combinatie kantel kiel en grootzeil

• Topicstarter Topicstarter jblankevoort
  • Startdatum Startdatum
J

jblankevoort

Guest
mensen, ik heb even een vraag, is het mogelijk een combinatie te maken tussen je cantel kiel en je grootzeil?
dat als je overstag gaat, je de servo vanje groot zeil ook de andere kant op strak moet trekken,, en dan gelijkertijd je kantel kiel hoger optrekt naar die kant toe?

door de servo van je kantel kiel en die van je groot zeil te gelijk aan te kunnen sturen?

Dat kan wel volgens mij maar denk niet dat je servo direct je kantelkiel kan trekken (tenzij je een erg sterke servo gebruikt) En je afstelling moet ook heel erg goed zijn!!!!!!! (Dit is heel erg belangrijk en moeilijk te bereiken volgens mij!)

Lijkt mij een totaal zinloze combinatie eigenlijk.... wat gebeurd er namelijk als je overstag gaat:

Je gaat min of meer dezelfde koers varen t.o.v. de windrichting, alleen over de andere boord. De stand van je grootzeil (en je fok trouwens ook) zal dan ook min of meer identiek blijven (= even strak aangetrokken), enkel zullen ze door de wind over de andere kant van je schip staan. Maar kortom, aan de stand van je zeilservo veranderd weinig of niets bij het overstag aan. Een zeilservo dient enkel om het zeil in te halen of te vieren, en dit is enkel wanneer je een andere koers t.o.v. de windrichting gaat varen. Dat is bij overstag gaan niet het geval.

Anders is het met je kantelkiel... vermits je lij- en loefzijde verwisselen en je dus over de andere kant gaat hellen, zal de stand van je kiel wél helemaal anders moeten --> die moet volledig de andere kant uit. De servo (of andere bediening van je kiel) zal dus wel helemaal anders gaan staan, en dit in tegenstelling tot je zeilservo, die niet van positie veranderd.

Of om het allemaal nog anders uit te drukken: voor je zeilservo maakt het niet uit welke kant je zeilen staan.... maar voor de kiel maakt het wel degelijk verschil.

Dus deze 2 samen zetten gaat je meer problemen geven dan oplossen....

daar komt nog bij als je een windvlaag in de zeilen krijgt wil je de zeilen vieren, maar dat zou de kantel kiel ook terug naar het midden gaan wat het effect van de zeilen vieren teniet doet.
Ook op ruimere koersen is met wat meer wind de kiel volledig gekanteld wat dus niet zou kunnen met een aangepaste zeilstand.
Dus ik deze combinatie is totaal onmogelijk.

mvg Robert

ten eerste, als je je systeem aanpast zodat de servo links om en rechts om het grootzeil kan aantrekken, dan kan het wel als je overstag gaat.

en volgends mij, als een ziel boot voor de wind vaart, wil je het gewicht recht onder de boot hebben, een kantel kiel is om je boot zo horizontaal mogelijk laten varen. zelfs als je halve wind vaart, zal je kier niet totaal gekanteld zijn, maar een beetje.

ik zal zelf even verder onderzoeken,

jblankevoort zei:
ten eerste, als je je systeem aanpast zodat de servo links om en rechts om het grootzeil kan aantrekken, dan kan het wel als je overstag gaat.
Ik vraag mij af waarom ik nog reageer, want blijkbaar weet je het toch beter. Maar persoonlijk zou ik eerst eens goed lezen hoe zeilen op een modelbouw boot bedient worden... je servo linksom of rechtsom is enkel om het zeil te vieren of aan te halen... het maakt de servo gaan bal uit of je zeil nou bakboord of stuurboord staat.... daar zorgt de wind en je koers tov de wind wel voor...... :?

jblankevoort zei:
en volgends mij, als een ziel boot voor de wind vaart, wil je het gewicht recht onder de boot hebben, een kantel kiel is om je boot zo horizontaal mogelijk laten varen. zelfs als je halve wind vaart, zal je kier niet totaal gekanteld zijn, maar een beetje.
ik zal zelf even verder onderzoeken,
als je voor de wind vaart ga je je kiel inderdaad loodrecht naar onderen willen hebben, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat je je zeilen niet meer wil bijregelen. Ga je dan toch voor de wind je zeilen bijstellen, zal je automatisch ook je kiel van stand veranderen.... bye bye loodrechte stand :lol:
Bij halve wind zal je kiel misschien niet helemaal gekanteld zijn, maar mischien wel. Veel zal afhangen van hoeveel wind er is. En dan wil je dus inderdaad de ene keer je kiel meer of minder uitslag kunnen geven om de balans van je boot te optimaliseren.... maar wederom niet in samenspraak met de stand van je zeilen....

Maar ik stel gerust voor dat je het zelf maar verder wat onderzoekt, wie weet kom je zo ook nog wel tot de ontdekking dat het toch allemaal niet zo optimaal gaat (en neem je zwembroek mee voor als je boot platslaat en water maakt :wink: )

voor de wind wil je je boot ook een beetje op een oor hebben, vooral brede, beter voor de hydronamische weerstand

Ik vraag me oprecht af of een kantelkiel een modelzeiler enig voordeel geeft. Als het gaat om authenticiteit dan hou ik me buiten de discussie maar…… volgens mij geeft het aan een MB boot geen enkel voordeel.
Als je naar het 1op1 zeilen kijkt heeft misschien maar 0.001% van de boten een kantielkiel. Dat zijn dan echte racers die door professionals worden gezeild. Deze boten hebben naast de kantielkiel nog zoveel trimmogelijkheden die je als modelbouwer nooit zal kunnen imiteren. Zeker niet onder het zeilen zelf. De rakken zijn kort waardoor je naar verhouding weinig tijd hebt om de ideale stand te vinden die overigens nooit zult vinden omdat bij elke meter die je je verplaatst de omstandigheden veranderen.
Verder sluit ik me volledig aan bij de theorie van DAZZLER :thumbsup:

Groet
André
:bye:

Heidihobie zei:
Ik vraag me oprecht af of een kantelkiel een modelzeiler enig voordeel geeft. Als het gaat om authenticiteit dan hou ik me buiten de discussie maar…… volgens mij geeft het aan een MB boot geen enkel voordeel.
Als je naar het 1op1 zeilen kijkt heeft misschien maar 0.001% van de boten een kantielkiel. Dat zijn dan echte racers die door professionals worden gezeild. Deze boten hebben naast de kantielkiel nog zoveel trimmogelijkheden die je als modelbouwer nooit zal kunnen imiteren. Zeker niet onder het zeilen zelf. De rakken zijn kort waardoor je naar verhouding weinig tijd hebt om de ideale stand te vinden die overigens nooit zult vinden omdat bij elke meter die je je verplaatst de omstandigheden veranderen.

Groet
André

cantelkielen hebben de "cool" factor, wat maakt de rest dan nog uit ;)

susho zei:
Heidihobie zei:

Groet
André

cantelkielen hebben de "cool" factor, wat maakt de rest dan nog uit ;)

Dat de kans bestaat dat je model voor geen meter meer zeilt ! En wat heb je dan aan een project waar een kapitaal aan uit is gegeven.

Back