condensator tsunami 30

he iedereen
vant weekent ff mijn zagi vertikaal en een hoop lawaai en geen power meer
wat is dat dan zul je denken
nou mijn regelaar was losgekomen (niet vastgemaakt) :oops:
en tussen de prop gekomen :cry:
kan ie dus niet tegen
nu zijn de 2 condensatoren die bij de aansluitdraad naar de ontvanger zitten weggeslagen
wie weet hoeveel farrad deze moeten zijn want dan kan ik ze terugsolderen
alvast bedankt

Vraag één van de moderators dit topic te verplaatsen naar het "model-elektronica" forum.

Aj! Dat is niet zo mooi (en geen garantie ;-) ).
De Elco's zijn 220uF/25V radiaal.

Als je ze niet/lastig kan krijgen dan kan ik ze voor je bestellen.

he zou iemand ff een foto willen maken van zijn of haar tsunami 30 en dan met name de kant waar de condensatoren gesoldeerd zitten want kan het niet goed zien waar ze gezeten hebben
alvast bedankt

roberco zei:
want kan het niet goed zien waar ze gezeten hebben
Zo dan 8O

Ik kan je geen foto leveren omdat ik er geen heb.
Maar als niemand je beter van dienst kan zijn, dan zou ik de -aansluiting zetten op het spoortje welke is doorverbonden met de -aansluiting die naar je ontvanger gaat. Grote kans dat dit de goede is. De +aansluiting mag dan geen probleem meer zijn (waarschijnlijk 5mm verder).
En anders raad ik je aan met de servicedienst contact op te nemen.

@Roberco,

Hier wat pics voor jou zodat je jou regelaar weer snel aan het lopen hebt :wink:

op deze foto zie meteen waar ze op gesoldeerd moeten worden
normal_tsunami%2030%20voorbeeld%202.jpg

En hier zie je de regelaar met de aansluitkabels van de accu eraan m.a.w. de condensators staan parallel aan de accu aansluiting dus de min v.d, condensator aan de min v.d. accu en de plus>condensator aan de plus>accu
normal_tsunami%2030%20voorbeeld%201.jpg

En hier kun je de waarde nog een beetje zien =220µF 25V en dan dus ook nog twee stuks parallel aan elkaar :wink: dus als resulterende waarde 220µFx2=440µF 8)

normal_tsunami%2030%20voorbeeld%203.jpg

Grtz,
Heino

Ooohh, dan is de uF waarde ook niet zo kritisch.

Wel de polariteit(+&-) natuurlijk & en de (minimaal) 25V.
Je zou er ook voor kunnen kiezen er ééntje te nemen van 470uF en deze "dwars" voor de print te monteren. Wil je het helemaal "mooi" maken zet je er nog een 100nF condensator mee parallel.
De functie van de elko's is om spanningspieken (vanaf de accu door servo's en/of vanaf de regelaar richting ontvanger) af te vlakken.
De elko's zijn goed in laagfrequente pieken, de 100nF (ceramisch) weer beter in de hogere frequenties.

mooi mooi mooi
ff mijn zwager achter condensator vragen en weer blazen vant weekent
thanks iedereen en laat het wel horen

Back