Compass Atom - Stuiptrekkingen. Statische electriciteit problemen?

Hallo mede forummers,

Ik heb een Compass Atom overgenomen van iemand.

Tijdens het vliegen is de heli altijd heel onrustig. Zowel de staart als de hel is heel wiebelig.
En soms zijn er van die rare stuiptrekkingen.

Wat heb ik inmiddels geprobeerd:
- FBL unit gains aangepast
- Andere FBL unit
- Andere staartbladen
- Staartriem minder strak
- Verschillende toerentallen geprobeerd.

Na alle aanpassingen is het een stuk beter geworden.

Echter na een minuut of 5 vliegen beginnen de stuiptrekkingen weer.
Zo af en toe om de 10-15 seconden... beweegt de staart even een maar cm naar links
Of de hele heli gaat een paar centimer omhoog of omlaag.

Daarom vermoed ik statische oplading.

Iemand met een Compass ook soortgelijke problemen gehad en opgelost?

Welke Atom is het, is het toevallig een 500?

Ik heb een 6HV, die doet het prima (lijkt qua opbouw eigenlijk redelijk op de 500), ik heb een 550 Ultra gehad, die deed het perfect, best spijt dat ik die weg gedaan heb.
Maar ik heb ook kort een 500 gehad en die vloog ook heel onrustig, ik had niet het idee dat het statische ontlading was, ik dacht eigenlijk aan hetzelfde als wat jij gedaan hebt, maar ik had er weining zin in om veel tijd aan te besteden, het was toch niet een maat waar ik veel mee vlieg.

Maar als het statische ontlading is dan is dat toch prima op te lossen?
Draadje op de min vd accu, naar de motor mount, en naar de tail boom en van de tail boom een korte draad naar een tail shaft lager.
Goed contact is natuurlijk belangrijk, op de boom even wat lak weg halen waar je het draadje zet.
Oppassen dat de riem niet zo los staat dat hij langs de staat buis gaat lopen, dat is vragen om statische lading.
Heb je gekeken of de tail boom helemaal recht is?

Ik heb vroeger mijn riem altijd zo droog mogenlijk gehouden, nu probeer ik af-en-toe wat dry-lube er op te spuiten, kijken of dat iets doet, maar heb mbt statische onlading (nog) geen verschil gemerkt.

Ben benieuwd, ik vind het jammer dat Compass weg is, zijn toch best leuke helies, maar van de 500 was ik niet gecharmeerd.

Laatst bewerkt:
vroegah in de tijd dat mijn 450 nog staartaandrijving had, had ik er inderdaad last van..

snelle test was teflon spray op de staartriem.
wordt de snaar geleidend, en komt de statische electriciteit netjes in het frame, zonder overslag (want daar heb je last van)

de uiteindelijke fix was de helft van wat Tbird aangeeft, bij mij was een draadje tussen de carbon buis en de motormount voldoende.
inderdaad wel ff zorgen dat je draad raakt op de echte carbon
ik had de draad tussenin ook tussen de schroeven van de staart mount blok geduwd, komt het een beetje egaal overal het frame in :D

andere gedachtes...
indien het geen statische electriciteit is.
je hebt 2 fbl units erop gehad, toevallig 2 dezelfde?
heb je een dikker gyro schuimpje getest, of gekeken of de bedrading misschien heel strak in de unit zit

Ik heb nl wel vaker gezien en zelf gehad dat trilling de fbl unit van slag brengt
eigenlijk 90% van de keren bij een andermans heli lag het aan de ophanging van de unit
- bedrading heel strak
- unit onder op een tesa plakker, en zijkant tegen het frame
iig, trilling in het frame ging rechtstreeks de unit in zonder de dempende werking van de plakker
En dan willen ze wel eens raar doen...

op mijn 600 nitro heb ik een testje gedaan met vonkontsteking, daardoor ging de motor heel anders lopen..
bij de eerste start bleek dat de heli heel erg rechtsaf wilde, vocht met me..
ander schuimpje onder de unit, en over.

dat gedoe met de staart herken ik zodoende ook wel van mijn 450..
hoogfrequente trilling brengt de gyro van slag..
kan een bitch zijn om te vinden, zeker in een E- heli

Dank voor de suggesties.
Beide units waren Vbar. Wellicht een andere unit proberen als niks helpt
Dikker schuimpje ook geprobeerd.

Update:
- De servo kabels naar de unit losser gemaakt
- Vandaag een draadje aan de motormount vastgezet en doorgetrokken naar de staart. In de staartbuis een klein gaatje (1.5mm) geboord en daar in vast geschroefd. Op het veld aangekomen deze avond heb ik vanaf de staart de riem helemaal volgespoten met teflon spray.
Rondgevlogen en 7-8 minuten gewoon prima.
Geen stuiptrekkingen meer.
Lijkt dus opgelost.:banana:

Dank voor de suggesties mannen.
Hopelijk blijft het nu goed.

Laatst bewerkt:
Ik heb jaren met de Compass 500 gevlogen evenals een 6HV.
Had op alle machines Beastx die met dikkere soort dubbelzijdig tape van de bouwmarkt bevestigd was en heb nooit ergens last van gehad.
Riem had ik vrij los staan overigens.

Back