compacte F5J vakantie zwever

Discussie in 'F5J' gestart door GVT, 17 jun 2013.

  1. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Ik zit de laatste tijd steeds vaker te denken welke zwever mee te nemen op vakantie.

    Ben dus op zoek naar een compacte F5J zwever.
    Electro om ook eens van een vlak veld te kunnen starten.
    Maar ook te gebruiken aan de helling.
    Tot zeg eens 5 Bft

    E-motor alleen om omhoog te komen of in geval van nood aan de helling weer wat hoogte te winnen. Model hoeft dus niet vertikaal omhoog te kunnen.

    Afmetingen ben ik nog niet helemaal uit.

    Wie heeft een idee?
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Bedenk dat je op de helling bij een 'absaufer' een stevige motor nodig hebt om tegen een evt. downwind in weer naar boven te kunnen komen. In zo'n geval is 100W/kg niet genoeg...
     
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dirk,

    Dat begrijp ik niet helemaal, maar ik heb ook minder helling-ervaring dan jij.
    Als je op een helling vliegt en het waait, dan kies je toch een helling uit zodat de wind tegen de helling blaast en je voor het grootste gedeelte van de tijd upwind aan de helling hebt, toch?

    Onder welke omstandigheden moet je dan tegen een flinke downwind in weer naar boven? Kun je dan niet even horizontaal verder vliegen (het dal in of zo?) om vandaar rustig weer omhoog te klimmen?

    oeps, wel een beetje :offtopic:

    Toch een tip: Als je voor deze een mooie doos maakt kan hij prima mee op vakantie.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoe vaak vlieg je niet op een helling bij (vrijwel) geen wind?
    Een helling kan door zijn ligging een thermische wind genereren. Zodra de zon er een tijdje op schijnt, ontstaat er een constante thermiekstroom die jij als wind ervaart, maar in wezen een themiek bel (slurf) is. Die kan ophouden, of omkeren.
    M.n. als hij omkeert krijg je downwind. en dan kan het heeeeel hard naar beneden gaan.

    Jij vliegt nog wel eens op Pardines. 8 van de 10 keer vlieg je daar op een door de thermiek gegenereerde wind ...
     
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Weer wat geleerd. Dank :thumbsup:
     
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Laat die 2 maar kibbelen hoor, Gerrit :D

    Ik weet niet wat je budget is maar de Orion van Nan models komt
    wel heel goed in de buurt, hele mooie allrouder, ook voor F5J.
    -thermiekt goed
    -op de helling gaat hij ook lekker
    -4 kleppen vleugel
    -electro

    Electric :: Orion -

    De omega is ook een goede keus, iets kleiner maar ook goedkoper.

    Electric :: Omega -

    Lyckele
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2013
  7. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.965
    Locatie:
    Eibergen
    Lyckle wat een duur advies je weet toch de F5J top kist van vandaag de dag is de EasyGlider:rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2013
  8. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Hoho robert, nu ga je te ver :teacher:

    De topkist is een EasyGlider :)

    (De easystar moet verboden worden, veel te veel herrie)
     
  9. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    @DS.
    Ik weet de problemen met thermiekstromen en valwinden.
    Ik heb een aantal jaren actief aan paragliding gedaan.

    Meestal is er een plekje verder wel een plek waar de stroming omhoog gaat.
    Gaat het alleen maar naar beneden, zit je toch op de verkeerde plek te vliegen ;-)

    Een lichte e-motor geeft je in vergelijk met een full zwever toch even iets meer ruimte/tijd om te zoeken.
     
  10. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Heb ook nog een easystar liggen, kan die natuurlijk ook gewoon als fun toestel meenemen ;-)
     
  11. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik dacht dat je rust in je vakantie wilde?
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Oké, dan weet je hoe het werkt.
    Klopt ook. Maar ....
    Je vergeet één essentieel verschil. Bij modelvliegen is de ruimte beperkt. Je moet binnen jouw zichtgrens iets van stijging vinden. En dat lukt lang niet altijd (vaaak ok wel, en dat is juist leuk).
    En, hoe verder weg, hoe riskanter een evt. (nood)landing. Eigenlijk is het al heel riskant vanaf 50m onder je en 100m ver weg. Ook dat is anders als bij een Parapente of Deltawing. Daarmee kun jee net zo ver vliegen zonder dat de zichtbaarheid afneemt, en zonder dat de landing (door zichtproblemen) moeilijker wordt.
    Je zult dus vaker IN een daalgebied de motor gebruiken om weer terug te komen. En dan heb je dus een stevige(re) motorisatie nodig.
     
  13. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
  14. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.965
    Locatie:
    Eibergen
  15. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb er een liggen waar ik nauwelijks meer mee vlieg omdat ik alleen nog maar dlgs werp.

    De Blaster 2e is een leuke kist waarmee je ook uitstekend op de helling terecht kunt met als voordeel dat je de motor aan kunt zetten wanneer je te laag in het dal beland. Ik heb met heel veel plezier de 2e gevlogen in de Vogezen en het was een geruststelling om de motor achter de hand te hebben.

    Vliegklaar zit hij rond de 400gr (Hacker motor en 800mamp lipo).

    [URL="[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Jaap, je hebt PB

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. fireforx309

    fireforx309 Guest

    een dlg achtig iets om tot 5bft mee te vliegen... (denk niet dat dit mogelijk is, wil je nog wat vliegcomfort hebben)

    F5J? bedoel je dan gewoon elektro? of wil je er later ook nog F5J wedstrijden mee vliegen?

    moet het enkel voor op de helling dienen? of gewoon ook voor op het veld (club ofzo?)

    ik zou naar de wat grotere kisten kijken van FVK. ze vliegen super!
     
  18. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ik zou lekker een Easyglider (pro) nemen. Vliegt perfect op de helling, thermiekt perfect (die van mij staat het record op 2 uur 23 minuten met eenmaal motorloop 15 seconden!) en met een 200W brushless motor erin snel genoeg uit de penarie te krijgen als het moet.
     

Deel Deze Pagina