Computerzender, onzin of nuttig?

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Indoorvlieger, 16 sep 2014.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland

    Kun je bij een zender met telemetrie niet instellen dat je een geluidssignaal krijgt of zelfs een stem de melding hoort voorlezen als er ergens meer dan de vooraf ingestelde waarde wordt gemeten voor de temperatuur, of een te lage accuspanning etc? Dan hoef je niet op een scherm te kijken om toch te weten of er iets mis is of dreigt te gaan.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Volledige telemetrie aan boord van de FL-8. Jeti-Model en SM-Modellbau UniLog-2 (en bij wat complexe hoog vermogen-elektrovliegtuigen)
    Boot + telemetrie? Daarmee een enorm achterliggend schaalvraagstuk kunnen oplossen, alles real time en vast te leggen in een later uitleesbaar logbestand. Alles zeer compact. Waarom niet?
    Ben niet in staat zelf zoiets te ontwikkelen elektrotechnisch (hoeft ook niet, wel lastig) en op dat ultra kleine formaat. Wel zeer handig in het dan maar pragmatisch toepassen, zijnde kind van je tijd.
    Muliplex Evo-9 uit 2003. Een gewone computerzender. Destijds met synthesizer ontvanger en scanner in de zender voor kanaal check. Nooit meer een kristal wissel nodig. Omgebouwd naar Jeti 2.4 Ghz. Wat heet... een module wissel en een andere antenne. En een uitleeskastje aan gekoppeld.

    Heli's 1975? Goede vrind van mijn Pa vloog heli. Zelfbouw Robbe-Futaba-kloon vol met minime schuifpotjes en schakelaars om van alles te kunnen trimmen, maar IC's zaten er al in (uitvinding van Philips). Zeer compact kastje. "Pure magie".
    Heb hier thuis de stapels hand geschetste schema's in bruikleen van zijn zoon gekregen. Alles uitgedokterd, als een ware radiopionier. Totaal adacadabra voor mij. Alles uitgevonden wat we nu al weer vergeten zijn.

    @Indoor. Stem? Is er al. Sowieso de Jeti high-end zenders. Futaba, Multiplex etc. Lezen je het hele verhaal voor via een 'oortje'. Rest zal spoedig volgen... (HobbyKing) of het zit er gewoon al op. FPV volk ziet die data in de FPV bril, hoort per oor? Straks interface met Google Glass, zal ook weer een dimensie geven?

    Dat hardbord schakelpaneel en alles wat er achter steekt is een dappere onderneming!
    (Maar het ziet er niet uit, waarom geen notenhout?)
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2014
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Vanzelfsprekend...

    Je kunt alarmwaarden instellen. Als die niet worden bereikt, krijg je geen gesproken mededelingen. Je kan een vast aantal waarden periodiek, b.v. om de 45 seconden, laten uitspreken. Je kan meestal ook een serie waarden via een schakelaar uit laten spreken.

    Op een display kijken werkt niet. Dan ben je je toestel kwijt. Voice, dat heb je nodig bij telemetrie.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja nog even, bouw je een boot, kieper je te water en dan ga je met oogkleppen/ blinddoek en een speelgoedbril zitten kijken waar je vaart. :nooo:

    Kan je beter een PC spelletje gaan doen op een simulator, scheelt je het bouwen van een boot. :p


    Duikboters hebben bovendien niets aan foefjes die op 2.4GHz werken. ;)
     
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoezo, een simulator is alleen maar een computer. Wat is er nou leuker om op je eigen, zelf gebouwde boot te varen?:rolleyes:

    Dat lijkt mij best wel een keer grappig om te doen. Niet voor altijd, maar gewoon omdat het kan voor een keertje. Maar FPV is niet helemaal meer computerzender eh...
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    En heeft al helemaal niets met bootjes te maken.

    Ik bouw lekker verder aan mijn schip en het enige dat ik wil is dat ik hem met mijn eigen ogen kan zien varen.
    De automatisering van de machinekamer stop ik wel in een PIC en de rest gaat met een houtje touwtje zender zonder computer er in. :p

    De huidige computerzenders kunnen wat ik wil toch niet.

