Compass 6HV

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door 666yeti666, 27 mei 2011.

  1. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Aangezien er inmiddels al veel bouwverslagen van de Compass 6HV bestaan, hier een indruk van mijn bouwervaringen :

    positief verrast door de kwaliteit van de onderdelen, netjes afgewerkt
    nette afwerking van materialen
    alles past erg goed
    overal locktite toegepast (behalve bouten in bladhouder voor spindle, staat ook in manual)

    heli is erg laag gebouwd
    motor erg robuust
    tegenlager voor motor erg netjes
    heel grove tandwielen
    motortegenlager moet geborgd worden, anders draait deze mee

    aantal slimmigheden mbt gewichtsbesparing :
    geen 'overbodige onderdelen'
    houders voor aansturing tail
    houder voor staartsteun, al schuin gemaakt, geen extra ball-link
    servo's direct in frame met zelftappers (werkt prima)
    heli bevat relatief weinig componenten
    mainblades erg netjes afgewerkt
    tailblades van kunststof en erg flexibel, wel erg goed zichtbaar in de lucht door neonkleur

    staart :
    loopt stroef door te strakke ball-links, na opruimen ball-links absoluut spelingvrij !
    bladhouders bestaan uit 2 delen, eenvoudig smeren en montage
    moer kan niet meer afgesteld worden na montage bladhouder-helften


    nadelen :
    staartboom heeft geen referentie ter bevestiging, moet dus zelf recht gesteld worden
    alle ball-links moeten opgeruimd worden om sopel te laten lopen, ruimer is niet standaard meegeleverd
    connectoren op motor gecorrodeerd en slecht gesoldeerd, heb ik opnieuw gesoldeerd
    blokje voor in de canopy (bevestiging) was niet voorgeboord
    manual is heel erg beknopt, geen aanrader voor beginners
    het is even puzzelen voor de plaatsing van de elektronika, maar het kan wel, power aan de ene kant van het frame, ontvanger en v-stabi aan de andere kant, mooi gescheiden
    (ik heb uiteindelijk de bec in het frame gemonteerd)

    Eerste testhoovers leert dat de heli heel erg veel power heeft en erg strak in de lucht hangt
    Staart houdt uitstekend (tailblades toch goed genoeg ?)
    Het lawaait valt mee, ondanks de rechte grove tandwielen
    mainblades niet te strak aandraaien, anders gaat heli trillen, dempers in de kop namelijk erg hard

    Instellingen van de ESC :
    start mode : very soft (deze is best wel smooth)
    timing : 15graden (wil je meer power dan kun je die verhogen, esc en motor worden dan wel warmer!)
    governor mode : high (anders haal je het gewenste toerental niet!)
    pwm freq : 8kHz

    setup :
    tuimel : 3x align ds610
    staart : align ds-650
    motor : compass 5026-540
    ESC : hobbywing pentium 70A-HV
    FBL : v-stabi 5.0
    bec : Western Robotics super bec
    rec : jeti R6 2.4GHz

    Er is alleen nog mee gehooverd dus vliegervaringen en foto's volgen nog

    Bas
     
  2. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Cool ! mooie review :D Ik weet zeker dat hij op langere termijn ook gaat bevallen :yes:
     
  3. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi Bas,

    proficiat met de "maiden" nu nog "real flights" ;) Als je de timing op 18.75 dan haal je het beste uit de motor met een redelijk stroom verbruik, voor de hardcore 3D'ers onder ons mag je de timing op 22.5 gaan zetten maar dan gaat er weer extra vliegtijd af.

    De governor bij de Hobbywing daar heb ik mijn bedenkingen, ik vloog die van mij met een vlakke gascurve, power zat zoals je al zei.

    Momenteel vlieg ik mijn 6HV met een CC 85 HV op governor maar ik ben nu bezig met een 2de 6HV aan het opbouwen en daar ga ik de Hobbywing ESC weer op plaatsen.

    Laat die foto's nu maar komen Bas ;)

    Grtz,
    Dirk
     
  4. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Voorlopig eerst eens hiermee vliegen, ik vermoed dat er voor mij al power genoeg in zit.

