Conisch toelopen van de uitlaat/straalbuis.

Hoi,

Ik heb al een enige tijd 2 EDFjes uit HK liggen met 3900kv binnenlopertjes.
Nu wil ik er 1 gebruiken op een eigenbouw modelletje.
Het is een 64mm Haoye EDF en geprobeerd wat beter te balanceren.

Nu heb ik aan beide zeiden bij de inlaat we intakes gemaakt met een noodzakelijk schot er tussen anders klapperde de turbulentie de fan in wat niet echt lekker klonk. Dus klein koolstof wandje tussen geplaatst.

Maar allereerst het uitkomende vermogen/luchtverplaatsing is nou niet echt dat je zegt top.
Al is het natuurlijk een systeem wat het dynamisch pas beter doet ipv stil op de grond.

De vraag is dus moet je echt de uitgaande kant even in laten lopen om zo meer druk op te bouwen of doet dit er niet zo heel veel toe.

Ben het wel van plan eigenlijk maar wil dus weten of het echt zinvol is.

Het wordt gewoon een FUN modelletje als het maar vliegt.

Fototje nog in aanbouw.

DSC01404.jpg

DSC01400.jpg

Alvast bedankt.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Niemand?

Heb nu maar alvast iets gemaakt van 70mm naar 60mm.

DSC01405.jpg

DSC01406.jpg

Thrust is nog steeds waardeloos. Als ik er 300 gram mee haal is het een meevaller.
Waarom weet ik niet. 3900kv op 3s zou toch wel wat meer moeten doen lijkt mij?

[edit] Dichtbij boven de weegschaal laten blazen komt het inderdaad net tegen de 300 gram aan. [/edit]

gebruikte EDF
HobbyKing Online R/C Hobby Store : EDF Ducted Fan Unit 7Blade 2.5inch 64mm $16.95

Motor
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 3900kv Brushless Inrunner $19.50

Laatst bewerkt:
hoi Dennis
na een tijdje alles te hebben gelezen over de uitlaatdiameter
weet ik dat wanneer je voor een 64mm edf een uitloop overlaat van ongeveer 58mm dan heb je een redelijk goede uitloop
ikzelf heb nu een f16 met een 64mm edf en na een aantal verschillende diameters te hebben geprobeerd is dit de beste
je moet ongeveer tussen de 80 en 90% zitten van je inlaat diameter( heb ik ook ergens gelezen hoor dat noemen ze fsa ofzo

succes ermee
ziet er wel leuk uit

gr Albert

Hoi Albert,

Bedankt voor je reactie.

Dan zit ik daar nu wel aardig mee in de richting.

Ik heb nog De fan kwam iets dieper dan ik eigenlijk wilde dus de rand steek nu iets uit aan de binnenkant. Ik haal de bovenkant nog wel weer los om het te stroomlijnen. Dan ga ik ook nog proberen om hem beter in ballans te krijgen. Zo los in het handje liep hij wel mooi maar nu niet echt. Statisch geprobeerd te balanceren maar beter kreeg ik hem niet. Dus zal toch gokken worden en dan dynamisch door elke keer een beetje massa toe te voegen in de fan en dan te testen.

Als ik zo zie zou hij met deze motor toch echt rond de 650 gram uit moeten komen op 3s.

Need Serious Held on EDF Hoaye 64mm fans - RC Groups

youtube.
LoAsK_nDZYI[/media] - Haoye64mmEDFtest28Apr10.AVI

Gr. Dennis

Laatst bewerkt door een moderator:
Net nog eventjes bezig geweest en er zit vooruit gang in.

De fan met kleine stukjes zelfklevend klitteband redelijk weten te balanceren door het elke keer op een andere plek te plakken en later te variëren in massa, daarna vast gezet met dunne CA. Kon even het dubbelzijdige foamtape niet vinden vandaar.
Spinnertje komt er niet meer op want die krijg ik niet goed. Ding is gewoon niet rond.
Had geen zin om de fan iedere keer los te halen dus heb het aan de voorzijde van de hub geplakt.
Hij resoneert nog een klein beetje maar al 10x beter dan daarvoor.

Thrust:

Eerst een andere regelaar geprobeerd waar de timing wel was in te stellen.
Dat haalde niet veel uit, al wordt de motor wel minder heet.

Daarna een stuk van de bovenkant eraf gesneden en laten blazen. En dat gaf toch een behoorlijk verschil
Hij ging nu al richting de 530 en lipo begon al langzaam leeg te raken.

Dus de inlaten zijn te klein.
Nu zit het hem denk ik niet in het frontvlak maar in het deel waar het de romp binnen komt.
Dus een stuk eruit gesneden en toen kwam hij met de bovenkant dicht al ruim in de 400 terecht.
Daarna weer gekeken met de bovenkant open.
Hij ging over de 550 heen maar lipo zakte langzaam in dus straks nog even testen met volle lipo.

