Compass 7HV Ultimate

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Sven75, 5 jun 2015.

  1. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    das waar, ik was wel zo van overtuigd dat ik 'm goed had .... jammur joh ;-)
     
  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Dit is ook een mooi hulpmiddeltje:
    &
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is dus een voorbeeld van een heel gevaarlijke methode: als je een naar voren draaiende hekrotor hebt, en hoewel het er niet veel zijn, zijn er toch echt heli's die dat hebben, levert deze methode (bovenste blad naar voren vouwen) de verkeerde correctie op....

    Ik blijf er bij: check je draairichting, check of je hekrotor bladen goed zitten (zijn beiden stappen die al véél vroeger in de bouw gedaan horen te zijn), en hou de scherpe kant aan voor het controleren van de gyro correctie. Die methode zit namelijk NOOIT fout.

    Groet, Bert
     
  4. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    klopt bert,
    was 1 van de voorbeelden
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik zou zeggen, gelukkig niks gebeurt !
    succes verder Sven !
     
  6. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    @jjdehaan , dit is ook een methode die me inderdaad getipt werd. Maar wat bert aangeeft, inderdaad opletten hoe je heck rotor draait, maar voor mij zou 't prima zijn zo.

    heb 't nu ook zo gecontroleerd, en het gaat inderdaad fout met de correctie.

    Afijn, heb toch wel een paar heli's gebouwd / afgesteld de afgelopen 2 jaar, dit was me nog nooit overkomen. Dus of ik zat helemaal mis, of gewoon niet goed gecontroleerd. Hoe dan ook, alles is nog heel, en weer even goed herinnert dat niets "toeval" mag zijn.
     
  7. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Goed dat er niets gebeurt is.....t zijn wel killer machines die 700 Size..

    S6 met de eerste vluchten...
     
  8. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik heb er ook wel respect voor hoor, bij het minste wat niet goed eruit ziet of voelt, klik trottle hold en op zoek maar weer.

    moet er niet aan denken wat als .....
     
  9. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    maargoed ... shit happens, zo ook dus mij uiteraard.

    vorig weekend, vlucht 4 ... kom snel dalend uit een voorwaartse beweging, trek op 5 meter hoogte de heli iets achterover om af te remmen. Knalt de staart uit elkaar. Te laag om nog snel besef te krijgen wat er gebeurde, dus auto roteren was er niet meer bij. Machine kwam op z'n pootjes terecht in het gras, maar toch een hoop schade..

    - Frameplaten vertonen scheurtjes
    - main pulley voor de staart belt aandrijving is compleet uiteen geknald
    - Main blades, ondanks deze de grond niet hebben geraakt vertoont een van deze toch een klein scheurtje
    - en verder de complete tail boom, tail rod, slider, tail shaft .. enz.

    Al met al zo'n 450 eurotjes.... :-(

    Ik mis 1 blade grip, dus ik vermoed dat er 1 is afgeknald in de vlucht.
    Hoe dat kan?, geen idee... misschien ben ik toch een druppie loctite vergeten, of de loctite heeft door vet in de tail hub niet goed gepakt. Het zal wel gissen blijven.

    Afijn, machine ligt nu weer in 300 stukkies uit elkaar op de tafel en alle onderdelen / schroeven en schroefgaten worden nu gereinigd met remreiniger om dit soort geintjes proberen te voorkomen en dat de loctite goed z'n werking kan doen.

    Afijn, word je gelijk even met je neus op de feiten gedrukt dat een 700 wel een kostenplaatje met zich mee brengt ;-)
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. geen goede instap met de 700er , Sven, dat is echt balen, veel werk en 'n hoop centjes, pphhhhhh

    suc6 man !!

    Groet
    Uwe
     
  11. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    neuj niet echt zoals ik gehoopt had.

    nou goed, dat is helaas nu niet meer terug te draaien.

    ik ga nu wel gelijk de volledige staart upgraden naar full alu en een dikkere shaft van 6 ipv 5mm dikte.

    Dus gaat nog wel even paar daagjes werk kosten, maar de meeste parts zijn onderweg, en dan beginnen we weer van voor af aan.
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. leuke vliegers de 700er, zie je goed, vliegt goed, top, suc6 Sven !
     
  13. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Zo he, dat is wel even flink balen zeg met je net nieuwe mooie 700.:eek:
    Succes met 't repareren/upgraden, hopelijk heb je em snel weer in de lucht hangen!
     
    Sven75 vindt dit leuk.
  14. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    misschien teveel voorspanning gehad op je tail blade grip??
    tis maar een klein boutje wat er in zit en als je die echt HARD vast zet dan kan het gebeuren dat deze idd knapt en je tail grip verliest (spreek uit ervaring helaas)
    Maar zonde van je heli....s6 met opbouwen ennne vast is vast!! (borgmiddel moet hier het werk doen en niet de kracht van extra extra hard vast draaien!!)
     
  15. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    nee het was geen voorspanning, de schroef is er gewoon helemaal uit.

    zoals ik zei, misschien ben ik gewoon stom vergeten om net aan dit schroefje loctite te smeren.
    of de loctite heeft niet gehecht door vet / vuil in het schroef gat.

    wijze les geweest, en daarom nu alles aan het grondig schoonmaken met remreiniger en de compressor.
    verse loctite en inderdaad vast is vast.
     
  16. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Als gezegd, balen Sven! Met zoiets zal de daadwerkelijke oorzaak waarschijnlijk lastig te achterhalen zijn.

    Suc6 met het herstellen!
     
  17. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    het enige wat ik kan bedenken is dat gewoon de complete blade grip van de tail eraf gelopen is.
    machine begon ook ineens te tollen, dus dan heb je weinig tail meer. Maar voordat je beseft wat je uberhaupt overkomt sta je eigenlijk al op de grond van 5 meter hoogte.

    en dan 5,5 kg wat op de grond smackt.. ja dat kost je wel ff wat onderdelen helaas.

    komt ook wel weer goed.. vandaag weer wat parts binnen gekregen. Dus kan nu de " modules " eigenlijk allemaal weer klaar maken en als ik straks nieuwe frame platen binnen heb kan 't spul weer in elkaar.
     
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    We komen er wel weer.


    .[​IMG]
     
  19. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Jeej .. ut begint weer ergens op te lijken.

    [​IMG]
     
  20. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Mooi zo Sven! Nog ff en je kan weer los
     

Deel Deze Pagina