    Zou inderdaad een leuk hebbedingetje zijn om zomaar eens mee te proberen, gesteund door iemand die al die ^$&%#(&(%( termen kent. ;) ;)
     
  7. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Voor een onderzoeksvaartuig zou FPV echt wel handig zijn, één oog op het vaartuig en de ander voor camerabeeld.
    Als een computerzender daarvoor nodig is, dan zou dat voor mij een reden zijn om een zo'n zender aan te schaffen.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja, vroegah was het wat met die helies, ik was kind aan huis bij Corrien !
    Eerst een voorgas mixertje op mijn Promars en daarna wilde ik een drieblad op mijn Schluter Champion aangestuurt hebben. Ook geen probleem voor Jan, want die Promars kon eigenlijk niks. Testvliegen en weer terug naar Jan om wat probleempjes op te lossen. Zo ging het steeds en uiteindelijk werkt alles naar wens. Als ik nu een helie pak, of mijn Calmato, hoef ik niks meer te doen dan het programma te wisselen, niks meer trimmen (wat altijd spannend was) ja, vroeger was het toch leuker ;) Behalve dan het stuktrillen van de ontvangers en servo`s. Dat is nu toch wel erg verbeterd net als de aanschafprijzen van de elektronika.
     
  9. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Wel of niet computerzender voor modelschepen?

    Ik vind het persoonlijk een zegen. Je kan alles instellen vanaf de waterkant, per model een geheugen met de juiste instellingen zonder dat ik elke week weer moet bedenken hoe zat het nou alweer?? Ja ook ik begin last te krijgen van de oude dag.
    Ik vindt het bevoordelijk voor een realistisch varen.

    Voorbeeld: Smit Siberie, varend met twee schroeven, elk onafhankelijk te bedienen door een vaartregelaar.

    optie 1: elke schroef bedienen door apart kanaal.
    optie 2: beide schroeven tegelijk bedienen vanaf 1 kanaal.
    optie 3: Schroeven tijdens bediening roer laten veranderen van draairichting en snelheid. ( op de plaats draaien is dan mogelijk zonder boegschroef)
    optie 4: Hoe hoger het toerental van de motoren hoe minder de motoren tegen werken bij het sturen, dus volle snelheid is geen reactie motoren bij roeruitslag.
    optie 5: hoe hoger het motor toerental hoe minder ver de roeruitslag is.

    Alle boven genoemde opties zijn met behulp van 2 schakelaars in te stellen of uit te zetten.
    Vind ik alles heel makkelijk om te hebben cq te gebruiken en ja het kost behoorlijk wat tijd om alles te bedenken en in te programmeren maar ook dat is voor mij een deel van de hobby. Kan het ook zonder een computerzender? waarschijnlijk wel maar niet zo gemakkelijk.

    Waarom zou je moeilijk doen als het ook makkelijk kan? En als je programmeren moeilijk vind houd je toch gewoon de analoge zender, niks mis mee. Heb nog een multiplex combi 80 die ik zelden gebruik maar als het moet zal ook die gebruikt worden

    Aangezien ik mijn FC28 omgebouwd heb naar Jeti 2,4 gHz heb ik ook telemetrie en dat vind ik erg prettig. Als ik zelf met de rubberboot achter de Smit Siberie op het water vaar is het prettig om te weten hoeveel stroom er uit de accu's gegaan is en of je nog een rondje van 5 kilometer kan varen of dat je moet gaan roeien.

    Het nadeel aan computer zenders? Ja te weinig kanalen en zeker switch mogelijkheden ( nautische modules ). Maar dat lossen we dan wel meer op door een beetje creatief gebruik te maken van kanalen.

    Groetjes,
    André
     
  10. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Bij m'n Taranis kan ik keurig gesproken melding krijgen bij m'n alarmen. Ook meetwaarden worden me voorgelezen als ik dat wil. Wat nog mooier is: je kan de telemetrie waarden gebruiken in de besturing. Wordt de motor te heet dan kun je met een extra servo de motor rijker laten lopen zonder dat je er naar om hoeft te kijken. Bij een elektro aandrijving zou je automatisch gas terug kunnen nemen bij een motor die te heet loopt etc..

    Stoomdruk uitlezen, daar zijn vast sensoren voor te bouwen, of je past een Vario sensor aan voor de hogere druk. Vulstand uitlezen? Kan ook, ten minste voor brandstoftanks zijn er sensoren.
     

Deel Deze Pagina