Conrad loodaccu

hallo,

Heb zonet mijn conrad 12v 7ah loodacuu binnengekregen.
Deze>Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
Nu ga ik deze laden op een (ouwe) 5r lader, met een 500mah uitgang
Maar nu heb ik een vraag, is 7ah nu de kracht van de accu of de inhoud?
En een loodaccu is vol als er een bepaald voltage wordt bereikt, maar welke moet ik nu nemen cyclus 14.40v-15v, of float 13,50v-13,80v. Uit de 'beschrijving' kan ik niet zo veel wijs worden, zie hier http://www2.produktinfo.conrad.com/.../250202-da-01-nl-onderhoudsvrije_loodaccu.pdf

RJ
 
7ah is alleen de inhoud, de kracht (stroom) die het maximaal kan en mag leveren staat op de datasheet mocht die er bij zitten.
 
Sluit tijdens het laden een (digitale) voltmeter aan op de accuklemmen. Als een spanning van 13,6 Volt is bereikt moet je het laden stoppen. Ga je langer door dan gaat dit ten koste van de levensduur van je accu.
 
Jouw accu levert 12V en heeft een capaciteit van 7Ah. Theoretisch betekend dit dat deze accu gedurende 7uur 1Ampére kan leveren. Helaas (pindakaas) is dit in de praktijk niet zo. De capaciteit van accu's wordt bijna altijd opgegeven bij een ontlading in 20 uur tijd. Deze accu kan dus gedurende 20 uur een stroom van 0,35A (350mA) leveren (20x0,35=7).
Als je weet waar je naar moet kijken kan je uit de grafieken in het linkje van jouw precies zien wat deze accu wel kan. Hoe meer stroom je uit de accu trekt des te lager wordt de capaciteid. Als jij 4,9A uit de accu trekt blijkt hij dat maar een uurtje vol te houden. De capaciteid is dan dus niet meer dan 4,9Ah! Trek je 7A uit de accu dan kelderd het tot ongeveer een half uur wat overeenkomt met maar 3,5Ah!
Je moet de capaciteid die op de accu staat dus met dit in gedachte bekijken. Het klopt wel maar.....

Je kan de accu laden met de lader die je hebt maar dan moet je het doen zoals N.P.S. al omschreef. Je mag alleen wel tot een wat hoger spanning gaan dan hij schreef (max. 15V) maar dan wordt het wel "gevaarlijker".
"Normaal" is een 12V loodaccu vol als de spanning 13,8V heeft bereikt. Dan moet je dus stoppen met laden. Deze accu kan en mag overladen worden tot maximaal 15V maar dat mag echt niet lang duren. Wanneer de accu 15V bereikt moet je ten eerste absoluut niet hoger meer gaan en binnen enkele minuten de accu van de lader halen.
Met jouw lader (geen automatische lader) kan je dat dus maar beter niet doen en gewoon stoppen bij 13,8V. Dat betekend dat je er constand bij moet blijven want je weet niet hoe lang het duurt voor de accu vol is. Lastig, erg lastig dus, temeer als je je bedenkt dat het heel lang gaat duren om die accu te laden met jou lader. Een lege accu laden duur minimaal een uur of 18 8O.
Je kan een heleboel problemen voorkomen door gewoon een speciale lader voor je loodaccu te kopen. Deze zijn helemaal niet zo duur en nemen je een heleboel uit handen. Tegelijkertijd is het ook nog beter voor je accu zodat de levensduur ervan met misschien wel een jaar verlengt kan worden.
Een goede lader is bijvoorbeeld bij Conrad te koop. Kijk maar eens naar bestelnummer 250248-89. Die kost op dit moment €29,90 en is uitstekend geschikt voor jouw accu. Maar er zijn er zeker meer op de markt. Pas wel op dat de laadstroom niet te hoog wordt. Volgens de specificaties moet deze accu geladen worden met een stroom van MINDER dan 2,8A. Een lader kopen die meer stroom door de accu jaagt is dus niet goed voor de accu en zal de levensduur niet verhogen maar verlagen!
 
Was zonet even bij de lidl, heb mij daar een 12v oplader gekocht.
Met 3 programma's, waaronder de (volgens mij) geschikte 14,4V/08A. Wel gaat de lader bij de 14,4 over op druppelladen, maar dat doet die van conrad ook.

RJ
 
Dat lijkt me zo op het eerste gezicht inderdaad ook een geschikte lader. Alleen zou het mooier zijn geweest als de lader bij 13,8V zou stoppen. Dan kan je de accu namelijk aan de lader laten hangen tot je hem weer nodig hebt. Als je de Lidl lader gebruikt kan je de accu beter van de lader halen als hij eenmaal vol is. Laat de accu in ieder geval geen dagen aan de lader hangen. Dat is namelijk niet echt goed voor de accu.
 
De meeste Pb laders stoppen niet echt met laden als de eindspanning is bereikt. De indicatie-led dooft als de laadstroom onder een bepaalde waarde is gezakt als teken, dat de accu vol is. Het is dan inderdaad de bedoeling de accu niet al te lang meer met de lader verbonden blijft.
De eindspanning, tot waar geladen wordt, kiezen fabrikanten aan de hand van de snelheid, waarmee wordt geladen. Veel modelbouwfabrikanten kiezen 2,35 Volt/cel, wat bij een 12 Volt accu overeenkomt met 14,1 Volt. Er zijn ook fabrikanten, die vinden dat het wat sneller mag. Zo heeft Graupner Pb-laders, die tot 14,7 Volt laden en heeft jouw lader blijkbaar 14,4 Volt als eindspanning.
 
Oke, dus als ik de accu niet nog een dag eraan laat hangen als hij vol is er niks aan de hand. Zat inderdaad ook even met die 14,4V.

Maar kan iemand mij misscien vertellen wat er bedoelt wordt met float en cyclus, aangezien daarbij verschillende voltages staan.

RJ
 
Wat ze hier met float bedoelen, is dat de accu aan de lader kan blijven hangen. Accu's voor noodstroomvoorzieningen worden op deze manier te allen tijde vol gehouden.
Voor ons gebruik duurt het veel te lang om de accu op deze manier vol te laden.
 
Back
Top