Aangezien er inmiddels al veel bouwverslagen van de Compass 6HV bestaan, hier een indruk van mijn bouwervaringen : positief verrast door de kwaliteit van de onderdelen, netjes afgewerkt nette afwerking van materialen alles past erg goed overal locktite toegepast (behalve bouten in bladhouder voor spindle, staat ook in manual) heli is erg laag gebouwd motor erg robuust tegenlager voor motor erg netjes heel grove tandwielen motortegenlager moet geborgd worden, anders draait deze mee aantal slimmigheden mbt gewichtsbesparing : geen 'overbodige onderdelen' houders voor aansturing tail houder voor staartsteun, al schuin gemaakt, geen extra ball-link servo's direct in frame met zelftappers (werkt prima) heli bevat relatief weinig componenten mainblades erg netjes afgewerkt tailblades van kunststof en erg flexibel, wel erg goed zichtbaar in de lucht door neonkleur staart : loopt stroef door te strakke ball-links, na opruimen ball-links absoluut spelingvrij ! bladhouders bestaan uit 2 delen, eenvoudig smeren en montage moer kan niet meer afgesteld worden na montage bladhouder-helften nadelen : staartboom heeft geen referentie ter bevestiging, moet dus zelf recht gesteld worden alle ball-links moeten opgeruimd worden om sopel te laten lopen, ruimer is niet standaard meegeleverd connectoren op motor gecorrodeerd en slecht gesoldeerd, heb ik opnieuw gesoldeerd blokje voor in de canopy (bevestiging) was niet voorgeboord manual is heel erg beknopt, geen aanrader voor beginners het is even puzzelen voor de plaatsing van de elektronika, maar het kan wel, power aan de ene kant van het frame, ontvanger en v-stabi aan de andere kant, mooi gescheiden (ik heb uiteindelijk de bec in het frame gemonteerd) Eerste testhoovers leert dat de heli heel erg veel power heeft en erg strak in de lucht hangt Staart houdt uitstekend (tailblades toch goed genoeg ?) Het lawaait valt mee, ondanks de rechte grove tandwielen mainblades niet te strak aandraaien, anders gaat heli trillen, dempers in de kop namelijk erg hard Instellingen van de ESC : start mode : very soft (deze is best wel smooth) timing : 15graden (wil je meer power dan kun je die verhogen, esc en motor worden dan wel warmer!) governor mode : high (anders haal je het gewenste toerental niet!) pwm freq : 8kHz setup : tuimel : 3x align ds610 staart : align ds-650 motor : compass 5026-540 ESC : hobbywing pentium 70A-HV FBL : v-stabi 5.0 bec : Western Robotics super bec rec : jeti R6 2.4GHz Er is alleen nog mee gehooverd dus vliegervaringen en foto's volgen nog Bas
Hoi Bas, proficiat met de "maiden" nu nog "real flights" Als je de timing op 18.75 dan haal je het beste uit de motor met een redelijk stroom verbruik, voor de hardcore 3D'ers onder ons mag je de timing op 22.5 gaan zetten maar dan gaat er weer extra vliegtijd af. De governor bij de Hobbywing daar heb ik mijn bedenkingen, ik vloog die van mij met een vlakke gascurve, power zat zoals je al zei. Momenteel vlieg ik mijn 6HV met een CC 85 HV op governor maar ik ben nu bezig met een 2de 6HV aan het opbouwen en daar ga ik de Hobbywing ESC weer op plaatsen. Laat die foto's nu maar komen Bas Grtz, Dirk
Voorlopig eerst eens hiermee vliegen, ik vermoed dat er voor mij al power genoeg in zit. Hoe de governor zich gedraagt zal ik de komende tijd merken, heb er geen hoge pet van op, maar laten we eerst eens kijken. Uiteindelijk is het de bedoeling om de regelaar mbv een sensor vanuit v-stabi te gaan regelen. Maar dat doe ik als de governor heel slecht is en ik meer tijd heb. De wedstrijden zijn voorlopig nummer 1 (anders kom ik nooit bij de experts , boehoe ... uppydogeyes: ) Hier wat foto's :
Die Bas..... Mooie beschrijving heb je gemaakt van de heli. De tailblades zou ik wel vervangen persoonlijk. Ze flexen nogal. Paul heeft KBDD tailblades er op zitten die ook plastick zijn en die werken heel goed. Ik heb ze ook mogen testen van Paul. Ik heb er zelf nu Radix carbon tailblades op maar ik denk dat ik ook KBDD neem als de carbon niet meer leven door externe omstandigheden De regelaar is prima. Ook de Governor doet het goed genoeg vind ik. Ga je morgen met de 6HV mee doen in Meerhout?
