Constructie Duo Discus T uit depron

• Topicstarter Topicstarter Dave!!
  • Startdatum Startdatum
D

Dave!!

Guest
Beste mensen,

ik heb een bouwtekening liggen voor een DDT (Duo Discus Turbo) en wil die graag gaan bouwen op een "papieren vliegtuig" methode, met de echte rondingen erin.

Aangezien je depron niet heel goed kunt buigen als bijvoorbeeld vleugel, vraag ik mij of hoe dit het beste te doen.
Ook voor de romp moet ik stevige bochten maken, deze wordt opgebouwd uit ca. 17 secties.
Hoe kan ik het beste die rondingen maken?
Welke dikte depron raden jullie aan?

Bedankt!!
Dave.

dit,

Duo_discus_turbo.JPG

zou wel vet zijn als het lukt. als je depron voorzichtig, het liefs in een holle vorm langzaam beetje bij beetje buigt kun je best goede resultaten behalen. is vooral een kwestie van proberen.

afb463.jpg

is hier ook gelukt, de bolle kapjes. maar deze zijn natuurlijk niet echt ver gebogen.

Groeten Halmar

Dank jullie wel!
Ik hoop zo erg dat het lukt, maar de romp omtrek komt overeen met een klein cirkeltje van 4-5 cm diameter! Da's heel moeilijk te buigen, of valt het wel mee?

Moet ik dan 1, 2, of 3 mm depron gebruiken?

Bedankt,
Dave.

Dave, ga eens kijken bij een HornBach bouw markt
naar spul wat selitac heet, zit op groene rollen.
2 mm dik op rol van 15 meter voor ca e15.

Dit spul is in 1 richting heeel klein oprolbaar.

Selitac!

Hoi Niek!

Bedankt voor de tip! Ik zal gelijk even gaan kijken.
Hoeveel weegt die Selitac in vergelijking met depron?
Da's wel ideaal als het van zichzelf al een beetje een buisvorm heeft.

Als ik toch 15 meter koop, betekend dat dat ik VEEL over heb.
Als er iemand in de buurt is van Amersfoort en een stuk wil overkopen,
zeg dat dan even!

Vriendelijk groet,
Dave.

De rollen zijn helaas door vabrikant tijdens in de verkeerde richting opgerold, dit kun je weer recht krijgen met theedoek en een (net niet te) hete strijkijzer.

De aldus platgestreken platen zijn in de andere richting tot wel 1 cm nauw op te rollen.

Gwicht Is zowat de helft van normaal 3 mm depron.

Hoe groot moet t worden?
Ik heb nog flink stuk over en kan evt zo weer nieuw halen. (Hornbach op 5 min van mijn werk)

je kan ze zelfs dubbel vouwen en je ziet er daarna niet ;) Echt super spul, dat selitac. Ik vouw er altijd mijn vliegels van.

Andere optie dan dat je uit een plaat XPS zelf een plaatje snijdt van bv 3mm. Dit spul is veel sterker dan selitac en buigt bijna net zo makkelijk.

Bedankt allemaal!

De DDT moet ca. 1.2m spanwijdte worden, ik
weet niet hoe jullie daar over denken, maar dat leek
mij wel een mooie grootte.
Ik ken geen HornBach bouwmarkt hier in Amersfoort.

Als ik eenmaal zover ben moet ik even kijken of ik wel/niet rol- en richtingroer neem omdat de vleugels een aparte vorm hebben.

Groetjes,
Dave

Ik geloof dat ik het niet helemaal heb begrepen :oops:

Ik wist niet dat het om een indoor ging.
Dan had ik het linkje er niet op gezet.

Dave,

www.hornbach.nl voor de adressen, en nee, ze zitten (nog niet) in amersfoort.
Daarom deed ik je ook een aanbod hierboven, lees jij de postings wel volledig door??
Ik heb dus ook 'wat' over van die 15 m rol ;) en a'foort ligt niet zover uit de buurt.

Theo, wat is dat voor spul dat XPS? Ik kwam het vandaag in het grijs en roze bij Hornbach tegen.

Niek zei:
Dave,

www.hornbach.nl voor de adressen, en nee, ze zitten (nog niet) in amersfoort.
Daarom deed ik je ook een aanbod hierboven, lees jij de postings wel volledig door??
Ik heb dus ook 'wat' over van die 15 m rol ;) en a'foort ligt niet zover uit de buurt.

