compressor geruisdemper + video

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Zore, 9 jan 2011.

  1. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Hallo forumleden,

    Jullie lezen het verslag van het idee om de prestaties te verbeteren van mijn compressor. Ik heb plan opgevat de compressor luchtinlaat te kunnen tunen door berekening, maken en testen van het nieuwe luchtfilter. Er bestaan redenen zoiets te willen, te weten:
    - extra stoffiltering voor lange levensduur,
    - geluiddemping voor aangenaam werken in de nabije omgeving van het apparaat.

    Mocht u opmerkingen hebben naar aanleiding van het verslag, of wilt u extra informatie, reageer dan gerust.

    update 17-01-2010

    De compressor is voorzien van de nieuwe demper, pompt goed en loopt beslist geruisloos en dit is goed nieuws!!!

    [​IMG]
    [​IMG]


    Let op het verschil in geluid als ik het filter eraf neem.



    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Interessant, mijn compressor maakt een verschrikkelijke pokkeherrie. Het zou fijn zijn als dat beter kon.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    1. Is dat een serieuze gedachte? Heb je te weinig hobby's, dat je tijd hebt om zoiets te bedenken?
    2. Als je zorgt dat er geen spuitnevel in het luchtfilter komt gaat dat standaard luchtfilter langer mee dan de compressor zelf.
    3. Ik zou maar een langere slang kopen en die compressor verder wegzetten.
    Geluid demping gaat altijd ten koste van de koeling.
    Gebrek aan koeling kost vermogen, geeft een lagere opbrengst en beïnvloedt de levensduur dramatisch.
     
  4. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    update 01

    Hallo allemaal,

    Het ontwerpen van het luchtfilter wordt de volgende stap. Dan komt het hierop neer; het filter (rechts) wordt bevestigd tegen de cilinderkop (links)

    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
  5. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Bedankt voor de reactie's. Wat ik kan zeggen is dat het luchtfilter berekend wordt volgens de theorie die men gebruikt voor motortuning. Dus er zit weldegelijk een serieuze gedachte achter het project. De update's volgen zo snel mogelijk want ik ben gemotiveerd!

    Wordt vervolgd.
     
  6. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    update 02

    De afmetingen van het filterhuis worden aangepast aan het drijfwerk van de compressor. De berekening vraagt om de "natuurlijke frequentie" van het drijfwerk en deze in overeenstemming brengen met die van het luchtfilter. Ik zal nader ingaan op meetwaarden die men vraagt. Het opmeten van de cilinderinhoud is een goede start. Het opmeten van "boring" en "slag" zijn respectievelijk afgebeeld op de foto's:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
  7. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    update 03

    Hallo allemaal,

    De berekening gaat als volgt:

    frequentie inlaat inductie, fe, ~ natuurlijke frequentie luchtfilter, fi

    fe= Ncy * RPM / 60
    Ncy= aantal cilinders
    RPM= omwentelingen per minuut

    en

    fi= a0/2pi * wortel (Ap / (Leff * Vb))
    a0=geluidsnelheid bij 20°
    Ap=oppervlakte inlaatbuis
    Vb=inhoud luchtfilter


    De cilinderinhoud, Vsw:

    Vsv= boring x slag
    Vsv= pi/4 * b² * s
    b= boring in cm
    s= slag in cm


    Het volume het luchtfilter, Vb, wordt gegeven als 10* ~ 20* de cilinderinhoud:

    10 * Vsv * wortel Ncy < Vb < 20 * Vsv * wortel Ncy


    De minimale diameter van de inlaatbuis wordt gegeven als 0,6* ~ 0,8* de inlaat diameter gemeten aan de cilinderkop:

    0,6d2 < dp 0,8d2
    dp= diameter inlaatbuis
    d2= diameter inlaat cilinderkop


    De effectieve lengte van het luchtfilter inlaatbuis, Leff:

    Leff= Lp + (pi * dp/4)
    Lp= lengte luchtfilterbuis

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2011
  8. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    update 04

