Comet Piper J-5 Cub

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door stunthenk, 3 apr 2020.

  1. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Eigenlijk is dit geen echt bouwverslag, want het meeste van de bouw heb ik al jaren geleden gedaan, maar het model is vanwege allerlei factoren bovenop de kast beland. De bouwdoos heb ik in 1980 of 81 bij De Wit in Zwolle gekocht, die wou er vanaf dus ze gingen voor de helft van de prijs, deze voor 12 gulden 50 in plaats van 25 gulden. Ik heb toen een hele lading Comet doosjes gekocht, een investering voor het leven!. Maar afijn, nu moet ik met dit model maar eens doorpakken, vind ik, dus daar gaat ie! Het is dus meer een 'maak dat ding af' verslag. Hier een foto van hoever ik nu ben. (Deze foto heeft ook al in 'de vragenbak' gestaan).
    IMG_1279.JPG
    Dus de vleugelhelften en de staartdelen zijn al af, evenals de vleugelsteunen. Ik heb de vleugelribben indertijd al van zachter balsa nagemaakt dan het knoerharde spul wat in zo'n doos zit. Voor alle dunne latjes is het juist gunstig dat het hout hard is. Stel je voor dat je 1,5 x 1,5 mm latjes in zacht balsa moet verwerken! De romp is zo goed als af, op de neus na. Op de foto heb ik zojuist de neus beplakt met papier; op de tekening staan de vormen van de panelen aangegeven, die moet je uitsnijden en tegen de neusschotten aanlijmen. Ik kon het natuurlijk niet over mijn hart verkrijgen om in de tekening te gaan snijden, dus heb ik deze delen van de tekening gekopieerd. Rechts op de foto is het voorbeeld wat ik wil bouwen. Ik zoek nog iemand die de registratie voor mij in een bestand kan zetten, zodat ik ze uit zwart tissue kan snijden. Daarvoor moet je kunnen omgaan met een foto- of tekenprogramma, en die vaardigheid heb ik niet.
    Als volgende stap heb ik een neusblokje gemaakt, en met de boormachine een balsa mal voor een spinner gemaakt. Ik wil de spinner van plastic maken, door een stukje te verhitten en daar de mal in te duwen. Het zogenaamde 'plunge moulding' wat zich al te vaak laat vertalen als 'plons mollen'.
    IMG_1292.JPG
    Een ander interessant punt zijn de wielen. Die in de doos zijn ongeschikt: te groot en te dun en ze lijken helemaal niet op Cub wielen. Dus na mijn succes met de boormachine en de balsa mal voor de spinner ben ik ook maar eens aan de wielen begonnen. De diameter moet 25 mm zijn, de dikte 12. Ik heb eerst vierkantjes van 26 x 26 uitgesneden uit 6 mm balsa, door midden van een kruis het midden bepaald, en daar met een 2 mm boor een gat in gemaakt, waar een M2 boutje doorheen gestoken is, zodat de boel in de boormachine geklemd kan worden. Met een cirkelmal heb ik de omtrek van de band op het hout gezet.
    IMG_1287.JPG
    Vervolgens met een zaagje de cirkelvorm benaderd, en met een schuurblokje de ronde vorm ruw aangebracht.
    IMG_1288.JPG
    M2 boutje erdoor, carrosserie-ringen en een moertje om de zaak vast te zetten, en in de boor met dat ding.
    IMG_1290.JPG
    Eerst de omtrek glad maken met een schuurklos en daarna de ronding erin gemaakt met een los stukje schuurpapier. Dat viel nog niet mee, het wiel werd niet mooi rond, en de ronding overal goed krijgen wilde ook niet zo lukken.
    IMG_1289.JPG
    Niet alleen kon ik de onderkant van het wiel niet goed zien, maar tijdens het schuren trilde het schuurpapier teveel en wilde niet mooi tegen het draaiende wiel aanliggen. Na het tweede exemplaar begon het me op te vallen dat het hout met de nerf mee gemakkelijker wegschuurde dan op de kopse kant. Nee hè, dat me dat na 50 jaar werken met balsa nog onder de neus moest worden gewreven. Hierop kwam een stukje vergeten kennis weer bovendrijven: Om een rond wiel uit balsa te kunnen maken, moet je meerdere laminaties dunner hout gebruiken! Dus maar weer nieuwe vierkantjes uitgesneden, maar dit maal uit 3 mm balsa, en één laagje 1,5 om de dikte goed te krijgen. En nog een verfijning bedacht; uit 0.5 mm triplex ringen gemaakt die de naaf van het wiel moet versterken. Dat ging al een stuk beter! Redelijk rond, en zelfs met een uitholling naar de naaf. IMG_1291.JPG
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2020
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Den Haag
    Wat ben ik blij dat je delen van je tekening hebt gekopieerd. Bij de wedstrijdvorm bij kit scale moet je namelijk je tekening als documentatie aanleveren bij het statische gedeelte.
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Den Haag
    Wat is trouwens het gewicht tot nu toe?
     