Theo, wat is dat voor spul dat XPS? Ik kwam het vandaag in het grijs en roze bij Hornbach tegen.

Niek, ik lees je postings wel volledig door en begreep wat je zei en bedoelde etc. :?
Ik zei dat van dat filiaal omdat ik wil laten zien dat ik ook wel zelf moeite wil doen :wink: Maar ik zou idd wel wat van je over willen nemen.

Ik ben alleen niet zo goed in het fabriceren van een degelijke constructie, vooral omdat ik eventueel overweeg om een prop erop te zetten.
Iets van een 280 motortje of het liefst nog kleiner. Zeg svp. of dit eventueel zou kunnen lukken.
Mijn idee was nl. om een simpel carbon buisje in de romp te zetten met een elastiekje eraan vast die de motor met prop intrekt wanneer de motor niet meer genoeg trekkracht levert om de prop rechtop te houden. Oftewel: als de motor uitstaat, klapt de prop en motor in. Dit met de bedoeling als alleen zelfstarter. Wanneer ik een start elastiek maak, wordt de constructie weer 10X moeilijker.

Ik vraag dit met name aan jou Niek, omdat jij naar mijn idee meer dan genoeg ervaring hebt.

Bedankt,
Dave.

p.s. any tips welcome :wink:

@ Niek,

Ik gebruik dat XPS nu inmiddels een jaar en vindt het SUPERspul. Bij de Hornbach kan je het in meerdere kleuren krijgen. Geel, rose en grijs. Let op, er zit verschil in. Ik heb heel wat Holidays van dit materiaal gesneden en de laatste HoliVay (holiday met V-staart) heb ik in twee kleuren gemaakt. Linkervleugel Rose en rechter Geel. Bleek dat rose net wat meer door te buigen. Niet dat al dat rose slapper is. Een oudere plaat bleek inderdaad ietsjepietjseharder.
XPS hardschuim laat zich super schuren, zagen, snijden en verven en natuurlijk verlijmen. Het is wat zwaarder dan EPS en EPP maar dat weegt ruimschoots op tegen de voordelen van XPS.
Gewoon een keer een plaatje kopen en met dit materiaal aan de slag en je bent verkocht.
Ik heb twee jaar geleden in Duitsland een zwever gkocht van 3,20 meter. In de bouwdoos waren twee winglets meegeleverd van ..... XPS!!!

@Dave

Eng, dan liever een losse oude servo die de motor naar buiten zet.
Dat selitac spul is 1 meter breed, hoeveel meter denk je nodig te hebben?

@Theo

Hoe zijn de plet/spatsh/bonk eigenschappen? ;)

@Niek

8) De bhaf, flats, whof eigenschappen zijn goed. Het materiaal veert weinig terug na het induwen dus je hebt wat sneller een deukje. Met m'n eerste Holiday XPS vlieg ik al een jaar, en zelfs na een midair ziet die er nog heel acceptabel uit.

Nu we toch over materiale bezig zijn...
kent er ieman Polyethylene shuimplaten?(-->Theo ?) Ik heb ze gevonden in platen van 60x60x5cm.
Ze hebben een densiteit van 35kg/m³. Het veert terug als je het indeukt en lijkt me vrij stevig. Ze worden gebruikt als verpakkingsmateriaal
Ik weet niet of ze met een hete draad uit te snijden zijn, met een mes gaat het prima.
Ik ga binnenkort eens proberen of er wat mee aan te vangen valt

Niek,
precies hoeveel ik weet ik niet, maar zo'n plaat van een metertje of 2, 2.5 moet goed zijn.

Hoe kan ik volgens jullie het beste de vleugels maken? Ook vouwen, of de plaat in lagen lijmen en dan in vorm schuren/met gloeidraad?
Versteviging in de vleugen uit wat dikker, sterker vurenhout, of carbon?

Lijmen kan gewoon met seconden lijm (niet bijtend, weet ik)?
Epoxy voor de vleugels.

Hoogteroer wordt even lastiger vanwege de "T" staart, maar moet wel lukken. Misschien iets van super dun ijzerdraad in een geleidingsbuisje.

Ik denk aan alleen richtingroer want rolroeren zijn dus moeilijk bij dit type vleugel, zoals ik al eerder zei.

Vriendelijk groet,
Dave.

Back