B
Berend van Straten
Guest
Schreef eerder over mijn bevindingen met m'n MPX 4010DC, en mijn nieuwe Conrad NiMH 2300 packs (4.8 en 9.6 V) -
Mijn opzetje om ze eerst te formeren met een Robbe 5r lader lukte, zo lijkt het. Mijn 4010DC sloeg namelijk veel te snel af, ik ben er inmiddels achter dat dit hoogst waarschijnlijk aan de delat piek ligt. Echter, die delta V tijdens het laden schijnt volgens Panasonic ook aan het begin van de laadcyclus plaats te vinden. Klinkt vaag, wat bedoel ik:
Ze lieten zien de laadgrafiek voor NiMH, tijd tegen spanning uitgezet, gaat in eerste ½ uur snel omhoog (maar niet snel genoeg om een delta V lader af te laten slaan), piekt vervolgens en zakt iets in (daar wel snel genoeg om mijn lader af te laten slaan), om vervolgens het constante laden te beginnen. Aan het einde van het laden, afhankelijk van de laadstroom natuurlijk, zakt de spanning in, en de temp. gaat flink omhoog. Lader slaat af. Ik denk dat mijn 4010DC telkens bij die eerste piek al afsloeg. :?: :?:
Inmiddels heb ik de packs 2 x op 180 Mah, en 1 x op 500 Mah geladen. Daarna weer op de 4010DC geprobeerd en ze prima op 0.5C geladen, 1A. Waren vol met 2½ uur, en het mooiste, mijn FF8 moest maar liefst 10 en 5 minuten aanstaan voor het alarm van 8.5 V afging!
Heb nog geen actuele vliegervaring met de packs, ik post nog eens om te vertellen hoe deze Conrad's bevallen.
Mijn opzetje om ze eerst te formeren met een Robbe 5r lader lukte, zo lijkt het. Mijn 4010DC sloeg namelijk veel te snel af, ik ben er inmiddels achter dat dit hoogst waarschijnlijk aan de delat piek ligt. Echter, die delta V tijdens het laden schijnt volgens Panasonic ook aan het begin van de laadcyclus plaats te vinden. Klinkt vaag, wat bedoel ik:
Ze lieten zien de laadgrafiek voor NiMH, tijd tegen spanning uitgezet, gaat in eerste ½ uur snel omhoog (maar niet snel genoeg om een delta V lader af te laten slaan), piekt vervolgens en zakt iets in (daar wel snel genoeg om mijn lader af te laten slaan), om vervolgens het constante laden te beginnen. Aan het einde van het laden, afhankelijk van de laadstroom natuurlijk, zakt de spanning in, en de temp. gaat flink omhoog. Lader slaat af. Ik denk dat mijn 4010DC telkens bij die eerste piek al afsloeg. :?: :?:
Inmiddels heb ik de packs 2 x op 180 Mah, en 1 x op 500 Mah geladen. Daarna weer op de 4010DC geprobeerd en ze prima op 0.5C geladen, 1A. Waren vol met 2½ uur, en het mooiste, mijn FF8 moest maar liefst 10 en 5 minuten aanstaan voor het alarm van 8.5 V afging!
Heb nog geen actuele vliegervaring met de packs, ik post nog eens om te vertellen hoe deze Conrad's bevallen.