Constructie Parachute

• Topicstarter Topicstarter PaulK
  • Startdatum Startdatum
P

PaulK

Guest
Hallo,

Ik moet op school een project doen om een zo lang mogelijk zwevende parachute te maken. Ik vind dit zelf nogal interesant, dus heb ik wat research gedaan. Toen kwam ik op dit forum terecht. Ik hoop dat ik hier wat tips kan krijgen.

Bedankt :!:

Paul K

Mooie uitdaging!
Het gaat puur om zo langzaam mogelijk dalen of moet ie ook een afstand afleggen? (matras chutes kunnen dat goed en halve bolletjes minder)
Als je alleen in een sporthal gaat poberen hoeft ie niet zo sterk te zijn als wanneer je er ook buiten mee wil smijten.
Mag je 'm alleen van hoogte loslaten of ook ingepakt omhoog gooien?

Voor binnen: Neem zo licht mogelijk materiaal (polymicro of heel dun mylar, twee lichte soorten plastic folie) en een flinke oppervlakte.
Vervolgens met kleine gewichtjes kijken wat er nodig is om het ding in vorm te houden tijdens het dalen.
Een gat in de chute helpt hierbij voor stabiliteit.

Voor buiten: Steviger plastic/doek en zien of je em omhoog kunt smijten in een termiekbel....

Succes ermee!

Bedankt voor de tips. Inderdaat mag hem alleen uit de lucht laten vallen, en het gaat er ook om het zo lang mogelijk in de lucht houden van de parachute.

Bedankt Alex, maar dat is net iets te profesioneel voor me. Ik heb alleen wat bouw tips nodig, en zoals crins al eerder deet, tips geven voor de materialen.

Veel dank! :D

Ik zie dit draadje nu pas...
Omdat je materiaal geen openingsschok hoeft te kunnen verdragen kan je heel licht spul nemen, bijvoorbeeld dun vloeipapier of zo. Ik heb zelf nogal wat remchutes gemaakt voor deltavliegers (zie mijn avatar) maar die moeten flink sterk zijn, dus gebruikte ik parachutenylon.
Je hoeft het je niet moeilijk te maken over de bolvorm; maak gewoon een platte schijf, rondom iets versterken door een randje om te plakken, acht lijnen eraan, en een gat in het midden. De winst die je krijgt door er een bolvorm in te maken is minimaal, en wél heel veel werk. De bolvorm is bij "grote" toepassingen wél belangrijk omdat men daarbij ook altijd een zo klein mogelijk pakvolume wil.
De lengte van je lijnen (van waar ze aan de chute vastzitten totaan het punt waar ze samen komen) is wél belangrijk; maak ze niet zo kort dat de rand van de chute naar binnen wordt getrokken, dat scheelt rendement.

Succes!
Bart

Tip:

Gebruik bij het stikken (mocht je stof gaan gebruiken) geen katoen!
Katoen krimpt waardoor het spul je chute uit fatsoen trekt.

Goedkopere polyester doet het al een stuk beter.

roeier4 zei:
ik weet niet of je al klaar bent maar gebruik anders een oude paraplu
Wordt wel gebruikt als remchute voor delta's, maar als het je om een zo langzaam mogelijk dalend model gaat is dat te zwaar en te klein.
Bart

Heel veel dank voor de tips iedereen. Ik ga binenkort proberen de parachute te maken en tips zijn altijd welkom. Sorry dat ik niet terug geschreven had maar ik was voor een weekje op vakantie in Cairo, Egypte.

Nog maals veel dank :!:

Back