Enfin, hier nog wat bevindingen van de 6HV. Aanvankelijk was de hobbywing regelaar in governor geprogrammeerd zonder het throttle kanaal opnieuw in te leren dit bleek niet succesvol omdat niet het hele bereik van de governor uitgestuurd kon worden waardoor ik in teeren niet hoger kwam dan iets rond 1700rpm Na inleren van throttle curve was probleem opgelost en haal ik met governorinstelling van 85% ca. 2150rpm op de kop (afhankelijk van gebruikte lipo) Na wat nieuwe testhoovers (ben nog niet aan echt vliegen toegekomen) moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van de enorme power die de standaard setup geeft. Het toerental blijft daarbij heel erg goed op niveau. De governor werkt eigenlijk (vooralsnog) boven verwachting. De aanloop is ook best netjes. De motor en regelaar worden niet heet, wat duidt op een goed rendement. Hier speelt de relatief hoge spanning van de 12s lipo natuurlijk ook een rol. Dan zijn de stromen kleiner dan bij gebruik van bv. 6s lipo, waardoor de verliezen ook kleiner zijn (Ri van lipo en Rds-on van FET's in de regelaar). Aanvankelijk had ik de mainblades vrij strak aangedraaid, maar dat blijkt tijdens op- en aftoeren enorm veel trillingen te geven, zo erg dat de heli bijna op zijn poten staat te dansen, niet doen dus. Verder heb ik in v-stabi nog niets veranderd terwijl de settings al heel behoorlijk zijn (moeten echte vluchten nog uitwijzen natuurlijk). De staart staat met de climb outs als een huis, ondanks dat de standaardblades erg flexibel zijn. Ook heb ik nog een demo gehad van "stickbanger Walter" met zijn 6HV en dat was erg indrukwekkend. Ook daar viel me op dat de headspeed erg constant blijft (ook daar zit een hobbywing 70A-HV in). De heli is erg wendbaar en kan snel bewegen. Ik hoop binnenkort iets meer te kunnen zeggen van mijn vliegervaringen tijdens soft aerobatics. wordt vervolgd Bas
weer even een upodate. Ik heb afgelopen zondag op de modebouw open dagen in Elst met de 6HV gevlogen en dat ging lekker. Ik heb wel iets vreemds gehad en dat is het volgende. Tijdens optoeren hikte de motor eventje maar startte daarna gewoon door. Tijdens een vlucht bij het klimmen van een looping met hoge snelheid en veel pitch, haperde de motor even. Low voltage cut-off staat al op minimaal maar verwacht ook niet dat dat het probleem is. Lipo's zijn dik in orde. De staart is reeds 'anti-statisch' gemaakt mbv een draadje tussen staartboom en chassis, dus dat kan het ook niet zijn. Ontvangstprobleem lijkt me ook uitgesloten, de ontvanger heeft reeds in een andere heli perfect gewerkt. Ik las iets soortgelijks op helifreak en als oplossing geven zij om geen governor te gebruiken maar dat vind ik geen echte oplossing, ik wil namelijk de governor blijven gebruiken omdat hij verder heel erg goed blijkt te werken De settings van de hobbywing 70A-HV zijn als volgt : Brake: OFF Battery Type: LiPo Cutoff Type: Soft Cutoff Threshold: Low Soft Start: Very Soft Timing: 15 Governor Mode: high PWM Frequency: 8KHz LiPo Cells: 12S Ik ben benieuwd of iemand nuttige suggestie's heeft Bas
Ik zie een full-size V-stabi. Je kan natuurlijk ook upgraden naar 5.1 en de governor van de V-stabi gebruiken. Deze blijken het erg goed te doen. Dan de regelaar in normale "vliegtuig zonder rem" stand. Vriendelijke groeten, Aldert
