Compass zeilboot, wannabee RG65...

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door pompebled, 8 sep 2024.

1. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Een nieuwe clubgenoot heeft een Volantex Compass zeilboot te leen gekregen om mee te kunnen starten met modelzeilen.
    De eerste kennismaking, samen met een paar boten van mij, was een beetje een teleurstelling.
    Terwijl mijn boten in de lichte wind gewoon voortgang maakten en in de vlaagjes flink aanzetten, dobberde de Compass wat voor zich uit en maakte amper aanstalten om van z'n plek te komen.

Na afloop heb ik de boot mee naar huis genomen en de afstelling eens nagelopen; afgezien van een te losse neerhaler was daar weinig mis mee.
    Platte zeilen waar maar een beetje model in te krijgen is, maar dat zou toch moeten werken.

Het standaard roer was een broertje (of zusje) van het roer van de Volantex Hurricane, die ik al eens onder handen heb gehad afgelopen winter: een roerblad met een symetrisch profiel en de as halverwege de koorde in een plastic bult.

Samen met de enigszins gehandicapte software in de bijgeleverde zender/ontvanger was het ADHD sturen voorgeprogrammeerd; de kleinste knuppeluitslag zowel bij het roer als de zeilen had een enorme reactie tot gevolg, de boot schoot als een dwaas heen en weer en de zeilen lieten zich amper minutieus verstellen.
    Tevens de extreme spanning van de rondlopende snaar, die de schoten bedient, afgehaald, dat werkt ietsje soepeler. De manier waarop de schoten en het roer bewegen is nog steeds weerzinwekkend grof, waardoor er amper mee te zeilen valt, maar dat ligt aan de software waarmee de zender/ontvanger behept is.

Ik heb vanochtend 10 mm van de leading edge afgezaagd en afgerond in de hoop een beter functionerend roer te krijgen. Ook de stuurstang een gaatje verder naar de servo gezet.

Op naar het water: 3Bft uit een ongunstige hoek, dus weinig constante wind, weinig zeilplezier.
    Sterker nog; zonder constante wind reageert de boot door alle kanten uit te wapperen, zonder vaart te maken, waardoor overstag gaan alleen lukte door te gijpen, angstig tussen afgemeerde boten in.

De boot lijkt niet te snappen dat het een zeilboot is en hoe zich te gedragen, ik heb de boot uit het water gehaald en ben naar huis gegaan, wat een frustrerende ervaring.

Eenmaal thuis de meegeleverde zender/ontvanger aan de kant gegooid; ik heb er een andere ontvanger in gezet en gebruik nu mijn TX16S als zender, wát een verademing in fijngevoelig regelen. Eens kijken hoe dit morgen uitpakt met wat meer wind uit een gunstigere hoek.

Groeten, Jan.

2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Vanochtend met wat meer wind wezen trimmen.
    Er stond flink wat trek in de Zwette, waar ik bijna een uur werk heb gehad om van de Jachthavenbrug naar de Laatste Stuiver op te kruisen. Tussendoor natuurlijk de boot uit het water en aanpassingen aan de afstemming van het tuig gedaan, op het laatst leek het zowaar op zeilen, nog iets loefgierig, maar daarvoor moet de fok iets verder naar voren, ware het niet dat het draaipunt al op de voorste positie zit. Verzin ik wel wat op:
    Draaipunt fok.JPG
    Het is een beetje houtje touwtje, maar zo kan ik beoordelen of dit werkt zoals ik verwacht, zonder structureel iets aan de boot te veranderen.

Het sturen met een 'gewone' zender is een genot, vergeleken met de bijgeleverde bagger.
    Én, op den duur kom je natuurlijk onder een nieuw setje geprofileerde zeilen uit, maar daarvoor is het me te mooi weer...

Groeten, Jan

3. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Update: zoals verwacht gaat het naar voren brengen van het draaipunt van de fok de loefgierigheid tegen.

Ik heb dit ook geprobeerd door alleen de fokkeboom naar voren te schuiven, met het draaipunt in de voorste positie, maar dan kwam er zoveel zeiloppervlak vóór het draaipunt, dat de fok uit balans raakte en alle kanten uit flapperde.
    Er is dus een grens hoever het draaipunt op de boom richting mast geschoven kan worden.

Groeten, Jan.

4. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hoera, de Compass-lener heeft een Robbe Sirius RS32 gekocht.

Dit gedrocht kan weer terug naar de vensterbank van de eigenaar.

Groeten, Jan.

Deel Deze Pagina