    De cilinderinhoud of beter gezegd het slagvolume, Vsv, is eenvoudig te berekenen en het gaat als volgt:

    Vsv= boring x slag
    Vsv= pi/4 * b² * s
    b= 4,2 cm
    s= 3,45 cm

    Vsv= pi/4 * 4,2² * 3,45
    Vsv= 47,8 cm³

    [​IMG]


    De minimale diameter van de inlaatbuis wordt 0,6* ~ 0,8* de inlaat diameter gemeten aan de cilinderkop:

    0,6d2 < dp 0,8d2
    d2= 10mm
    dp= 8 mm --> binnen afstelwaarde 0,6 ~ 0,8

    [​IMG]


    De effectieve lengte van het luchtfilter inlaatbuis, Leff heeft te maken met de werkelijke lengte van de inlaatbuis en vul je in bij de berekening van fi.

    Leff= Lp + (pi * dp/4)
    Lp= 116,6 mm
    dp= 8 mm
    Leff= 116,6 + (pi * 8/4)
    Leff= 123 mm

    [​IMG]


    Het luchtfilter komt er uit te zien zoals op het plaatje hieronder. Het volume Vb wordt dan berekend:

    Vb= D * L
    Vb= pi/4 * D² * L
    D= 10 cm
    L= 8 cm

    Vb= pi/4 * 10² * 8
    Vb= 628,3 cm³

    Het luchtfilter volume klopt als:
    10 * 47,8 < Vb < 20 * 47,8
    Vsv = 47,8 cm³
    Vb= 628,3 cm³
    Vb= 13,1 --> binnen de waarde 10 ~ 20

    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2011
  9. Roop

    Roop

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    :D:D Ik ben onder de indruk van al het rekenwerk :D:D (echt waar!!!) maar volgens mij is het compleet zinloos. Even afgezet tegen de doelstelllingen (en mijn eigen ervaringen over de jaren heen :():

    Geluiddemping: gaat je niet lukken. Bij dit soort direct aangedreven, hoogtoerige compressortjes is het mechanische geluid de grote boosdoener en niet het kleine beetje aanzuiggeruis.

    Filteren van de aanzuiglucht: alles wat je doet aan filtering gaat ten koste van de aanzuigcapaciteit en die is al niet bar groot bij dit soort compressortjes. Gewoon de compressor in een niet al te stoffige ruimte neerzetten. Met het beperkte aantal uren dat dit soort compressoren draait ga je geen enkel verschil in de levensduur merken.

    Volgens mij kun je beter je aandacht richten op wat er uit de compressor komt. Natte, vette lucht die ongeschikt is voor wat dan ook behalve voor het oppompen van je fietsbanden.

    Voor serieus spuitwerk heb je toch minimaal een compressor van een pk'tje of 3 (maximale op 230 v) met een ketel van 100 liter nodig. Daarachter de nodige water en olieafscheiders en een persluchtdroger.....
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2011
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet het een beetje met Roop eens zijn.

    Constructief staat het constructieve werkingsprincipe van een zuigercompressor (het feit dat de atmosferische druk de zuigklep open drukt, en het feit dat alle mogelijke vormen van gunstige luchtgeleiding opgeofferd worden aan het voorkomen van schadelijke ruimte) het uiterst onwaarschijnlijk dat een zuigercompressor überhaupt positief kan reageren op enige vorm van inlaattuning.

    Feit is dat GEEN ENKELE fabrikant van zuigercompresoren ook maar enige vorm van inlaattuning toepast, terwijl bijvoorbeeld (bij meertrapscompressors) wel asvermogen aan tussenkoeling gespendeerd word om op die manier het totaalrendement te verhogen. Dat laatste geeft al aan dat inlaattuning gewoon geen meetbare verhoging van het rendement geeft, noch een zinnige verhoging van de opbrengst.

    Goed filteren kan wel de levensduur verhogen, maar het moet wel een heel erg stoffige omgeving zijn wil je dat ook echt merken.

    Zonde van je tijd dus.....