Ik kan nergens de specificaties vinden van de compass motor voor de 6HV maar het belangt me evengoed aan want mijn 6HV gaat eerstdaags toekomen. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het een statisch ladings-/ en of timing van de motor probleem kan zijn. Je hebt de instelling op 15° staan misschien kan je proberen een stapje hoger in te stellen dus 18.75°. Als het probleem of de hikup blijft aanhouden zou ik gewoon flat curve instellen en governor uitzetten. Je moet al behoorlijk de beest uithangen om die motor te laten inkakken toch... ook zonder governor. Mvg, Luc
Mijn bedoeling is om eerst de regelaar zo optimaal mogelijk te krijgen. Het zou toch moeten lukken, er vliegen heel veel mensen met deze combo Governor geniet absoluut de voorkeur. Mocht dat uiteindelijk allemaal niet lukken dan had ik al het plan liggen om over te stappen op aansturing via v-stabi. Hi Luc, dus jou 6HV komt er ook aan, mooi man, het is een beest van een heli met heel erg veel power. Vliegt met v-stabi ook hel erg strak. Het is even puzzelen met plaatsing van de elektronika maar als het eenmaal zit dan is het wel ok. Staartblaadjes zijn erg flexibel, maar houden tot nu toe best goed. alvast succes met de bouw dan Bas
Ik lees juist dat de HW governor nogal belabberd is en dat je idd beter zonder governor kunt vliegen. Of voor ultieme performance op de vstabi governor.
mijn ervaring is dat de REGELING van de governor heel erg goed is, dus het constant houden van het toerental tijdens wisselende motorbelastingen Bas
klein nuance verschil tussen mijn uitspraak "belabberd" en "not great" van MrMel HeliFreak - View Single Post - HW Platinum 120A HV governor
Mijn Compass 6HV is gisteren ook na dik 2 weken onderweg geweest te zijn toegekomen. Rond 20u ben ik eraan begonnen en om 3u vanmorgen was alles mechanisch gebouwd en servo's geïnstalleerd. Vandaag nog voor de tijd die ik heb de overige electronica installeren. Wat me direct opviel was de degelijkheid van de parts. Al wil ik er eerlijkheidshalve direct aan toevoegen dat het gyromount plaatje schots en scheef staat dat ziet er belabberd uit. Ik stel me de vraag of de BeastX daar deftig ga op gemonteerd krijgen...
Hi Luc, tot diep in de nacht zitten bouwen ?! Dat ken ik wel, maar ben ik maar mee gestopt, het werd me te gek .... Wat betreft dat gyromount plaatje : als je die 3 minuutjes in kokend water legt en daarna rustig laat afkoelen zul je zien dat het weer recht is. Er bestaat een upgrade maar ach, dit werkt ook wel. Welke bec ga je gebruiken : die van western robotics ? Die kun je tussen de framehelften monteren. succes Bas
Hoi Tribal69, eerstdaags komt er een update uit voor dit belabberd gyroplaatje van Compass. Bij Compass zijn ze zich er terdege van bewust. Daarom komt er een carbongyroplaatje uit ! Succes verder met de bouw. Grtz, Dirk
@ Bas : tja eens ik begonnen ben met bouwen kan ik niet meer stoppen he . Ik heb nog een Nosram Heavy Duty BEC 10A liggen of een Align RCE-B6X liggen ik ben er nog niet helemaal uit welke ik ga kiezen. @ Dirk : heb Compass een mailtje gestuurd ...