  4. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Dendermonde
    Moeten dat originele plannen zijn? Mijn cosmic wind is gebouwd van plannen op outerzone, maar die kan ik wel naar believen afdrukken.
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Den Haag
    Dit is alleen bij kit scale. Dus als je een tekening van outerzone haalt moet je wel zeker weten uit welke kit deze komt.
     
  6. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Vandaag alle onderdelen nog eens nagelopen met de schuurklos. Daarna de boel maar eens gewogen:
    IMG_1293.JPG
    24 gram!
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  7. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Dendermonde
    [​IMG]
    Mooi gewicht! Een spanwijdte van 32 inch? En een vleugeloppervlakte van...? De mijne is half zo groot, maar had een gewicht van een 15-tal gram (als ik me niet vergis). De ontwerpen van Veron hebben een iets minder spaarzame constructie dan de jouwe. Je gaat wel meer oppervlakte hebben, dus meer gewicht, maar dat compenseer je door meer vleugeloppervlakte te hebben... en een hoogdekker gebouwd te hebben. :stout: Nou ja... ik heb uitdagingen nodig zeker?
     
  8. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Tijd om te geen bekleden. Ik gebruik een dun, vrij hard tissue wat ik ook al heb gebruikt om mijn Comet Sparkie mee te bekleden. Het is een papier met een duidelijke nerf, dus dat wordt opletten. Eerst maar eens wat tissue op de plekken waar de raampjes moeten komen.
    IMG_1294.JPG
    Nou, ja, er komen natuurlijk geen raampjes in het onderstel, maar ik was toch bezig... Daarna waren de staartvlakken aan de beurt. Eerst de bovenkant, dan valt de overlap niet zo op. Daarna de hoogteroeren aan het stabilo en het richtingsroer aan het kielvlak gescharnierd met stukjes zacht ijzerdraad. Eerst met een speld door de balsa liggers geprikt, ijzerdraad erdoor gestoken en aan de ribbetjes vastgelijmd met UHU Hart. En toen kon de onderkant worden bekleed. Ik gebruik spanlak voor het vastzetten van het tissue, die methode is me het meest vertrouwd.
    IMG_1296.JPG
    De afgesneden randen moeten nog met wat spanlak worden nagelopen.
     
    HBZWEEF, Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.947
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Welkom bij de club met kleine Pipers met geel tissue....:D
    3.jpg
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  10. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Ach wel nee, joh! Die op de foto zijn toch veel te groot?
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.778
    Locatie:
    Zwolle
    Das een kwestie van op de juiste plaats neerzetten en een vakkundige fotograaf...:p:p perspectief kan veel doen...
     
  12. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Inmiddels de vleugels bekleed. Ging goed, alleen bleek na het bevochtigen dat het stukje tissue op het voorste kwadrant van de vleugeltip zich niet glad genoeg liet aanbrengen. Ik had één stuk tissue voor de hele vleugel genomen. Ik ben gewend dat je dan langs de ligger van de tip een insnijding moet maken, en zo de naad op de tip kunt overlappen zonder dat je de tip met twee stukken tissue hoeft te bekleden. Maar, dit keer was dat niet genoeg, en trok het tissue na het bevochtigen strak naar beneden zodat het voorste stuk niet meer het vleugelprofiel volgde. In zo'n geval helpt er niet anders dan een apart stukje tissue voor zo'n paneeltje te nemen. (Het kan overigens nog erger, wanneer ook het achterste deel niet aan wil liggen. In dat geval moet je de hele tip met meerdere stukjes tissue bekleden). Links het eerste vleugelpaneel met het ingezakte voorste kwadrant, rechts het tweede vleugelpaneel waar nog een apart stukje tissue aangebracht moet worden. Dit tweede vleugelpaneel is nog niet bevochtigd of strakgetrokken.
    IMG_1297.JPG
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  13. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi Henk.