    Groet, Bert
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    niet helemaal,
    hij loopt niet op straat te klooien,
    hij leert formules vinden
    hij ontdekt dat bij het invullen van de juiste waardes de formule te gebruiken is
    en tenslotte dat een compressor veel lawaai maakt en vaak te weinig lucht levert voor de toepassing die je voor ogen had.
     
  12. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik bouw elke week wel iets wat totaal geen nut heeft. Zo las ik ook wel eens een landingsgestel onder een klein vliegtuigje zonder dat het zin heeft, omdat hij er niet mee van de grond gaat komen. Ik maak het dan omdat ik het leuk vind om te doen en topicstarter heeft ook vast diezelfde gedachte.

    Jouw reactie is dus onzin!
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, dat is maar net hoe je het bekijkt....
    Als je baggeraar z'n redenatie bekijkt, ben ik het volledig mee eens.
    En dingen doen, alleen omdat je het leuk vind ook al is het nutteloos... tsja, waarom doen we anders aan modelbouw?

    Maar de TS geeft toch echt aan dat hij een praktisch doel wil nastreven, namelijk het verminderen van de herrie en de verbetering van de prestaties van zijn luchtcompressor. Niet dat hij dit "puur voor de lol" doet. En een praktisch doel proberen te bereiken wat 100% zeker niet haalbaar is, alleen maar om te kijken of je het wél kunt bereiken, tsja, dat is toch echt gewoon zonde van je tijd hoor....
    Daarom mag hij er nog wel plezier aan beleven. Een reactie van wie dan ook afdoen als onzin is dan wat kort door de bocht, vind je niet?

    Voor wat betreft het gebied "nutteloze bezigheden": IK ben zelf bezig een heli om te bouwen naar waterkoeling omdat daar in elk geval aantoonbare voordelen aan ZOUDEN kunnen zitten. Of ik die voordelen ga bereiken, weet ik niet. maar uit zowel grotere als kleinere motorenbouw, zijn deze voordelen gewoon domweg bewezen. Als het lukt heb ik voordeel, als het niet lukt, heb ik wat geleerd en kan ik aan de hand daarvan besluiten een betere poging te wagen, of er mee te stoppen.
    Echter: een luchtcompressor proberen te tunen, is echter hetzelfde als een piano proberen een betere wegligging te geven door de pootjes af te veren en het deksel een spoilervorm te geven..... Het KAN gewoon niet! Zuigercompressors bestaan nog maar een jaar of honderd, en alles wat daar aan te verbeteren valt, is er al aan verbeterd. Op gebruikte materialen en smeermiddelen en de toepassing van waterkoeling na, hebben op dat gebied bij mijn weten de laatste 40 jaar geen werkelijke verbeteringen meer plaatsgevonden.

    Maar je hebt helemaal gelijk.... mijn reactie is onzin!;)

    Groet, Bert
     
  14. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dat jouw reactie onzin is, zou ik er normaal nooit onder zetten, maar wel als je over iemands project gaat zeggen dat het zonde van zijn tijd is. Ik denk dat je een goedkoop ALDI-compressortje waar amper onderzoek naar gedaan is, best een rendement van 1% hoger kunt geven. Als de topicstarter dat ook denkt, mag hij dat toch best gaan onderzoeken en
    En ten slotte denk ik niet dat dit project 100% op de doelen gericht is. Hij vindt het vast leuk om aan zo'n ding te knutselen.
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Een filter betekent altijd weerstand , daarom zitten er normaal ook geen op een compressor voor de hobby doeleinden.

    En je kan geen winst halen bij een compressor.