    Hoe de governor zich gedraagt zal ik de komende tijd merken, heb er geen hoge pet van op, maar laten we eerst eens kijken.
    Uiteindelijk is het de bedoeling om de regelaar mbv een sensor vanuit v-stabi te gaan regelen. Maar dat doe ik als de governor heel slecht is en ik meer tijd heb.
    De wedstrijden zijn voorlopig nummer 1 (anders kom ik nooit bij de experts , boehoe ... :puppydogeyes: )

    Hier wat foto's :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Die Bas.....
    Mooie beschrijving heb je gemaakt van de heli.
    De tailblades zou ik wel vervangen persoonlijk. Ze flexen nogal.
    Paul heeft KBDD tailblades er op zitten die ook plastick zijn en die werken heel goed. Ik heb ze ook mogen testen van Paul.
    Ik heb er zelf nu Radix carbon tailblades op maar ik denk dat ik ook KBDD neem als de carbon niet meer leven door externe omstandigheden :rolleyes:

    De regelaar is prima. Ook de Governor doet het goed genoeg vind ik.
    Ga je morgen met de 6HV mee doen in Meerhout?
     
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Enfin, hier nog wat bevindingen van de 6HV.

    Aanvankelijk was de hobbywing regelaar in governor geprogrammeerd zonder het throttle kanaal opnieuw in te leren dit bleek niet succesvol omdat niet het hele bereik van de governor uitgestuurd kon worden waardoor ik in teeren niet hoger kwam dan iets rond 1700rpm
    Na inleren van throttle curve was probleem opgelost en haal ik met governorinstelling van 85% ca. 2150rpm op de kop (afhankelijk van gebruikte lipo)

    Na wat nieuwe testhoovers (ben nog niet aan echt vliegen toegekomen) moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van de enorme power die de standaard setup geeft. Het toerental blijft daarbij heel erg goed op niveau. De governor werkt eigenlijk (vooralsnog) boven verwachting. De aanloop is ook best netjes.
    De motor en regelaar worden niet heet, wat duidt op een goed rendement.
    Hier speelt de relatief hoge spanning van de 12s lipo natuurlijk ook een rol. Dan zijn de stromen kleiner dan bij gebruik van bv. 6s lipo, waardoor de verliezen ook kleiner zijn (Ri van lipo en Rds-on van FET's in de regelaar).

    Aanvankelijk had ik de mainblades vrij strak aangedraaid, maar dat blijkt tijdens op- en aftoeren enorm veel trillingen te geven, zo erg dat de heli bijna op zijn poten staat te dansen, niet doen dus.
    Verder heb ik in v-stabi nog niets veranderd terwijl de settings al heel behoorlijk zijn (moeten echte vluchten nog uitwijzen natuurlijk).

    De staart staat met de climb outs als een huis, ondanks dat de standaardblades erg flexibel zijn.

    Ook heb ik nog een demo gehad van "stickbanger Walter" met zijn 6HV en dat was erg indrukwekkend. Ook daar viel me op dat de headspeed erg constant blijft (ook daar zit een hobbywing 70A-HV in).
    De heli is erg wendbaar en kan snel bewegen.
    Ik hoop binnenkort iets meer te kunnen zeggen van mijn vliegervaringen tijdens soft aerobatics.

    wordt vervolgd
    Bas
     
  7. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    weer even een upodate.
    Ik heb afgelopen zondag op de modebouw open dagen in Elst met de 6HV gevlogen en dat ging lekker.
    Ik heb wel iets vreemds gehad en dat is het volgende.
    Tijdens optoeren hikte de motor eventje maar startte daarna gewoon door.
    Tijdens een vlucht bij het klimmen van een looping met hoge snelheid en veel pitch, haperde de motor even.

    Low voltage cut-off staat al op minimaal maar verwacht ook niet dat dat het probleem is. Lipo's zijn dik in orde.

    De staart is reeds 'anti-statisch' gemaakt mbv een draadje tussen staartboom en chassis, dus dat kan het ook niet zijn.

    Ontvangstprobleem lijkt me ook uitgesloten, de ontvanger heeft reeds in een andere heli perfect gewerkt.

    Ik las iets soortgelijks op helifreak en als oplossing geven zij om geen governor te gebruiken maar dat vind ik geen echte oplossing, ik wil namelijk de governor blijven gebruiken omdat hij verder heel erg goed blijkt te werken

    De settings van de hobbywing 70A-HV zijn als volgt :

    Brake: OFF
    Battery Type: LiPo
    Cutoff Type: Soft
    Cutoff Threshold: Low
    Soft Start: Very Soft
    Timing: 15
    Governor Mode: high
    PWM Frequency: 8KHz
    LiPo Cells: 12S

    Ik ben benieuwd of iemand nuttige suggestie's heeft

    Bas
     
  8. Aaalie

    Aaalie Guest

    Ik zie een full-size V-stabi. Je kan natuurlijk ook upgraden naar 5.1 en de governor van de V-stabi gebruiken. Deze blijken het erg goed te doen. Dan de regelaar in normale "vliegtuig zonder rem" stand.

