Computer ism reflex xtr

Hoi,

Via de zoek funtie heb ik niet alle antwoorden gevonden dus hier het volgende.
Mijn PC is een:
P-4 2,4 Ghz met 256 mb (DDR scram), G-force 420, windows xp(bouw jaar 2000).
Ik heb de resolutie terug gebracht naar 16 bit maar het model begon steeds vaker rare bewegingen te maken.

Volgens de reflex site is de 420 kaart te laag (staat er niet eens bij), dus dacht ik dat het hieraan lag.

Heb een e-Geforce 7300GT AGP(8x) DDR2 512MB graphic kaart gekocht.
De minimum eisen voor deze kaart zegt: 256 MB, 350W power supply, AGP 2.0 moederboard en een aparte voeding dat niet is verbonden met andere systemen.

Tijdens het monteren was er een extra stekker vrij (vermoedelijk voor een extra harde schijf) en deze heb ik hier op aangesloten, maar is geen aparte voeding.

Toen ik Xtr ging proberen werkte het direct, maar voor 2minuten en hij liep vast. Bij de tweede poging kwam er een tab van xtr met de melding dat ik een ´Direct3D driver`moest gebruiken.
Bij het diagnostic scherm staat dit wel ingeschakeld maar beeldschermversneller weer uitgeschakeld?

Mijn vragen zijn; Waar kan ik de 3D driver downloaden
Waar kan ik zien of ik een 2.0 moederboard heb
Is de (niet) aparte voeding voldoende.
Is de kaart misschien te heftig voor mijn pc.

Enige hulp hierin zal welkom zijn.

Gr Frans.

Die kaart die je nu hebt gekocht is ook niet helemaal voldoende voor Reflex, ik had een soortgelijke kaart en deze haperde ook regelmatig.
Voor jouw configuratie heeft een veel snellere kaart echter weinig zin, omdat je andere bottlenecks hebt zoals b.v. de AGP bus.

Ik heb zelf dan ook een heel wat nieuwer/sneller systeem:
-Corair 550Watt voeding
-ASUS P5W Deluxe
-Intel Core2 Duo 6400 (2,13Ghz)
-2GB RAM
-2x 250GB 7200rpm HDD's in RAID1
-GF 8800GTS 320MB

Er zijn bij jou echter meerdere dingen aan de hand:
1. Het vastlopen is je voeding, alle Nvidia kaarten met een extra voedings stekker hebben een "dikke" voeding nodig van minimaal 350 Watt, maar liever nog iets meer, bezuinig niet op een goede voeding, deze kosten minimaal € 50,-
2. Wat daarna de grootste bottleneck is, is je intern geheugen (dat je uberhaupt kan werken met 256MB :|) . Maak daar eerst eens minimaal 1GB van, dan zal je zien dat ten eerste je PC een stuk fijner werkt en ten tweede dat Reflex ook redelijk zal lopen.

Probeer anders onder "scenery" je panorama resolutie terug te zetten naar 4080x2048.
Zo heb ik in ieder geval Reflex draaiend op een laptop met een bescheiden Ati Mob.Rad. 9000(32Mb).

@ nwolsink,

Ik ben geen computernerd maar die dikke voeding gaat de kaart pas gebruiken als je een vet 3D game gaat spelen en volgens andere antwoorden is dat bij xtr niet het geval.
De kaart zegt dat 256mb voldoende is, maar op de doos staat 512mb, uiteraard hoe meer hoe beter.

In de xtr antwoorden las ik dat Marcel een lidl computer wilde kopen en dat deze voldoende was voor de xtr.

De vraag voor mij is; waar zit de zwakste schakel in deze computer en is het ´t waard om hem te upgraden.

@ Mapel, de reflex staat al op z´n laagste resolutie, ook heb ik verschillende resoluties van mijn beeldscherm verhoogt en verlaagt zonder resultaat.
Ik heb het net nog even geprobeerd maar hij toert op en valt weer uit, de tweede keer komt er een tab met de tekst ´Direct3D driver´.

Gr Frans.

frans laurijsen zei:
@ nwolsink,

Ik ben geen computernerd maar die dikke voeding gaat de kaart pas gebruiken als je een vet 3D game gaat spelen en volgens andere antwoorden is dat bij xtr niet het geval.
De kaart zegt dat 256mb voldoende is, maar op de doos staat 512mb, uiteraard hoe meer hoe beter.

In de xtr antwoorden las ik dat Marcel een lidl computer wilde kopen en dat deze voldoende was voor de xtr.

De vraag voor mij is; waar zit de zwakste schakel in deze computer en is het ´t waard om hem te upgraden.

@ Mapel, de reflex staat al op z´n laagste resolutie, ook heb ik verschillende resoluties van mijn beeldscherm verhoogt en verlaagt zonder resultaat.
Ik heb het net nog even geprobeerd maar hij toert op en valt weer uit, de tweede keer komt er een tab met de tekst ´Direct3D driver´.

Gr Frans.

Dag Frans,

Mijn kaart/PC is idd overkill, maar inzake jouw PC heb ik het niet over je VGA geheugen maar over het RAM geheugen van je PC, daar moet echt meer in.
PC's bouwen is een onderdeel van mijn werk dus neem dat maar van mij aan.
De gemiddelde LIDL PC is tegenwoordig een (dikke) Multimedia of Game bak met een berg geheugen en een vaak vrij heftige VGA kaart, dit maakt ze meer dan geschikt voor Reflex.

Jouw voeding is vrijwel zeker de oorzaak van het vastlopen, je wilt niet weten hoe vaak ik dit zie, zeker als de voeding al uit 2000 komt zal hij niet afdoende zijn.
Zo'n game kaart trekt continu wat extra vermogen en als je gaat gamen/XTR'en dan worden er gewoon bepaalde Volt lijnen instabiel en loopt je PC vast.

Daarnaast moet je het ook softwarematig op de rit hebben:
Deintsalleer eerst alle VGA drivers
http://tweakers.net/meuktracker/11629/Driver-Cleaner-Professional-1.4.html
Download dan de laatste versie vd NVIDIA website, dus niet de meegelverde CD.
http://www.nvidia.com/object/winxp_163.75.html
Vervolgens nog DirectX 9c
http://www.microsoft.com/downloads/...FamilyID=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3

Als je deze stappen hanteerd dan moet het wel goedkomen:
1. Drivers op orde maken
2. Andere voeding > deze b.v. http://tweakers.net/pricewatch/73886/zalman-zm400b-aps-400w-(atx).html
3. 512MB geheugen erbij (+/- € 30,-)

Zou je dan tzt een andere PC kopen dan kan je de voeding gewoon meenemen, bezuinig daar dus ook niet op.
Door de geheugen upgrade kan je huidige PC zeker weer 2 jaar mee!

Mss hebben sommigen hier wat aan...

Ik heb een recente PC met een degelijke grafische kaart en toch haalde ik niet de verwachte framerates, die sommigen wel haalden.
Steeds bleef hij steken op 200 fps.
Na wat rondsnuffelen op het RR-forum kwam ik de handige tip tegen dat ik de V-syncronisatie moest afzetten.
Sindsdien haal ik framerates van boven de 500 en soms zelfs meer ( hangt van model af )
met alle toeters en bellen erop en eraan.

Greetz , Luc

Back