    Met een grote box uit styroplaten van 10 cm dikte krijg je hem wel stiller.
    (wel een ventilator mee inbouwen daar mee hij de warmte kwijt word)

    Mvg Johan
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed, als je het zo wilt stellen:
    Beste Olap, ik ben hoofdmachinist op een schip, en op een schip, zeker de wat grotere, is perslucht letterlijk van levensbelang: Er functioneert niks, als er geen gecomprimeerde lucht beschikbaar is. Ik krijg de hoofdmotor niet gestart, hulpsystemen werken niet, kortom: geen perslucht = niet varen! En zelfs als alles al draait, als de perslucht wegvalt, vallen een voor een alle andere belangrijke systemen vroeg of laat uit, als laatste de stroomvoorziening. En geen electriciteit=geen compressor=einde verhaal! Een compressor die het luchtverbruik niet bijhoud, is voor mij dus een ramp, en een compressor die niet optimaal draait, een dringende reden om daar onmiddelijk wat aan te doen! Ik sleutel dus al zo'n 20 jaar onder andere aan luchtcompressors. Varierend van ongeveer 1 kW tot ruim boven de 100 kW. Van "goedkope aziatische zooi" tot mooie Atlas Copco's, Sperre's en Hamworthy's. Er zit constructief gezien maar heel weinig verschil tussen een goedkoop Aldi compressortje, en een mooi Atlas Copco setje uit de lagere vermogensklassen. Qua materiaal kwaliteit wel, maar het luchtleverende gedeelte is qua functie en ontwerp (en dus rendement) vrijwel gelijkwaardig, ongeacht merk en type. Er is naar een Aldi compressortje zo weinig onderzoek gedaan, omdat er gewoon al jaren niks meer te onderzoeken valt!

    Een compressor, en zeker een enkeltraps zuigercompressor, kun je vrijwel UITSLUITEND qua rendement verbeteren door de schadelijke ruimte te verkleinen. En dat zal je niet mee gaan vallen, want die IS namelijk al nagenoeg minimaal. In de aanstroming van lucht, valt gewoon weinig tot niks te verbeteren. Mogelijk dat je het aanzuiggeluid iets weg kunt krijgen, maar ik betwijfel het ten zeerste, want gezien de erg lage frequentie zul je dan erg grote aanzuigkasten moeten gaan gebruiken. Het is simpeler om het hele ding in een geluidgedempte kast te zetten.....

    Maar ik zal het wel bij het verkeerde eind hebben....;)

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2011
  17. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Het rendement van de compressor zal niet afnemen idd omdat het pompvermogen verzekerd is zolang je je maar houdt aan de min/max berekende afmetingen van het luchtfilter. Dus een puntje van het ontwerp waar ik mij niet druk om maak.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2011
  18. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    @ Bertus: Wat ik probeer te zeggen is dat jij iemand zijn project op een (vind ik) rare manier afkraakt en dat, als de topicstarter ervan overtuigd is, dat zijn modificaties effect gaan hebben, laat hem fijn prutsen, maar zeg niet: Tijdverspilling. Dat is gewoon niet nodig.
     
  19. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Bedankt voor jullie opmerkingen. De compressor verder wegzetten moet kunnen want het schijnt zo te zijn dat luchtdruk weinig tot niets daalt. Voor modelbouwers is het wegzetten van de compressor op een afstand een hele klus als je bedenkt iemand anders dan last heeft van de herrie. Niet iedereen heeft immers een werkplaats en de bebouwing van mijn woonomgeving maakt de noodzaak te zoeken naar andere mogelijkheden.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    @Olap: Noem het wat je wilt, ik vind namelijk dat jij een vreemde definitie hebt van "afkraken". Iemand die er dergelijke berekeningen op loslaat, mag verondersteld worden te weten wat hij doet. Er op wijzen dat hij een richting in slaat die nergens toe gaat leiden, dat is niet afkraken, dat heet "corrigeren".

    @Zore: het rendement zal ALTIJD afnemen als er een luchtfilter voor zit, want een filter is ALTIJD weerstand, en dus ALTIJD een slechtere cylindervulling. Je kunt hooguit dat verlies minimaliseren.
    Wil je de herrie elimineren, volg dan Plotterwelts advies, en zet de hele compressor in een geluidsgeïsoleerde kist, het liefst op rubberen pootjes.
    Dat is wat men in de praktijk ook doet als een compressor per se stil moet zijn (vergelijkbaar met een koelkastcompressor) en dat is ook het enige wat écht werkt....
     

Deel Deze Pagina