Constructo Junior: HMS Bounty

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Starbuck, 13 dec 2012.

  1. Starbuck

    Starbuck

    Lid geworden:
    4 dec 2012
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Vandaag kreeg ik mijn bestelling via bol.com tóch wel binnen, ondanks dat mij was verteld dat ie 5 dagen zou zijn vertraagd. Afijn, na een dag lang stage lopen mocht ik thuis komen om daar mijn pakketje in ontvangst te nemen en uit te pakken.

    Dit bouwverslag moet mij vooral gaan ondersteunen bij het bouwen aangezien de bijgeleverde instructies enkel uit afbeeldingen bestaan en ik jullie hulp zeker nodig ga hebben! Deze eerste foto's zijn enkel van de inhoud van de doos.

    [​IMG]
    Als allereerste de complete inhoud van de doos. Het grootste plankje met voorgesneden onderdelen is ietwat gebogen dus dat moet verbeterd worden door het te laten weken en recht te buigen.

    [​IMG]
    Wat gelijk mijn oog ving: het zakje met de kleine details zoals een klein sloepje en minuscule kanons. Gelukkig heb ik al wel ervaring met het schilderen van kleine vormen dus hier kan ik met verf iets moois van maken.

    [​IMG]
    Het vel met de zeilen en details is van een soort semi-papier/semi-stof materiaal. Apart.

    [​IMG]
    De stapel bouwinstructies waarvan ik het spijtig vind dat het enkel afbeeldingen zijn en geen stap-voor-stap handleiding met duidelijke tekst. Dit lijkt me wel iets wat een onervaren iemand kan ondersteunen, maar aan de andere kant neem ik ook aan dat het bouwen een kwestie is van 'gewoon beginnen' en logisch nadenken.

    Wat zou nu de eerste logische stap zijn? Ik neem aan het gladschuren van de romp met het bijgeleverde schuurpapier. Ook vraag ik mij af hoe ik de onderdelen uit de plankjes krijg, aangezien ze wel zijn 'ingedrukt' maar niet compleet door zijn waardoor ik ze niet kan uitdrukken?

    Al jullie tips zijn welkom scheepsmaten, ik zie er naar uit om er aan te beginnen namelijk!
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2012
  2. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Van mijn mayflower waren de spanten en andere delen ook in zo'n half doorgedrukte triplex.
    met wat geduld en een scherp mesje lukt het wel om de onderdelen er zonder beschadigen uit te krijgen. Liever met een heel scherp mes enkele keren langs de lijn snijden dan met veel druk te proberen het er in 1 keer door te snijden is mijn ervaring.
    succes met de bouw!!
    grts
    Johan
     
  3. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Hoi Starbuck. Leuk dat je een bouwverslag gaat bijhouden. Veel plezier met bouwen.
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Succes met de bouw, Tim. Dat moet gaan lukken!!!

    Één puntje: je foto's. Die staan weliswaar op "tinypic.com", maar ze zijn nog niet "tiny" genoeg. Maximaal op dit forum is 800 pixels. Als je daar met regelmaat overheen gaat, zal daar een keer een moderator opmerkingen over gaan maken. Als ze dan niet teruggebracht worden kunnen ze zelfs verwijdered worden.

    Groet,

    Ad
     
  5. Starbuck

    Starbuck

    Lid geworden:
    4 dec 2012
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Ah kijk, dat is al gelijk een enorm goede tip! Ik zal ze voortaan verkleinen in Photoshop! (En de huidige foto's gelijk aanpassen) En bedankt voor de tip van het uitsnijden Johan, ga ik proberen.
     
  6. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Starbuck, succes met de bouw we blijven dit volgen.
     
  7. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Je schrijft een wat gebogen plankje laten weken,waarom de onderdelen zijn zo klein,zullen gelijmd moeten worden.Dus waarom nat maken.
     
  8. Germt

    Germt Guest

    Dit moet lukken hoor Tim.

    De onderdelen met een scherp mesje uitsnijden zoals Johan zegt moet geen probleem geven.
    Gewoon rustig beginnen en de tekening volgen.
    Bij dit model heb je geen beschrijving nodig, ik denk dat de tekeningen genoeg zeggen.
    Leuk model om de "feeling" van hout bouw te krijgen;)
    Succes en als je het niet meer weet; eerst even vragen en dan pas lijmen.

