Comet Spitfire

Hier is een vertaling van een bouwverslag van een Comet Spitfire IX wat staat op het Small flying Arts forum. Maar ik vond dit zo mooi dat ik het hier ook graag laat zien!
Comet is een bedrijf wat in de jaren 30 een flink aantal rubber aangedreven vliegende schaalmodellen op de markt bracht. Een groot deel hiervan is in de jaren 70 als reissue weer op de markt gebracht. De ontwerpen zijn lichter uitgevoerd dan de schaalmodellen van Guillows, Veron, Keilkraft, etc en ze vliegen daardoor over het algemeen een stuk beter. In dit bouwverslag laat "Scigs30" zien hoe mooi een vliegend schaalmodel kan worden, ook al is het een relatief simpele constructie. De spanwijdte van het model is 50 cm. Hier alvast een voorproefje van hoe het model gaat worden:

small6-3.jpg

(vertaald door Wout Moerman) Na twee Guillows bouwdozen vind ik het tijd om een Comet kit te bouwen. Dit is een fantastische bouwdoos met goed hout, dus ik gebruik het hout uit de kit. Overigens heb ik een aantal extra van deze bouwdozen. Ik bouw grotendeels volgens plan, maar zoals we weten laat Comet voldoende ruimte voor interpretatie. Ik heb wel de openingen in een aantal spanten wat ruimer gemaakt om het rubber meer ruimte te geven.
Ik heb dit model ook in de jaren 80 gebouwd voor een wedstrijd en die vloog geweldig. Uiteraard heb ik wel het kielvlak en stabilo vergroot en de neus en vleugel wat verstevigd.

small1.jpg

small2.jpg

Laatst bewerkt:
wat een leuk model

kriebelt het niet om er een ontvanger en dergelijke in te stoppen ?

grtz lip

Wout niet :cool::lol::lol:
dit past prima in het straatje van master freeflight!

Mooi exemplaar overigens. Guillows zie ik nog regelmatig liggen maar comet heb ik nog nooit gezien.

Lip,
kriebelt het bij jou nooit om er de ontvanger en dergelijke uit te slopen ? :D

DHG500,
Inderdaad zie je ze hier nooit, maar de meeste Comet bouwtekeningen zijn wel op internet te vinden.

Vertaald door Wout Moerman: Vandaag heb ik aan de romp gewerkt, deze ging redelijk snel en eenvoudig in elkaar. De mal houdt alles mooi recht, ik zou willen dat ik die had toen ik jong was. Morgen maak ik de romp af en begin ik aan de vleugel.

small4.jpg

small5.jpg

small8.jpg

small7.jpg

small6.jpg

small9.jpg

small10.jpg

Hier het vervolg van de vertaling van een bouwverslag van een Comet Spitfire IX wat staat op het Small flying Arts forum. Nogmaals, ik ben niet de bouwer van dit model, enkel een bewonderaar!

(vertaald door Wout Moerman) Al het raamwerk is gemaakt, nu kan ik gaan schuren en de vleugel V-stelling geven. Wanneer eenmaal alle onderdelen zijn uitgesneden zijn Comet bouwdozen snel in elkaar te zetten.

small1-1.jpg

small2-1.jpg

Laatst bewerkt:
Hier het vervolg van de vertaling van een bouwverslag van David (Scigs30) die een Comet Spitfire IX bouwde en een engelstalig verslag plaatste op het Small flying Arts forum.

(vertaald door Wout Moerman) Dit was een snel bouwproject, maar het duurt nog een paar dagen voordat ze klaar is. Zoals je kunt zien zijn er geen modificaties, het is behoorlijk volgens de bouwtekening. Ik moet nog wat schuren en nog wat balsa bij het stabilo toevoegen.
Comet laat mensen vaak gissen naar waar je het spanpapier aan vast moet zetten en waar de motorpen moet komen :confused:.
Comet maakt geen vacu-formed plastic onderdelen zoals een cockpitkap, maar wat ze wel leveren is materiaal en tips om wat kleine details toe te voegen. Ik heb dit bouwproject simpel gehouden omdat ik het model maar een paar keer zal laten vliegen. Voor een duurzamer model adviseer ik de papieren onderdelen te vervangen door houten onderdelen, de neus te beplanken met balsa en de vleugel wat sterker te maken.
De volgende stap is het model bespannen met spanpapier en de camouflage te schilderen. En dan naar het vliegterrein.
Nogmaals, voor de prijs waarvoor deze modellen in de jaren 80 werden verkocht is dit geen slechte koop.

