Concorde en te weinig power

Hoi allemaal,

diegene die me kennen, weten dat ik altijd wat speciaal probeer te bouwen.

Aangezien ik nog 2 EDF-50'jes had liggen, kwam ik op het idee om een Concorde te bouwen.

Foto's vind je hier : http://users.skynet.be/fa517496/Modelbouw/Concorde.html
Bouwverslag (indien je er aan kan) vind je hier : http://www.pmf.be/phpBB2/viewtopic.php?t=475&highlight=

Ik heb er voor gezorgd dat het totaal gewicht van de Concorde op 195 gram ligt, volledig vliegklaar.

Tot mijn spijt heb ik echter moeten merken dat het toestel niet genoeg power had om te kunnen vliegen. Hij ging wel, maar ging dadelijk weer naar de grond.

Als ik nu op deze site (http://www.allerc.com/product_info.php?products_id=413) ga kijken, dan zie ik toch dat de motortjes elk (minimum) 59 gram stuwdruk zouden moeten geven. Als ik dat bij elkaar tel, komt dat op 118 gram stuwdruk. Men heeft me ooit verteld dat je minimum 1/3de van je gewicht als stuwdruk zou moeten hebben om te kunnen vliegen ?

Wat zou ik in dit geval kunnen doen om toch te kunnen vliegen ? 3 cellen lipo's heb ik al geprobeerd, maar dan verbranden de motortjes. Brushless is ook een optie, maar geven deze echt zoveel meer ? En dan moet ik ook rekening houden met een 2de regelaar... :-(

Een andere vraag die ik me stel met betrekking tot het vliegen zelf (als het ooit zover komt) is of je niet beter een S-slag in je vleugel bouwt voor zo'n toestelletje ? En zo ja, hoe weet ik de juiste S-Slag ?

Groetjes en alvast bedankt,

Davy

Davy, ik vind het heel vreemd dat die fannetjes maar zo wienig vermogen hebben. Op de Pampa jetjes van Niek en mij gebruikten we respectievelijk een edf 40 (Niek) en een EDF 50 (ikke). Beide jetjes hadden een vlieggewicht van ongeveer 150 gram en vlogen/vliegen perfect.

Theo,

dat gedacht had ik dus ook... Want ik heb ze door jouw tips indertijd aangekocht. Kan ik uitvinden waarom ze maar zo weinig geven ? Heb nu wel 1 van de propjes kapot... :-(

Groetjes,

Davy

de stroom eens opmeten de volgende keer. En hoe heb je ze aangesloten op de regelaar en welke regelaar?

Probeer ze eventueel eens een voor een uit en kijk wat ze dan leveren.

Hey Airbus,

ben er niet meer mee bezig geweest. Ik moet ook nog het persoonlijk mailtje van Theo, met zijn voorstel om mee te komen meten, beantwoorden thuis, maar heb te weinig tijd gehad.

Heb wel gisteren een Feiago gekregen van een vriend om te testen. Zal eens zien welk verschil die geven. Als dat positief uitvalt, bestel ik er zo 2 !

Groetjes,

Davy

Hoi allemaal,

Ik heb eens geprobeerd de motortjes te monteren op een rolleke WC papier (met gaatjes voor de lucht) en dan op een weegschaal gezet. Ik was ten zeerste verbaasd want ik kreeg slechts een druk van 5 gram !!! Dat is echt wel niet normaal.

Hopelijk kan Theo me dit weekend wat meer vertellen.

Ik heb ook geprobeerd dat Feiago motorke (tenminste, het blijkt een variant te zijn) in de fan housing te monteren, maar die krijg ik er niet in, want die is 1 mm dikker ! :-(

Groetjes,

Davy

Hey allemaal,

ik heb vorige week even gesproken met Theo op onze indoormeeting en hij heeft me toen aangeraden om de "cones" achter de motoren weg te laten. Volgens hem zou dit meer stuw geven.

Ik heb dit vandaag op een indoor dag uitgeprobeerd en ja hoor, dit was opmerkelijk veel beter. Tot mijn spijt bleken mijn 720 mAh batterijen wel wat zwaar te zijn, waardoor hij alsnog wat kracht te kort had. Maar met de hulp van een collega piloot met een pakketje 320 mAh (veeeeel lichter) kon ik toch al mijn eerste 20 meter vliegen.

Tot mijn grote spijt vliegt het toestel niet meer van het moment dat je begint te sturen. Rechtdoor gaat alles goed, maar eens je stuurt, gaat het toestel de andere kant op, de neus omhoog en dan poef met de kont tegen de grond.

We hebben dan nog wat geprobeerd met het instellen van Differentieel, maar ook dat hielp niet. Nu is de neus er helemaal af en als ik dus nog verder zou willen testen, dan moet ik die eerst maken, maar ik ben blij, want het heeft toch 3x 20 meter gevlogen ! Hoera... :-) :-)

Groetjes,

Davy

Back