    Goed gebouwd moet prima gaan vliegen. Zal ik vast een aantal mensen reserveren voor je om te helpen met invliegen??
     
  14. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Altijd fijn, BB, maar wat ik binnenkort het meest zou toejuichen is een zaal om hem te trimmen... Ik ben sowieso van plan om hem in te gaan vliegen zonder alle details en registratieletters etc. zodat eventuele reparaties gemakkelijker uit te voeren zijn.
     
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Den Haag
    Ja als die Covid-19 nou s weggaat. Maar goed dat valt niet te haasten.

    Ik zal je in Nijmegen voorstellen aan Lars Tolkstam en eventueel aan Richard Crossley. De guru's op gebied van afstellen, trimmen en vliegen van modellen. Vincent komt vaak ook binnen spelen en heeft met hun hulp al aardig wat van zijn toestellen aan de gang gekregen.

    Ik zou afhankelijk van de tijd en mogelijkheid of we nog binnen wat kunnen, wel je model op tijd afronden met de registratie e.d. Vergeet ook je documentatie niet.
     
  16. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Dendermonde
    Dat met die vleugeltip heb ik ook op mijn beide schaalmodellen. Is dat te verhelpen door enkel het voorste paneel apart te bekleden? Zou denken dat het ook gewoon strak trekt...
     
  17. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    In mijn ervaring moet je tippen met meerdere stukken tissue bekleden, naarmate de vleugel dikker is, worden het er meer. Op een massief houten tip is dat niet erg, je laat de stukken elkaar gewoon overlappen, en schuurt na een stuk of 3 lagen spanlak de boel glad. Als je zelf een model met een open tipstructuur ontwerpt (of aanpast) is het ook niet erg, want dan lijm je gewoon balsa ribben op plaatsen waar je de bekleding moet opdelen. Alleen bij modellen waar de constructie vast ligt, schaalmodellen dus, kan het een probleem worden als je te grote stukken tissue moet gebruiken. Strak trekken gaat maar in beperkte mate! Bij de Piper vond ik het meevallen dat ik maar 1 extra stukje in het voorste kwadrant hoefde te gebruiken. Was dat ook niet gegaan, dan had ik tissue op tissue moeten laten overlappen, en dat ziet er niet mooi uit.
     
  18. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Inmiddels is de Cub bekleed, en het tissue bevochtig en weer opgedroogd. Ziet er goed uit, met nog maar een paar overgebleven kreukjes. Ik heb eerst de staartdelen aan de romp gelijmd en daarna het tissue bevochtigd. Dat leek me gemakkelijker dan met de losse onderdelen. Alleen de vleugelstijlen moeten nog worden bekleed, de strookjes tissue liggen al klaar. Alleen voor de grote; de kleine ga ik maar geel verven. Vervolgens heb ik een therapeutisch uurtje besteed met het uitsnijden en op maat schuren van allerlei kleine meuk uit balsa. Stond allemaal netjes op het hout geprint... Staartwiel, uitlaatje, onderdelen van het carter, cilinderkoppen en nog meer uitlaatonderdelen.
    IMG_1300.JPG
    Het hele spul weegt nu 34 gram. De wieltjes zijn op een cocktailprikker gespietst en zo twee maal in de pot spanlak gedompeld bij wijze van lakken. Makkelijk! Volgende stap is 1x spanlakken en daarna de registratie aanbrengen.
     
  19. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Den Haag
    Heb al iemand gevonden voor de registratieletters e.d?

    Let op met spanlakken dat alles recht blijft.
     
  20. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Bruno is aan het kijken of hij de registratie voor me in een bestand kan krijgen. Als ik de romp- en vleugelregistraties op de goed grootte kan printen, kan ik de letters uitsnijden uit zwart tissue.
     

Deel Deze Pagina