Communicatie in PM's

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door mkamer, 2 aug 2012.

  1. mkamer

    mkamer

    Lid geworden:
    9 apr 2011
    Berichten:
    90
    Hallo,

    Nu weet ik niet of ik het hier moet melden, maar dit leek mij de meest geschikte plek. Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat sommige mensen niet eens normale PM's kunnen versturen. Niet eens een 'hallo' of 'Hi' kan er meer van af. Enkele voorbeeld die ik zelf heb mogen ontvangen:

    'je adres'

    'kan ik ook geld opsturen'

    'nee'

    Dit zijn enkele voorbeelden die ik als PM ontvang. Ik stoor me hier enorm aan en soms heb ik dan het idee dat ik met debiele mensen communiceer. Mijn dochter van twee doet het veel beter...

    Zijn er nog meer mensen die zich hier aan storen? Of ben ik de enige?..:D

    Groeten,

    Marc
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Je bent echt niet de enige, Marc. Maar neem het maar gewoon zoals het is, iedereen communiceert nu eenmaal op zijn/haar manier, en daar ga je echt niets aan doen op een groot anoniem forum als dit.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Hi!

    Niet debiel, meer lui. De communicatie is vaak ergens anders al gestart en zo'n bericht van 'je adres' is een hele korte manier van : Hoi, Kan je me je adres sturen? Mvg,......

    Ik betrap me er zelfs ook wel op. Je zit nog zo in de communicatie dat de pm heel kort is en het absolute minimum. Het is niet omdat die mensen debiel zijn of niet communiseren maar meer omdat we lui worden en zo efficient (zo kan je het ook zien :)) mogelijk willen communiseren. Op een forum gaat dat veel makkelijker dan in real life...

    Ik zou proberen me erbij neer te leggen, dat is op een forum vaak erg handig. Veel mensen zijn anders en communiseren anders. Daar kan je je aan gaan ergeren, waar je alleen jezelf mee hebt, of je kan het "negeren" en je erbij neerleggen. Uiteraard kan je de persoon in kwestie ook hierop wijzen maar die kan het ook verkeerd opvatten, en wat schiet je daar dan mee op?
     
  4. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    goedemorgen heren

    Op zo'n pm gewoon netjes en correct reageren, goed voorbeeld , doet volgen

    En wat Tadango , ook zegt, soms in een discussie, over een weer, is een kort antwoord ook wel natuurlijk, in een normaal gesprek begin je ook niet elke zin met hallo.

    groeten Johan
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Marc, goedemorgen.

    Het kan ook zijn dat mensen vanaf hun " mobieltje" (Oh nee, tegenwoordig zijn het "Smartphones";)) hun berichten versturen.
    Ik heb een paar collega's met zo'n ding; ergonomisch een rampenplan met die kleine toetsjes. Daar kan ik me bij voorstellen dat ze de berichten zo kort mogelijk willen houden...
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tsja, netjes vindt ik het niet, maa rdas wer persoonlijk, er zijn tal van redenen die zon kort berichtje rechtvaardigen ;)
     
  7. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Daar hou ik altijd rekening mee, iemand die iets koopt van mij, of als ik iets koop, weet je zeker te zeggen dat ik erg beleefd ben in pm's. Het werkt vlotter, je komt veel beter over bij de andere persoon (qua vertrouwen), alles is overzichtelijk en net.

    Behalve bij echt achterlijke biedingen (dat je gewoon voelt dat ze niks respect hebben) neem ik de moeite niet en ben ik erg kort. Of dat ze je elke euro willen afdingen, en na de betaling een printscreen nemen van het bankafschrift, en je kan zien dat ze een royaal bedrag bezitten :rolleyes:
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Niet alleen met de te koop maar ook bij gewone forumtopics zijn er mensen die liever PM gebruiken dan gewoon reacties plaatsen in het daarvoor gestarte forumtopic. Zo irritant dat er een simpele vraag wordt gesteld en er een post tussendoor komt met de opmerking "je hebt PM".
    Sommige mensen denken ook dat ik alles maar weet en mij direct per PM vragen. Vaak negeer ik ze en soms quote ik ze in hun eigen topic met de melding "in mijn PM" om hem en anderen aan te geven dat het zwaar irritant is.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daarom heb ik PMs geblokkeerd, dit is een forum, discussie door/voor meerdere mensen, geen brievenbus.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Nee maar adres gegevens edg uitwisselen is toch wel handiger via een pm ;)
     
  11. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld

    Ik heb liever niet dat ''jan en alleman'' mijn bankgegevens en telefoonnummer weten bij een verkoop. Priveberichten is iets om informatie uit te wisselen die niet voor anderen bedoeld is.

    Soms is het wel vervelend als je een ''pb'' krijgt zonder enige interpunctie. Je snapt dan haast niet wat diegene verteld, en dat is soms wat vervelend lezen.

