combinatie borstelmoter - lipo's(voor pibros)

Ik wil een speed 400 gaan gebruiken, met lipo's. Regelaar wordt een slim 26 BE waarschijnlijk. toestel: Pibros
Ik heb hier al eens gelezen dat zo'n regelaar vanzelf afslaat als je accu onder een bepaalde spanning komt. Ik weet niet of dit bruikbaar gaat worden als ik een 2S?P cellen lipo paket hierop aansluit.
Ik hoop dan dat ik deze afslag niet te vroeg afslaat
Of heb ik nog een liposafe nodig? zoals deze:
geinteresseerden voor schema liposafe?

Welke lipo's kan ik trouwens het beste voor een pibros gebruiken?

trouwens de regelaar's keuze staan niet vast, ik moet die nog kopen :wink:

Ik hoop dan dat ik deze afslag niet te vroeg afslaat
Ik hoop het wel, te laat is erg slecht voor je accu's. Let er dus op of de regelaar 'geschikt' is voor lipo's (slaat op juiste moment af dan). Is dit niet het geval, is het aan te raden een LipoSafe te gebruiken. Aangezien je je regelaar nog niet hebt gekocht zou ik er een kopen mét Lipo afslag.

Welke LiPo's? Cellen die min. 10A continu kunnen leveren. Verder moet je zelf weten hoeveel capaciteit ze hebben (hoelang je kan vliegen, en hoeveel massa je meesleept)

zie ook
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16002&start=15

Een 10 ampere regelaar zou voldoende moeten zijn.
Als mijn berekeningen kloppen zou mijn sp400 op de pibros met een 2s1p lipo pakket 8A moeten trekken.
Ik heb de "ring" nog om mijn sp400 zitten en vlieg met een günter prop.
Waneer ik mijn meet apparatuur heb ontvangen zal ik de resultaten posten.

Ik vlieg met 1200 etec's van acw ik kocht een 2s2p pakket en heb er 2 2s1p pakketten van gemaakt dit vind ik een heel goedkope en goede oplossing
Het 2s2p pakket koste namenlijk 40 dollar (30 euro)
dus dan betaal je 15 euro per pakket .
ik vlieg 9 minuten per accu volgas en ben er uiterst tevreden mee.:yes:

Nando.

Een speciale regelaar vool lipo's hebben ze niet (alleen voor borstelloos).
Slim26 en toch zelf een liposafe maken?

Ik moet alle spullen nog gaan kopen bij: http://www.batt-mann.de/
Daar zijn geen etec's te koop :evil:
Er zijn daar vooral Kokams. Ik ben dan wel aan het uitzoeken naar meteen een compleet setje, maar ik zie vaak geen verband tussen losse cellen en pakketten. Zijn net andere cellen.
BV. Het 1250 cetje: Heeft een andere typenaam dan de losse cellen. Zo kan ik dus niet zien hoeveel C cellen dit zijn :evil:

Iemand een oplossing???
overigens is het wel apart dat er een slim 20 wordt aanbevolen voor een speed 400. En er wordt maar 8A getrokken :? Het is toch wel een sp400 6V he?

wat zijn trouwens Lotplatine?

alvast bedankt

dus dit is alleen handig als je er geen pakket van maakt.

bedankt. Voor de andere vragen, zie 2 berichten boven.... :wink: :?:

Ik gebruik een CC pixie 20 voor m'n lipo's, stroom-afslag ingesteld op 6V.
Nog nooit problemen mee onderonden.

De lipo's komen uit de states, www.maxamps.com, 36$ voor een 2250 mah 7.4 volt pack, en 51.5$ voor een 3300 mah pack. (150 gram slechts)
Mijn zenderbatterijen zijn sneller leeg dan mijn vliegbatterij... :lol:

mooi site. Ze hebben wel vooral de grotere formaten.

Ik denk dat ik toch bij batt-mann ga shoppen, daar heb ik dan meteen een setje. Ik dacht eigenlijk aan de kokam 1500 7,4V 7c.
Zou dat genoeg moeten zijn?

Ik had gisteren van iemand gehoord dat ze de standaard Slim 20 Be ook al geschikt hadden gemaakt voor lipo's (ook al stond dat er niet bij). Niks instellen, wordt automatisch gedetecteerd.
Dus waarschijnlijk wordt het dit.

nou vliegt al een tijdje mijn pibros, maar ik weet niet af het allemaal zo goed vliegt. Ik moet echt volgas vliegen, anders blijft die niet echt boven :?
verder een looping is ook erg krom, zij staat meteen stil als ze recht omhoog gaat, krijg je dus een een soort stallturn, maar het laatste stuk van de loop is wel weer wat beter.

als ik op z'n kop vlieg MOET ik vol downvliegen. en dan hou je geen snelheid meer...
een rol(op z'n kop) vliegt dus ook niet echt lekker.

waar zou dit aan kunnen liggen???
ik heb al vernomen dat een delta altijd roeren ietsjes up moeten staan> volgens mij is het dit niet
profiel te dun> is wel volgens het 'boekje' is op het dikste stuk 6 platen dik.
op de foto kan je de opbouw zien.
te spitse voorlijst> misschien zou dit iets zijn.

