conditions 14SG

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Erik van Nes, 20 aug 2020.

  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Een vraag over de programmering van de Futaba 14SG. Misschien hoort dat meer in het subforum 'model electronica' maar vanwege het zweef karakter van de vraag verwacht ik hier meer expertise.

    Voor verschillende zwevers heb ik conditions ingesteld en dat werkt goed. Inmiddels kopieer ik modelgeheugens en pas ik per model de details aan. Mijn vraag gaat over de trimfunctie per condition.

    Bij de eerste programmering heb ik de keuze gemaakt om te kunnen trimmen per condition (separate). Dat wil ik nu voor een zwever veranderen.

    De oorspronkelijke keuze heb ik gemaakt in het volgende menu: linkage, T1 - T4 set Standaard staat daar 'COMB' ingesteld. Dat heb ik toen veranderd naar 'SEPAR' en dat wil ik dus terug veranderen.
    Helaas lukt dat niet (blijft grijs en dus niet te kiezen).

    Wie heeft een idee?

    groet,
    Erik
     
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Oei, die ken ik niet, ik ga nooit terug naar de COMB stand.
    Misschien moeten alle waarden in de verschillende condities weer gelijk staan in alle trim mixen.
    Wanneer deze gelijk staan kun je hem weer veranderen, zou logisch zijn omdat dan alles gelijk blijft.
    Ik zou dus alles op 0 te zetten in de trim-mixen. Weet alleen niet of dit werkt :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2020
    lecraM vindt dit leuk.
  3. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ik heb geen futaba maar dit soort dingetjes altijd wel interessant, idd 0 zou ik ook denken om te beginnen, anders nagaan wat je aangepast hebt nadat je het veranderd had
     
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Maar waarom wil je van seperate trim af?
     
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Voor thermiek en speed wil ik er niet af. Dan is een aparte trim stand wel handig.
    Bij Landing1 (kleppen) en Landing2 (kleppen + ailerons) wil ik dezelfde trim als in Cruise. Als ik die inschakel maak ik het mogelijk om met de gasknuppel de kleppen (+ evt ailerons) in butterfly te brengen. Het verzettenvan de schakelaar is dan alleen voorwaarde scheppend. De trim moet dan niet veranderen.

    Erik
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Maar dan zet je toch niet de separate trim uit. Je hebt twee extra condities, landing1 en 2. Deze hebben hun eigen trim waarden.
    De separate trim kun je dan ook nog apart regelen met de trimschuifjes.
     

Deel Deze Pagina