    Korte berichten stoor ik me niet zo heel erg aan. Zeker niet als de berichten elkaar snel volgen als een soort van chat. Langere berichten doe ik zelf altijd wel een groet.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Natuurlijk, in mijn ogen is PM ook bedoeld om directe informatie uit te wisselen die ook persoonsverbonden zijn, daar heb ik geen erg in maar algemene forumzaken moeten gewoon in het forum blijven en niet over de PM. En als je daar een opmerking over maakt krijg je vaak nog een snauw toe...

    Overigens krijg ik ook wel eens per PM de vraag hoe een nieuw topic aan te maken. Ongelovelijk hoe mensen oude topics omhoog kunnen gooien met onzinnige reacties en mensen per PM lastig kunnen vallen maar geen nieuw topic kunnen aanmaken.....
     
  13. MicroVlieger

    MicroVlieger

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Krommenie
    Hmm wees blij dat je nog een PM krijgt,
    ik heb al genoeg keer mee moeten maken ,

    dat je gewoon weg niet meer een reactie krijgt :???:
    ik vind dat dus echt onbeschoft !!
    een van de redenen dat ik NU geen ADV hier meer neerzet...

    Groet, Ray.........
     
  14. mkamer

    mkamer

    Lid geworden:
    9 apr 2011
    Berichten:
    90
    Schijnbaar storen heel veel mensen zich er toch aan. Je communiceert zoals het hoort en anders niet. Zo denk ik er over. Je hebt toch leren communiceren op school? Ik zeg helemaal niet dat je geen spelfouten mag maken. Die maak ik ook wel. Maar je mag toch wel een beetje de moeite nemen om leestekens te gebruiken.

    Laatst iets verkocht aan mXXXX (Jaja..ik ben van de 'name and shame'. Mag je bij mij ook doen!). Die kan het dus niet opbrengen om netjes te communiceren.

    Ps. Als name and shame niet mag, dan neem ik een waarschuwing voor lief.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 aug 2012
  15. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tis niet netjes, en verdient geen schoonheids prijs...
    Ook dat hoort bij een stukje netjes communiceren vindt ik...

    Waarschuwing vindt ik dan weer te ver gaan, maar heb het wel even weggehaald...
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Inderdaad, als je je aan iemand stoort, spreek hem/haar er dan direct op aan!!

    Verder heb ik niet zo veel problemen. Ik heb regelmatig contact met leden die een zekere schroom hebben met het plaatsen van berichten, en me daarom per PB benaderen. Zo heb ik in de tijd dat ik lid heb al zo'n 1500 tot 2000 PB's ontvangen en verstuurd. Vrijwel nooit me aan de inhoud gestoord, en ik beantwoord ze vrijwel altijd.
    Wel probeer ik ze daarbij over te halen om toch "publiekelijk" hun vraag te stellen of een bouwverslag te starten, omdat ik ook niet de wijsheid in pacht heb. Bij sommigen lukt dat niet, bij anderen weer wel.

    Ik heb de indruk dat het geconstateerde gedrag voornamelijk slaat op het koop/verkoop gedeelte. Dan heb ik het makkelijk, want dat heb ik "uit" staan. Binnen het "core" gedeelte van het forum wordt volgens mij over het algemeen redelijk correct gecommuniceerd.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  17. mkamer

    mkamer

    Lid geworden:
    9 apr 2011
    Berichten:
    90
    Okay, daar ben je ook moderator voor. No problem.

    Mijn mening is echter wel dat je best aangesproken mag worden op de manier van communiceren. Ik heb dat ook bij diegene gedaan, alleen hij negeert dat volkomen. Vandaar de name and shame actie. Zal het niet meer doen.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor dat soort 'medeforumgenoten' heeft het forum een handig geheugensteuntje Marc:
    MBF - Bekijk profiel: ron van sommeren
    -> lijsten
    -> aan negeerlijst toevoegen

    Ik ga het heeeeel rustig krijgen zo :D
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb het voordeel dat ik niets koop/verkoop Wilbert. En al zijn PM's geblokkeerd, er zijn twee manieren om iemand toch een PM te sturen. Beide manieren worden aangegeven bij melding van de PM-blokkade.

    Voor/tegen dat soort gedrag, je ziet het ook wel eens in forum, heeft het forum een handig geheugensteuntje Marc:
    MBF - Bekijk profiel: ron van sommeren
    -> lijsten
    -> aan negeerlijst toevoegen

    Ik ga het heeeeel rustig krijgen zo :D
     
  20. mkamer

    mkamer

    Lid geworden:
    9 apr 2011
    Berichten:
    90
    Bedankt voor alle reacties! Gelukkig ben ik niet de enige die hier zo over denkt. Dat er waarschijnlijk weinig aan gedaan kan worden, snap ik. Voor mijn eigen verwerkingsproces is het toch fijn dat ik lotgenoten heb. Ik kan altijd nog slachtofferhulp aanvragen....:D:D:D
     

Deel Deze Pagina