Compressor blaast valse lucht uit oliecarter?

Satoer

Forum veteraan
Ik heb pas geleden een nieuwe oliegesmeerde 50 Liter Ferm compressor gekocht voor wat spuitwerk.
436.jpg

Op zich doet hij het prima, alleen blaast hij als de motor loopt lucht uit de ontluchtingsdop waar de olie voor de carter in moet. Dit lijkt mij niet in orde. Als de zuiger een tijdje pompt en de olie opwarmt komt er zelfs oliedamp uit. Hou ik het gaatje op de olievuldop dicht dan bouwt de compressor druk op in de carter (wat er ook met kracht uit wordt geblazen als ik mijn vinger er weer van af haal). Op het moment dat de motor afslaat, stopt de ontluchtingsdop meteen met blazen. Dus het is geen overdruk van oververhitting (overigens voelt het compressorhuis gewoon warm aan).

Heeft iemand hier een vergelijkbare compressor en is dit normaal? Of zit er misschien een lek in de zuiger of kan dit een andere oorzaak hebben?

Hoi

Als een compressor dit niet meer doet zijn de zuigerveren versleten.
Wat ik bedoel is dat de zuiger door de cilinder beweegt.
De onderkant van de cilinder is een opening met het olie carter.
Dit wil dus zeggen dat als de zuiger beweegt dat dan de lucht verplaatst wordt.
De lucht die boven de zuiger zit gaat de tank in.
De lucht die onder de zuiger zit wordt heen en weer verplaatst.
Dat heen en weer verplaatsen van de lucht onder de zuiger gebeurd door het ontluchtingsgaatje in de olievuldop.
Bij dit soort compressoren moet je uitkijken met het gebruik van een verlengsnoer als je een te dun verlengsnoer gebuikt verband je je motor zonder dat de thermische beveiliging er uitklapt.
Als je naar de olie dop kijkt zit er links onder de zwarte kap een klein knopje dat is de beveiliging.
Het is dus raadzaam om de compressor bij het stopcontact neer te zetten en een luchtslang te gebuiken.

Succ6 er mee

Groeten Onno

Hoi Onno,

Hoe kan er dan druk worden opgebouwd als ik het gaatje dicht druk. Die "extra" lucht moet toch ergens van een lek komen niet? Het gaatje blaast ook alleen (en zuigt niet).

Er kan alleen lucht in het carter komen als dit langs de zuigerveren lekt.
Een klein beetje lekkage is normaal, zeker bij een nieuwe machine waar de zuigerveren nog moeten inlopen.
(daar is dat gaatje ook voor)
Hevige lekkage uit dit gaatje komt meestal door kapotte zuigerveren.
groeten Willem

Dus het advies is om dit nog even aan te kijken? Ik kan het niet echt een "klein beetje" lekkage noemen, met mijn hand erboven voel ik een aardige luchtstraal er uit spuiten.

Hoi

Ik ben monteur van verschillende soorten gereedschappen en dus ook compressors.
Dit hoort echt de lucht die gecomprimeerd wordt boven de zuiger loopt ook iets langs de zuiger op. Dit hebben ze echt allemaal. Als er een olienevel uitkomt kan het zijn dat er te veel olie in het carter zit maar dat lijkt mij sterk bij een nieuwe machine.
Als je het echt niet vertrouwd mag je langs komen in weesp en waarschijnlijk zal ik dan zeggen dat doen ze allemaal.

Groeten Onno

Back