Conrad accu ervaringen?

• Topicstarter Topicstarter RPI
  • Startdatum Startdatum

Zijn er capaciteits- of andere problemen met Conrad Accu(pack)s?

• Mwah, kan er mee door

Votes: 0 0,0%
  • Nee, soms wel maar dat heb je overal

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    53
R

RPI

Guest
Hallo,

Ik heb vorig jaar diverse accu's gekocht van het Conrad eigen merk en met alle accu's heb ik capaciteitsproblemen.

Ik heb twee 7,2 volt Nicad accupacks met een capaciteit van 2400mah besteld bij de Carson R8 speedboot voor mijn zoontje. Maar met mijn Robbe Power Peak Ultimate krijg ik er met pijn en moeite 1500mah in. Dit is van het begin af aan al zo.

Hetzelfde heb ik eerder gehad met hun eigen merk 9 Volt Nimh blokaccu van 250mah. Hier kreeg ik niet meer dan 160mah in. Die heb ik teruggestuurd naar Conrad met een klacht erbij. Als service kreeg ik een nieuwe 250mah blokaccu van hetzelfde type...met hetzelfde probleem. Ook daar ging maar zo'n 160-170mah in in plaats van 250mah!

Nou voel ik me nogal bekocht. Ik betaal voor hogere capaciteiten, maar wat ze in werkelijkheid geven is veel lager. Met andere merken accu's heb ik dit probleem nog nooit gehad. Daar gaat vaak zelfs nog iets meer in dan de opgegeven capaciteit.

Dus ben ik benieuwd of jullie vergelijkbare ervaringen hebben met Conrad accu's of dat ik toevallig een paar slechte exemplaren te pakken heb.

:sniper: Conrad

Zijn de accu's ook leeg als je gaat laden?
Staat je lader wel goed in gesteld?
Laad je niet te snel?

Zelf ook wel is Conrad accu's gehad maar daar ging gewoon voldoende in. Enige is dat ie snel kapot was maar dat was mijn eigen schuld door te accu te zwaar te belasten.

Ik heb een Robbe Power Peak Ultimate en ik laat de accu eerst ontladen en daarna automatisch laden. Ik stel op de lader niets in dus, behalve de accusoort Nicad/Nimh/Loodaccu.

Die 1500mah die erin gaat is dus na volledig ontladen. Overigens pauzeert de Power Peak altijd na het ontladen voor ie weer gaat laden. Maar het gebeurt ook dat de speedboot de accu al bijna volledig heeft leeggetrokken en ik nog maar een heel klein beetje ontlaad met de Power Peak.

Maar als al gezegd, bij andere merken in combinatie met mijn lader nooit problemen.

op hoeveel amp laad je de accu..
als ik mijn 3300 accu's met 3,3 amp laad krijg ik er ongeveer 3400 in maar als ik ze op 5 amp laad krijg ik er een stuk minder in ongeveer rond de 2900.
maar dan is de voltage wel hoger als dat ik netjes op 3,3 amp laad.

greetz jaimy

Dat moet ik eens nakijken. Zal het vanavond eens zien op hoeveel ampère de lader laadt.

RPI,
Je moet eens op zoek gaan naar een aantal stukjes dat ik in de loop van de tijd heb geschreven over wat de lader aangeeft nadat hij de accu geladen heeft. Ik zal het hier slechts in het kort uitleggen maar als je meer wilt weten zal je dus even moeten gaan zoeken.

De door de fabrikanten opgegeven capaciteit is in veruit de meeste gevallen gemeten bij een ONTLAADSTROOM van 1/20C. Dit betekend dat je een capaciteit van 2400mAh haalt als je die accu ontlaad met een stroom van niet meer dan 120mA! Als je de accu gaat ontladen met een grotere stroom zal de capaciteit minder zijn. Ga je b.v. ontladen met 1A dan kan het zijn dat je niet meer dan 2000mAh overhoudt. En bij 5A kan dat zelfs zakken tot maar 1400mAh!!!!
Hoeveel het zakt hangt voor het overgrote deel af van het soort cel. Je hebt cellen die gemaakt zijn voor hoge ontlaadstromen. Die hebben meestal een iets lager capaciteit maar zullen minder zakken. Andere cellen kunnen voor lagere stromen gemaakt zijn. Deze hebben meestal een wat hogere capaciteit maar zullen bij hoge ontlaadstromen meer in capaciteit zakken.

In iets mindere mate geldt zo iets ook bij het laden. Hoe sneller je gaat laden des te MINDER je in de accu zal krijgen. Je kan het vergelijken met het inschenken van een glas cola (of bier voor de liefhebbers). Als je dat te snel doet krijg je het glas niet vol. Er komt een flinke laag schuim op waardoor het glas al snel vol lijkt.
Dat gebeurt bij het (te) snel laden ook. Je krijgt de accu niet zo vol dan wanneer je langzamer laad. Nu is het de truuk om een soort van evenwicht te vinden tussen de laadsnelheid en hoe vol je de accu krijgt. Net als een goede barman moet je de "schenksnelheid" zo kiezen dat je minimaal schuim krijgt waardoor je glas maximaal vol komt in toch een zo kort mogelijke tijd. Dat is een kwestie van experimenteren.

Om nog even op de Conrad accu's terug te komen. Dat zijn op zich prima accu's. Ze zijn echter minder geschikt voor echt hoge ontlaadstromen. Als aandrijfaccu voor de kleinere auto's boten of vliegtuigen zullen ze redelijk tot goed voldoen. Voor topprestaties kan je beter andere accu's gebruiken, accu's die daar beter geschikt voor zijn.

O ja nog iets anders, stop met het kijken naar wat de lader "in de accu" heeft gestopt. Die waarde zegt zo erg weinig dat hij zo goed als waardeloos is. Wat echt belangrijk is, is hoeveel de accu kan leveren. Dat zegt wel wat over de kwaliteit en conditie van de accu.

Ik heb een racing pack 2400mAh van conrad. Vergeleken met mijn goede Panasonic packs 2000 mAh presteren ze een stuk minder.

Rijtijd in mijn RC auto is ongeveer gelijk. Alleen de Conrad accus zakken veel sneller in en presteren matiger. De panasonic geeft veel meer punch en blijft goed rijden totdat hij bijna leeg is.

Ook worden de Conrad accus veel heter. Kun je ook wel zien aan de specs. Inwendige weerstand is veel hoger. Ook zijn de maximale oplaad en ontlaad stroom veel lager.

Maar zou verder wel goed te gebruiken zijn voor standaard 540 motortjes.

Heb 2x 2400 nicads in start box, enkel bij temps beneden de 0 graden ervaar ik wat `problemen, die ik met GP bv MINDER heb.

Ligt er net aan waarvoor je ze wilt gebruiken, kijk ook even voor het kopen, op de specs, die je bij conrad kan bekijken.....

Even gekeken zojuist.

Ontladen deed ie net met 0,52A gemiddeld, maar dat was toen de accu bijna leeg was. Laden met gemiddeld 1,12A en 9,7 volt. Gaf aan dat ie 968mAh had gevuld. Ga nu nog een keer ontladen, om te zien hoeveel mAh eruit wordt haalt.

Ontladen deed ie met ongeveer 2.7A en trok er 1005mAh uit. :( (Tis een 2400mAh accupack!)

Back