computerlader Robbe ALC 8500 Expert

Hallo mede modelbouw leden.
ik ben pas nieuw en heb een computer lader van robbe gekocht.
Type:ALC 8500 Expert.
Echter er zit een duitstalige beschrijving bij.

Nu ben ik op zoek naar een Nederlandstalige handleiding.

Zou eimand mij aub kunnen helpen.

mvrgr;Johan Pipercub.

Dat apparaat is niet van Robbe maar van ELV.

Aanvulling 14-08-2007: Zowel Robbe als ELV hebben het apparaat in hun programma.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Een Nederlandstalige handleiding is er (nog) niet van deze lader. Je zult het dus moeten doen met Duits of Engels.

Ik ben ook in het bezit van een robbe ALC8500 ,en heb het volgende probleem:bij het laden van lipo's met balancer krijg ik regelmatig na een tijdje te laden op de display van de lader een uitroepteken ! en duidt volgens de lader aan op een overspanning ,doch bij het meten van de lipo is dit nochtans niet het geval. Het laden valt dan stil doch de lipo is dan niet volgeladen.Het gebeurt niet altijd ,soms lukt het wel om te laden.Kent soms iemand hier een uitleg voor ?Bij het laden zonder balancer zijn er geen problemen.Ik heb het al geprobeerd met balancers van robbe en flight power ,dezelfde problemen.Voor de rest een prachtig lader .

Edmond, indien de laderuitgang even van de accu wordt verbroken (door de balancer op 1 of andere manier...of een slecht contact) dan stijgt de spanning aan de
laderklemmen vrij snel en krijg je het uitroepteken en de 8500 stopt ermee.

Zelf ook 1 keer gezien bij de flightpower V-balancer icm de 8500.

mvg, Z

Ik heb geen probleem met andere laders als ultramat 12 en ultramat 15 met dezelfde balancers van flight power en robbe .Nu hebben ze mij gezegd dat de lader te gevoelig zou ingesteld staan , want nu heb ik het praktisch iedere keer bij het laden met verschillende soorten batterijen (2s-3s-4s)

Hallo allemaal,

Ook ik heb zonet een ELV ALC 8500 expert gekocht om oude loodaccu's van 12 volt te kunnen herstellen.
op internet lees ik veel enthousiast verhalen, dus heb ik uiteindelijk deze aangeschaft.
Echter ik ben er een tijdje mee aan het experimenteren, maar het lukt me niet om hem aan de praat te krijgen.
Elke keer geeft de acculader de melding (emergency breakdown)
Op het gescherm zie ik hoge voltages staan, varierend van 20 volt tot 40 volt.
Terwijl er gewoon 12,6 volt op mijn accu staat....?
Kan iemand mij helpen?

Dat klinkt als een kapotte accu of slechte kabels. Als een accu echt stuk is zal de lader hem niet zien en je deze melding krijgen. De accu kan je dan echt weggooien.

maxschoon, idd precies wat Tandango zegt...kabels slecht (contact) of accu naar de knoppen.....

mvg, Z

Probeer eens op uitgang 3 of 4.
Bij mij zelfde probleem.
De stroom op 1 en 2 kan niet laag genoeg (nodig voor PB)

VG
Danny

Hallo mede modelbouw leden.
ik ben pas nieuw en heb een computer lader van robbe gekocht.
Type:ALC 8500 Expert.
Echter er zit een duitstalige beschrijving bij.

Nu ben ik op zoek naar een Nederlandstalige handleiding.

Zou eimand mij aub kunnen helpen.

mvrgr;Johan Pipercub.

Hier een link voor de Nederlandse Handleiding

http://www2.produktinfo.conrad.com/...5-an-01-nl-acculaadstation_ALC8500_Expert.pdf

Misschien kan Corrien deze [FAQ] zetten .

Grt Johnnyb

Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

ik heb zelf ook deze lader en had dit zelfde probleem ook !

Tot ik uiteindelijk de firmware 2.01 installeerde. Sinds toen werkt alles perfect !!

Dit weekend kwam een mede-clublid met zijn ELV met hetzelfde probleem. Ik heb hem nu geupdate naar 2.01 en alles werkt nu wel !

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

ik heb zelf ook deze lader en had dit zelfde probleem ook !

Tot ik uiteindelijk de firmware 2.01 installeerde. Sinds toen werkt alles perfect !!

Dit weekend kwam een mede-clublid met zijn ELV met hetzelfde probleem. Ik heb hem nu geupdate naar 2.01 en alles werkt nu wel !

Groetjes,

Davy

Hoi Davy

Hoe kun je zien welke versie je hebt ?
En hoe doe je een update ?

Grt Johnnyb

Hey Johnny,

dat staat toch allemaal in je Nederlandstalige handleiding ???!!???

:-) :-) :-)

Nee, grapje....

Je moet surfen naar deze pagina : Softwaredownload-Service - ELV Elektronik AG

Daar vind je alle firmwares enzovoort die je kan downloaden !

De versie kan je zien als je je lader aanzet. Na het 1ste scherm komt daar iets op te staan met een versie nummer. De versie die ik aanvankelijk had was V1.05.

De laatste versie is blijkbaar nu V2.03.

Let wel op bij het downloaden dat je de bestanden kiest voor de juiste Windows versie die je hebt... Je zal ook bij het updaten van de firmware de nieuwe software moeten downloaden (die vind je daar ook op die pagina). Het fijne daar aan is dat nu de software ook in het Engels is (i.p.v. enkel in het Duits).

Eigenlijk heb je dit bestand nodig op dit moment om er zeker van te zijn dat je alles hebt : http://www.elv-downloads.de/downloads/alc8xxx/software/v2.08/chargeprofessional_alc8xxx_cd_v208.zip

Let er ook op dat het updaten van een firmware niet zonder gevaar is ! Aangezien je gaat "branden" op je EEPROM, is je toestel onbruikbaar als de update mis gaat of bv indien de stroom tussentijds zou uitvallen (zou wel erg toevallig zijn, maar het kan).

Informatie over hoe je je firmware moet updaten, vind je in de directory FIRMWARE als je het ZIP bestand hebt uitgepakt.

Je moet dat in een DOS prompt venster doen met het commando :
updatealc firmware.enc -COMx

* Updatealc is het programma
* firmware.enc is de bestandsnaam van de laatste firmware versie in die directory (diegene die je wilt installeren).
* -COMx is de COM poort waarop je lader is geconnecteerd. In mijn geval is dat COM5 (dewelke redirected is naar USB).

Ik heb op dit moment V2.01 draaien (bizar genoeg staat die versie niet meer op de site) en die draait erg stabiel en heeft heel wat problemen opgelost die er bij V1.05 nog inzaten !

Veel succes met je update !

Groetjes,

Davy

Hoi Davy,

Bedankt voor de link en uitleg van een prof .
Heb vandaag de updates gedaan mijn was de oude versie nog ,en alles is gelukt .
nu werkt het ook via de pc daarvoor niet .

grt Johnnyb

Back