zwaartepunt is al mee gespeeld, en is nu 205mm
normal_100_0611.jpg

normal_100_0612.jpg

normal_100_0613.jpg

wat zou het dan kunnen zijn :?: :idea:

Ik snap hier niks van, Een pibros op 2s1p 1500kokam is persies vat ik ook vloog, een looping uit vlakke vlucht was (net) mogenlijk en op halfgas vliegen zeker.
Hij ziet er goed uit. Heb je hem op de "standaart zweef"manier gemaakt, voordat je de electronika heb toegevoegd?
Dus de grote rechthoekige plaat dan een middelgrote driehoek dan 2 kleine dan weer een middelgrote en daarover de buitenkanten van de rechthoek gevouwen?

Kun je een keer de spanning en stroom meten?

Nando.

Heb je je prop wel omgedraaid? (Letters naar achter)

1 van de kleine driehoekjes niet gebruiken (deed ik altijd) scheelt ook wel wat denk ik.

prop heb ik al opgedraaid, was ik de eerste vlucht vegeten/wist ik niet...

dit heeft een stuk meer trekkracht en minder stroomverbruik.

maar dit is dus niet het probleem, want er is al later al wel wat meer mee gevlogen.
stroom is nou van 8,8 naar 7,9 A gegaan(statisch)
50 gram stuwkracht erbij naar 240 gram dacht ik.

maar er zit natuurlijk nog wel een redelijk dik stuk schuim achter, wat misschien wel wat afremt.
Hij ziet er goed uit. Heb je hem op de "standaart zweef"manier gemaakt, voordat je de electronika heb toegevoegd?
Dus de grote rechthoekige plaat dan een middelgrote driehoek dan 2 kleine dan weer een middelgrote en daarover de buitenkanten van de rechthoek gevouwen?

ik heb dus een grote boven-onderplaat, 2 kleienere 3 hoeken, en nog eens 2 kleine hoekjes voor. Op de bovenste foto kan je het zien.

moet er dan een middel groot stuk uit???

ps. deze pibros heb ik van iemand gekregen en meteen elektro gemaakt. Heeft dus nooit gezweeft.
die zelfde persoon had een zweefpibros(eigenlijk dezelfde) en die zweefde ook al voor geen meter.
Zpu het daar aan kunnen liggen?

Die 6/7 heb ik er ook ooit eens uit gehad, Ik vond dit persoonlijk niet echt een vooruitgang, hij was redelijk snel vervangen (dit had mede temaken met een delta400 die ik kreeg).
Maar ook omdat hij er niet meer uitzag.

Bij al mijn pibrossen die ik heb gemaakt kwam ik er altijd achter dat hij langzamer ging dan de vorige, maar na het zwaartepunt te verbeteren (of met 5gram lood of door de accu te verschuiven) was dit altijd weer opgelost.
misschien moet je het toch nog iets verder naar voren proberen.(blijf het naar voren plaatsen tot het bijn niet meer verder kan)
Heb je wel een sp400 6v gebruikt? De 7,2 is namenlijk behoorlijk traag.

Het stuk achter de motor veglaten heeft wijnig zin.
Hier is dat namenlijk gedaan zonder veel resultaat

Nando.

Deze pibros vliegt met een axi 2212/12 op 2 cellen 1500mah snel en op 3 celen 1500mah als een raket.

gr Kees

normal_pibros1.jpg

zou het misschien een idee om een iets grotere prop te gebruiken. Het is nu een 125x110mm gunter. Maar de moter is een speed 400 6v. 6v is misschien toch voor iets meer toeren, of is dit wel het proberen waard?

Ik heb namelijk het idee, dat er erg veel wind vandaan komt, maar bijna geen kracht :?

Welke prop is misschien een optie?

zo, na een mindere landing maar het zwaartepunt nog verder naar voren gelegd. en ook een grenen latje van de neus naar de 0,8mm versterking van de motor.

dit is echt een vooruitgang, als je nu met volgas de grond in ploft, schiet dat latje los aan de achterkant , en duikt hooguit het schuim nog een beetje in. is echt een tip voor elke pibros!

Het zwaartepunt ligt nu op 20,2 cm van de neus. Is echt weer een vooruitgang zeg. vliegt nu stukke beter. Het model klim wat meer/makkelijker en daarom kan je dus ook wat sneller aanduiken. is het toch ineens een heel ander model.
Het verliest wel weer heel veel snelheid in de bochten, maarja wat wil je met zo'n plank. :P

ben blij dat het nu veel leuker vliegt :D
(was er dan ook een perfecte dag voor)

ps. totale massa is nu 308 gram.

ik heb dit dus ook met elke pibros gahad zoals ik al zij:
misschien moet je het toch nog iets verder naar voren proberen.(blijf het naar voren plaatsen tot het bijn niet meer verder kan)

Was toch een redelijke tip ofniet?
Nu (donderdag) ga ik toch voor de verandering een zagi maken

Back