats want om werk te beperken hebben we een systeem bedacht.

gr,
wouter zzw

Hoi Wouter,

Één klein foutje, onder de St.-Annastrand en de Zeebrugge hangen geen Aquamasters maar echte Schottels; 2x SRP1010 :D.

Groetjes, Danny.

hallo

je bedoeld deze boot

braakman2.jpg

hier de braakman nadat zijn boeg is verbouwd
hij had eerst een ronde boeg verschansing en deze is nu omgebouwd naar een wat stompere boeg
braakman.jpg

hier zie je de braakman aan het blussen
de verlichting is volledig funktioneel zoals het hoort
en de lieren werken zowel voor als achter aan
en nog veel meer
dit is het modelletje van mijn vader en hij vaart er reeds een jaartje of 4 mee
power genoeg om een roeiboot met een man of 4 er in rondjes te laten varen tegen een redelijke snelheid
ik heb de asch en een kollega die heeft de bilisen in aanbouw

groeten raf

Hoi raf,

Dat is inderdaad de Braakman, maar hoe heeft je vader het dan voor elkaar gekregen met de retractable? Dat is namelijk het moeilijke aan de Braakman en zusjes :| .

Enne... hoe blust de Braakman op de laatste foto? het origineel heeft namelijk geen blusapparatuur aan boord, dat heeft alleen de Union 6 :wink: ( :lol: :lol: :lol: ).

Groetjes, Danny.

hallo

hahaha
ok dat de braak man geen blus apperatuur heeft dat weten we ook dus daarom een heel mooie oplossing gezocht
de reden van inbouwen is dat het pupliek een sleep boot wil zien blussen
de echte heeft inderdaad geen blus monitor aanboord

deze is verborgen onder een kaapstander aan de rechterkant
deze kan worden verwijderd waardoor de blus opening vrijkomt en zo kan hij wel blussen

de boegschroef is niet nodig en is dus niet ingebouwd
de braakman draait terplaatse met zijn straalbuis
dus is het gewoon onzin om die retractable in te bouwen
ik heb er wel al eentje gezien die echt werkt
maar zoals gezegd de boot van mijn pa heeft geen boegschroef

groeten raf

hoi Raf,

een blusmonitor is inderdaad er leuk maar ja ik heb natuurlijk de zeeland al en daar staan er alleen al 3 in. dus die komen er bij mij niet op.

de boegschroef of te wel de retractable is nou juist de reden dat ik de braakman ga bouwen. ik zie er wel een uitdaging in om dat zo goed mogelijk voor elkaar te boxen dus... anders had ik net zo goed een andere conventionele schroefboot kunnen bouwen. en de andere reden achter de boegschroef is dat de braakman dan makkelijker als achterboot kan dienen.

by the way raf, zou je me eens wat meer foto`s van het model kunnen sturen?? BVD

gr,
wouter zzw

hallo wouter
het is niet mij boot maar die van mijn pa
ik heb wel wat foto's maar ik zal proberen ze op een ftp site te zetten dat is makkelijker dan het forum

groeten raf

Back