Alles boven de 500 is mooi mee genomen, in vlucht wordt het de inlaat ingeperst dus dan zal het toch wel nog iets toenemen.

Nu de inlaat dus proberen zo open en gestroomlijnd mogelijk te krijgen.

Gr. Dennis

Hoi,

Nou met volle lipo met dekseltje erop is het á 450 op de weegschaal van Richter en dekseltje open (gat van circa 8x8cm + intakes) op á 650gram.

Dan is de inlaatflow nog niet optimaal. Dus ik denk dat het probleem te weinig thrust wel gevonden is. Nu alleen nog oplossen.

Scheelt nu in ieder geval al ruim 100 gram thrust en heb maar iets van 1cm schuin weggesneden uit de intakes aan de binnenzijde. Dus scheelt behoorlijk.

Zijn er ook nog berekeningen voor intake afmetingen t.o.v. de fan diameter?

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Hoi,

Dank je,

Ben nog niet zo thuis in de EDF's dus weet ook nog niet waar ik het zoeken moet.

Fan Swept Areas.

Dan heb ik nu iets om mee te gaan rekenen.

Viel me net op dat de inlaten gewoon krimpen als ik de motor voluit laat draaien :D

I always us 80% of the fan sweep area (FSA). The fan sweep area is the doughnut shaped ring that the fan blades push air through. You need to measure the diameters on the fan you are using. The calculate the exit diameter is easy the simplest way to do is like this:

De= sqrt(.80) * sqrt(D*D - d*d)
De= diameter for 80% FSA
D= rotor diameter
d= diameter of rotor spinner/motor (depends on fan used)
.80 = 80% FSA

calculator
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1160865

Laatst bewerkt:
Hoi,

Afgelopen dagen eindelijk het model af gemaakt en vandaag in gevlogen.

Ik denk dat de intakes nog steeds te klein zijn maar het verloop in de romp is een stuk beter.
Statisch op 3s zit hij rond de 450 gram. Zou 600 moeten zijn dus nog steeds niet goed.

Nou, ik heb hem op tijd af gekregen en een lipotje kunnen lenen. Helaas had ik met 3s2200 nog steeds 100 gram lood in de neus. 31800 wat echt te licht en 3s4500 was weer net te veel van het goeie. 3s2650 is onderweg.

Compleet gewicht met lood 800 gram.

Thrust: Beetje weinig naar mijn idee en nog een beetje onbalans maar beter krijg ik heb niet.

Plaatjes.

DSC02503.jpg

DSC02502.jpg

DSC02505.jpg

DSC02506.jpg

DSC02507.jpg

DSC02536.jpg

2e vlucht

DSC02544.jpg

DSC02545.jpg

DSC02549.jpg

En dat waren de plaatjes.

Eerste vlucht alleen een paar tikjes up trim en later de uitslag op het hoogteroer iets minder gezet. Verder vliegt hij wel aardig maar echt vlot is ie niet met 450gram thrust.

Eerste vlucht.

Misschien verleng ik de vleugels nog een paar cm maar laat het nu even zo. Eventueel ook nog wat meer kleur. Dit leek mij wel voldoende om te testen.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dennis kun je er geen 4S in kwijt (indien je setup het aankan tenminste) de motor maakt maar weinig toeren zo te horen het zou enorm veel schelen in snelheid en is vaak ook veel stabieler te vliegen
erg leukezelfbouw Edf overigens

gr Andre

Ik zou graag wat meer thrust hebben ja maar denk toch niet dat het gaat lukken met deze setup en constructie.

Motortje is een Turnigy 3900kv binnenloper van 102 gram met 40A regelaar en Hoaye 64mm fan.
Hij is nu redelijk gebalanceerd maar meer komt er niet uit. Ik heb overigens de spinner er niet meer op zitten, die gaf echt te veel onbalans.

Volgens andere is dit hoe dan ook niet een fan die heel hard moet draaien. Schijnt heel veel spoed te hebben en ook nog eens 6 bladen. Misschien dat een nieuwe 3s2650 lipo ook nog wat verbeteringen geeft t.o.v. de 3s2200.

Anders ik heb nog zo'n fan en motortje liggen. Kan altijd nog eens wat proberen met een EDF bovenop. Dus goede intake ring en thrustpipe. Weinig verliezen als je het zo doet.

Het vliegt verder wel (met motor aan) zonder is het een baksteen.

Gr. Dennis

Bij deze snelheid kun je ook zonder thrustcone af lijkt mij zo uit het filmpje. Dynamisch heb je meer preload, maar zoals hij vliegt lijkt het me dat hij meer stuwdruk mag hebben ipv kracht op hoge snelheden.
Het lijkt erop dat je een extra intake zou kunnen maken, maar ik zou er geen extra scoop op zetten, gewoon meer open werken. Is het daarnaast nog mogelijk om het stukje vóór en ín de huidige intakes uit de vleugel uit te hollen om zo een mee ropen instroom te krijgen of zag ik dat verkeerd op de foto?
Jakko

Back