Hier is een vertaling van een bouwverslag van een Comet Spitfire IX wat staat op het Small flying Arts forum. Maar ik vond dit zo mooi dat ik het hier ook graag laat zien!
Comet is een bedrijf wat in de jaren 30 een flink aantal rubber aangedreven vliegende schaalmodellen op de markt bracht. Een groot deel hiervan is in de jaren 70 als reissue weer op de markt gebracht. De ontwerpen zijn lichter uitgevoerd dan de schaalmodellen van Guillows, Veron, Keilkraft, etc en ze vliegen daardoor over het algemeen een stuk beter. In dit bouwverslag laat "Scigs30" zien hoe mooi een vliegend schaalmodel kan worden, ook al is het een relatief simpele constructie. De spanwijdte van het model is 50 cm. Hier alvast een voorproefje van hoe het model gaat worden:
Comet is een bedrijf wat in de jaren 30 een flink aantal rubber aangedreven vliegende schaalmodellen op de markt bracht. Een groot deel hiervan is in de jaren 70 als reissue weer op de markt gebracht. De ontwerpen zijn lichter uitgevoerd dan de schaalmodellen van Guillows, Veron, Keilkraft, etc en ze vliegen daardoor over het algemeen een stuk beter. In dit bouwverslag laat "Scigs30" zien hoe mooi een vliegend schaalmodel kan worden, ook al is het een relatief simpele constructie. De spanwijdte van het model is 50 cm. Hier alvast een voorproefje van hoe het model gaat worden:

(vertaald door Wout Moerman) Na twee Guillows bouwdozen vind ik het tijd om een Comet kit te bouwen. Dit is een fantastische bouwdoos met goed hout, dus ik gebruik het hout uit de kit. Overigens heb ik een aantal extra van deze bouwdozen. Ik bouw grotendeels volgens plan, maar zoals we weten laat Comet voldoende ruimte voor interpretatie. Ik heb wel de openingen in een aantal spanten wat ruimer gemaakt om het rubber meer ruimte te geven.
Ik heb dit model ook in de jaren 80 gebouwd voor een wedstrijd en die vloog geweldig. Uiteraard heb ik wel het kielvlak en stabilo vergroot en de neus en vleugel wat verstevigd.

Laatst bewerkt: