Compleet maken van 25 jaar oude Robbe Varta Fly

Hai allen,

Volledig nieuw op dit forum doe ik een poging om m'n 25 jaar oude Robbe Varta Fly weer nieuw leven in te blazen. Als twaalf jarig ventje bouwde ik m'n eerste (en enige) modelbouwvliegtuig. Hij heeft twee keer gevlogen. Bij de derde keer is 'ie gecrashed, de staart was kapot. Daarna is 'ie de kast in gegaan.

Nu, 25 jaar verder, is mijn zoon dezelfde leeftijd als ik toen. We vonden de Varta Fly gisteren op zolder en toen ontstond het idee om 'm te reanimeren. Ik mis de staartvleugel en het dikste metalen verbindingsstaafje tussen de vleugels. De servo's lijken nog te werken. De afstandsbediening (Robbe Starion) hopelijk ook (morgen even goede batterijen erin.

Is het realistisch om de kist weer vliegend te krijgen denken jullie? Zo ja, hebben jullie een idee hoe ik een vervanging kan vinden voor het metalen verbindingsstaafje? En is zo'n staartvleugel gemakkelijk opnieuw te bouwen?

Hoor graag jullie ervaringen!

Groet,
Bart

Ja, is prima weer vliegend te krijgen. Ipv batterijen in de zender en voor de ontvanger een nieuwe accu kopen (of eerst met batterijen even testen, maar niet mee vliegen). De oude borstelmotor kan gevoed uit een 3S lipo vermits een kleinere klapprop monteeert en anders evt een 2S lipo.
De vleugelverbinder is van rondstaal te maken (buigen). De stabilohelften zul je opnieuw moeten opbouwen. De mijn zijn al geruime tijd geleden in het ronde archief verdwenen.
Neem de restanten eens mee naar een lokale vliegclub. Krijg je vanzelf advies en mogelijk hulp.
Als je naar Woerden wilt rijden ben je welkom om bij ons een keer langs te komen.

groet,

Erik

De staartdelen zijn gemaakt uit een massief plankje balsahout. Dat kan je in elke modelbouwwinkel kopen. Hetzelfde geldt voor de metalen pen. Die bestaat uit hard staal. Dat wordt geleverd in lengten van 1 meter. Stuk op de juiste lengte afzagen en in de bankschroef de knik in het midden maken. Meer bedenkingen kan je hebben tegen de romp. Het kunststof wordt door het verdampen van de weekmaker hard en broos. Ook de radio zou ik door de servicedienst laten controleren. Accu's zijn gegarandeerd defect en batterijen zijn in de modelvliegwereld "not done".

Hou je er rekening mee dat wetgeving die betrekking heeft op het gebruik van modelvliegtuigen nu veel strenger wordt gehandhaafd dan 25 jaar geleden? Lisse ligt volgens bijgevoegde kaart gedeeltelijk in het gecontroleerde luchtruim van Schiphol. Modelvliegen is daarin absoluut niet toegestaan. Zie http://www.drone.aeret.nl

Ga daarom naar een modelvliegverening in je omgeving. Daar kan je zonder al te grote risico's leren vliegen. Anders gaat het weer fout.

Hoi, het is in ieder geval mogelijk.Ik kan eventueel een afdruk van de tekening van de staartsectie voor je maken.Je moet er dan eens over nadenken om dit wat lichter te maken dan het origineel,grtz Bel10 :bye::bye:

De VartaFly is geen 25 jaar oud volgens mij, dus dat moet een andere kist zijn geweest.
Ik ben met dezelfde kist begonnen en dat was ergens tussen 1997-2002.

Persoonlijk zou ik kijken of je een nieuwere kist kan vinden waar je eventueel de oude zender en servo's in kwijt kan.
Het ABS rompje wil mogelijk ook niet meer meewerken en in de winter vouw je 'm zo dubbel.
Wat ik me kan herinneren is dat de varta fly nogal kritisch vloog als het zwaartepunt niet helemaal correct was.

De MONTANA 1800 van BMI is nog verkrijgbaar bij de modelbouw zaak bij mij om de hoek, voor een prikkie.
Leuke kist om het mee te gaan leren (op een club).

Back