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  9. Tribal69

    Tribal69

    Lid geworden:
    1 nov 2009
    Berichten:
    376
    Locatie:
    België
    Ik kan nergens de specificaties vinden van de compass motor voor de 6HV maar het belangt me evengoed aan want mijn 6HV gaat eerstdaags toekomen.
    Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het een statisch ladings-/ en of timing van de motor probleem kan zijn.
    Je hebt de instelling op 15° staan misschien kan je proberen een stapje hoger in te stellen dus 18.75°.
    Als het probleem of de hikup blijft aanhouden zou ik gewoon flat curve instellen en governor uitzetten. Je moet al behoorlijk de beest uithangen om die motor te laten inkakken toch... ook zonder governor.

    Mvg,

    Luc
     
  10. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Mijn bedoeling is om eerst de regelaar zo optimaal mogelijk te krijgen. Het zou toch moeten lukken, er vliegen heel veel mensen met deze combo Governor geniet absoluut de voorkeur.
    Mocht dat uiteindelijk allemaal niet lukken dan had ik al het plan liggen om over te stappen op aansturing via v-stabi.

    Hi Luc, dus jou 6HV komt er ook aan, mooi man, het is een beest van een heli met heel erg veel power. Vliegt met v-stabi ook hel erg strak. Het is even puzzelen met plaatsing van de elektronika maar als het eenmaal zit dan is het wel ok. Staartblaadjes zijn erg flexibel, maar houden tot nu toe best goed.
    alvast succes met de bouw dan

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2011
  11. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Ik lees juist dat de HW governor nogal belabberd is en dat je idd beter zonder governor kunt vliegen.
    Of voor ultieme performance op de vstabi governor.
     
  12. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    mijn ervaring is dat de REGELING van de governor heel erg goed is, dus het constant houden van het toerental tijdens wisselende motorbelastingen

    Bas
     
  13. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
  14. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    nou moe, inderdaad. Mr. Mel is altijd mijn "referentie" dus ja .......
     
  15. Tribal69

    Tribal69

    Lid geworden:
    1 nov 2009
    Berichten:
    376
    Locatie:
    België
    Mijn Compass 6HV is gisteren ook na dik 2 weken onderweg geweest te zijn toegekomen.
    Rond 20u ben ik eraan begonnen en om 3u vanmorgen was alles mechanisch gebouwd en servo's geïnstalleerd.
    Vandaag nog voor de tijd die ik heb de overige electronica installeren.
    Wat me direct opviel was de degelijkheid van de parts. Al wil ik er eerlijkheidshalve direct aan toevoegen dat het gyromount plaatje schots en scheef staat dat ziet er belabberd uit. Ik stel me de vraag of de BeastX daar deftig ga op gemonteerd krijgen...
     
  16. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Hi Luc,
    tot diep in de nacht zitten bouwen ?! Dat ken ik wel, maar ben ik maar mee gestopt, het werd me te gek ....

    Wat betreft dat gyromount plaatje : als je die 3 minuutjes in kokend water legt en daarna rustig laat afkoelen zul je zien dat het weer recht is. Er bestaat een upgrade maar ach, dit werkt ook wel.
    Welke bec ga je gebruiken : die van western robotics ? Die kun je tussen de framehelften monteren.

    succes
    Bas
     
  17. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi Tribal69,

    eerstdaags komt er een update uit voor dit belabberd gyroplaatje van Compass. Bij Compass zijn ze zich er terdege van bewust. Daarom komt er een carbongyroplaatje uit !

    Succes verder met de bouw.

    Grtz,
    Dirk
     
  18. Tribal69

    Tribal69

    Lid geworden:
    1 nov 2009
    Berichten:
    376
    Locatie:
    België
    @ Bas : tja eens ik begonnen ben met bouwen kan ik niet meer stoppen he :p. Ik heb nog een Nosram Heavy Duty BEC 10A liggen of een Align RCE-B6X liggen ik ben er nog niet helemaal uit welke ik ga kiezen.

    @ Dirk : heb Compass een mailtje gestuurd ...
     
  19. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
  20. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Hi Luc, en heb je nog en update ? Al gevlogen ?

    Bas
     

Deel Deze Pagina