Computer besturing

• Topicstarter Topicstarter Leon B
  • Startdatum Startdatum
L

Leon B

Guest
Wie heeft er informatie/ervaring met het inbouwen van een computer in een model (vliegtuig/heli)?

Ik wil op den duur een computer controlled flying object maken. Dus iets dat zichzelf in de lucht kan houden en bijvoorbeeld naar voorgeprogrammeerde waypoints kan vliegen.

Ik heb inmiddels ontdekt dat een klein computer moederbord 17x17 cm kan zijn en dat er serial/usb servo controllers zijn. Zijn deze dingen in te bouwen in bestaande modellen? Wordt dit alles niet te zwaar en waar haal ik voeding vandaan?

Hoe kan mijn zender de computer overrulen en kunnen bijvoorbeeld Gyro's aangesloten worden aan de computer?

Het zijn nog allemaal vragen waar ik antwoord op zoek...

Dus suggesties en opmerkingen zijn welkom.

Interessant, interessant. Ik zou als niet digi weter geen oplossingen weten. Wel een erg leuk idee. Wordt dit dan vrijvliegen of niet :? :? :? .

hallo

een pda is dat niet handiger
die kan ook gps ingebouwd hebben en dan heb je ineens je voeding voor een uurtje of 4
een pda heeft een serieele uitgang

groeten raf

Goed idee Gerard,

IBM heeft toch z'n laptop met harddisk met een airbag.... :lol:

Leuk plan, ik heb het op de lange baan geschoven tot de winter ;) eerst me heli eens goed mishandelen.
Ik gebruik de PIC18F452, die kan uit de doos servo's aansturen. Was voor de 'zomerstop' bezig met het berekenen van GPS coordinaten. Heb al een autotje gemaakt wat met GPS data naar bepaalde waypoints rijd. Alleen jammer dat gewone GPS max op 6 meter nauwkeurig is.
Ik denk dat een PC (En bijpassende voeding) te heftig word. Het kleinste bordje waar ik beroepsmatig mee te maken heb gehad was 9x9 cm, maar vroeg wel 4 amp bij 5 volt met een VIA C3 op 866Mhz... terwijl een PIC vol uitgestuurd 100 mA trekt. Wel geinig dat je IDE naar PCMCIA adapters kan gebruiken zodat je een solid state harddisk hebt.

Groetjes,

Ton.

kijk eens op RC-cam.com daar staan veel links en berichten van mensen die daar al een heel eind mee gevorderd zijn.

Hans Delemarre

Kijk eens op deze site.

http://www.interestingprojects.com/cruisemissile/

Deze meneer was bezig een low cost cruisemissle te bouwen. Is echter door zijn regering gedwongen te stoppen 8O
Staat nog steeds wat interessante info.

Even zoeken op UAV (Unmanned Aerial Vehicle) kan ook een schat van info opleveren. Er zijn clubs van UAV liefhebbers die ook zelf van die dingen bouwen.

PCI met Seriele GPS uitlezing heeft ook mijn voorkeur. Lekekr klein en je neemt gewoon een aantal PIC's die samen werken :)

Kijk hier eens

http://modelaircraft.org/mag/mhill/hillindex.htm
(met dank aan Bruno)

Deze man heeft een rc vliegtuigje over de atlantische oceaan laten vliegen, gestuurd door GPS een vlucht van ruim 1800 mijl :!: ongeveer 17 uur vliegen.

PS: je mag wel vast een sponsor gaan zoekken. Dit wordt een heeeel duur project :D succes en hou ons op de hoogte

Laurens

Back