SMALL1-2.jpg

SMALL2-2.jpg

SMALL3-1.jpg

SMALL4-1.jpg

Hier het vervolg van de bouw van de spitfire door David (Scigs20)

Vertaling door Wout Moerman: Ik gebruik het huis-tuin-en-keuken spanpapier wat met de bouwdoos wordt meegeleverd. Aangezien ik het model volgens de tekening heb gebouwd vrees ik dat Esaki spanpapier de hele constructie krom zal trekken. Ik bespan droog en gebruik witte houtlijm, voor de helft verdund met water, om het papier vast te zetten. Nadat de klus was geklaard zag aller er mooi en strak uit, zonder rimpels en vouwen. Binnenkort geef ik het model twee lagen spanlak en begin ik met het schilderen.
Laatst had iemand op E-bay comet bouwdozen nog in de plastic folie, voor 10 - 15 dollar per stuk dus ik heb ze allemaal gekocht.

small16.jpg

small13.jpg

small14.jpg

small10-1.jpg

small7-1.jpg

small5-1.jpg

small3-2.jpg

small2-3.jpg

small1-3.jpg

small8-1.jpg

small11.jpg

Hier het vervolg van de vertaling van een bouwverslag van een Comet Spitfire IX wat staat op het Small flying Arts forum. Ik ben zelf erg onder de indruk van de mooie bespanning. Ik was zelf voor mijn wildcat overgestapt op het vastzetten van het spanpapier met spanlak, maar nu ik zie welke resultaten David bereikt met witte houtlijm krijg ik de indruk dat op beide manieren perfecte resultaten zijn te bereiken. Ik weet wel dat hij er niet voor schroomt om alles weer er af te halen als er nog een rimpeltje te zien is.

Vertaald door Wout Moerman: Zonder landingsgestel weegt het model 23 gram. Ik ga nu langzaam aan met de beschildering beginnen.

small6-2.jpg

small5-2.jpg

small4-3.jpg

small3-3.jpg

small2-4.jpg

small1-4.jpg

Laatst bewerkt:
Vertaald door Wout Moerman: Het beschilderen is nu klaar. Ik heb spuitbussen van Design Masters paints gebruikt. De verf heeft slechts 2 gram aan het gewicht toegevoegd, niet slecht. Het landingsgestel van het model heeft een landingsgestel kan voor de vlucht worden verwijderd.
Ik moet nog een laag glanslak spuiten, de decals aanbrengen en daarna een laaga matte lak spuiten. Daarna monteer ik de cockpitkap.

small5-3.jpg

small4-4.jpg

small3-4.jpg

small2-5.jpg

small1-5.jpg

David is een echte verzamelaar. Hij bouwt zijn modellen en laat ze dan een paar vluchtjes maken voordat ze de vitrine ingaan.

Tekst van David (Scigs30), vertaald door Wout Moerman: Ik heb vandaag mijn Spitfire af kunnen krijgen en kan haar nu in mijn Comet WWII verzameling zetten. Dit is een geweldige serie: eenvoudig te bouwen modellen die geweldig vliegen. Ik heb mijn eigen decals gemaakt en het transferpapier was wat dunner dan wat ik normaal gebruik, maar ze zijn wel OK geworden. Ik heb eerst Glosscote gespoten waar de decals komen, daarna de decals geplaatst en vervolgens Dullcote gespoten. De cockpitkap was uitgeknipt met behulp van het patroon op de bouwtekening en vastgezet met Canopy Glue.

small1-6.jpg

small2-6.jpg

small3-5.jpg

small4-5.jpg

small5-4.jpg

small6-3.jpg

small7-2.jpg

small8-2.jpg

small9-2.jpg

small10-2.jpg

small12-1.jpg

Laatst bewerkt:
Het viel lmij op dat het cockpitkapje mooi bol is, terwijl David schreef dat het gemaakt is aan de hand van het patroon op de tekening. Ik heb even nagevraagd en het is echt geen vacuform kapje. Het hele kapje bestaat uit 1 enkel stukje vlak plastic met een naadje in het midden wat zorgt voor de bolle vorm. Die naad is met Canopy Glue gelijmd, en op de foto's valt dit niet op.

small9-2.jpg

Laatst bewerkt:
Back