    Germt
     
  9. Starbuck

    Starbuck

    Lid geworden:
    4 dec 2012
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Vandaag na het bestuderen van de handleidingen maar gewoon begonnen, en ik moet zeggen dat het mij helemaal niet tegen valt! Het materiaal is niet top maar wel leuk om mee te werken en het uitsnijden en bijvijlen van de onderdelen is eenvoudig en leuk om te doen. Het werken met hout geeft in ieder geval al een veel groter 'modelbouwgevoel' dan het werken met plastic, maar dat ben ik.

    [​IMG]
    Als eerste de houder voor het schip waarin deze kan staan, is hier ook nog een jargon voor?

    [​IMG]
    De romp tot nu toe, er moet nog wel het één en ander worden bijgevijld maar daar wacht ik mee tot morgen aangezien ik wil dat de lijm echt compleet is opgedroogd. (Ook een mooi beginnersfoutje: in alle 'haast' de twee bulwerken achterop het schip erop gelijmd om er daarna -gelukkig- direct achter te komen dat ze verkeerd om zaten, gelijk weer verbeterd, haha.)

    [​IMG]
    De onderkant van de romp met de opgelijmde kiel, wat gelijk al te zien is is dat het voorste onderdeel te lang is.

    [​IMG]
    Hoe los ik dit op? Ik neem aan met beleid voorzichtig wegvijlen met vijltjes en schuurpapier?

    Het schuurpapier dat bij de kit is geleverd is wel heel grof dus ik ben blij dat ik van mijn vorige hobby (tabletop wargames) nog een vijlenset had liggen. Dit heeft mij tot nu toe enorm geholpen, zeker met rondere vormen vijlen.
     
  10. Germt

    Germt Guest

    Tja, zo zie je maar een foutje is gauw gemaakt met de verschansing.;)
    Voor die houder is geen speciale aanduiding, wij noemen het meestal gewoon "steun"
    Wat het werken met hout betreft, dat blijft altijd leuk, en wordt naarmate de schepen groter worden alleen maar leuker.
    Ik neem tenminste aan dat er later een groter model van een walvisvaarder of fluit wordt gebouwd.
    De boeg kun je bij de aansluiting op de kielbalk gewoon gelijk schuren hoor.
    Dit soort kleine correcties zijn heel normaal.

    Germt
     
  11. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Leuk zo'n bootje: klein maar fijn! Kan je best wat moois van maken en altijd leerzaam. Als je toch gaat schuren: ga met fijn schuurpapier de romp te lijf: de voorkant is wat grof. Kan je het later mooi strak schilderen.
    Wat de (missende) bouwinstructie betreft: ik heb de indruk dat je de nummers kunt volgen. Het is wat Germt zegt: dit wijst zich wel vanzelf. Wel het goede moment van schuren/schilderen bepalen.
    Wat de kleuren betreft: de kit vermeldt dat alle verf wordt meegeleverd, maar het lijken alleen maar potjes zwart en wit? Wat extra kleuren kan toch wel wat meer effect opleveren. Kijk eens naar de echte Bounty en bepaal welke kleuren je zelf wilt toepassen. Potje Revell is 1 euro, he.
    Wat de zeilen betreft: dat is duidelijk niet het beste materiaal. Wil je het echt mooi maken - en dat is in deze schaal een behoorlijke uitdaging - dan moet je eens kijken naar een lap van fijn linnen. Veel heb je niet nodig, he. De stiksels met een naaimachine aanbrengen lijkt me te moeilijk op deze schaal, maar ik zou dan met een lineaal en zwart viltstift gaan stippelen volgens de contouren die je op de tekeningen ziet.
    Wat de standaard betreft: heb je een mooi donker lakje, of teakolie/bijenwas kan ook, dan dit aanbrengen. Mijn tip is verder om nooit glanslak te gebruiken, dat staat niet mooi op modelboten, dus altijd matte lak.
    Ach, het zijn allemaal wat suggesties om zo'n modelletje te pimpen. Je stopt er dan wat meer tijd en energie in, maar achteraf heb je er wel voldoening van. Ga gewoon lekker je eigen gang en maak er iets moois van ;)
    Leuk dat je dit met ons deelt :)
    Fred
     
  12. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Roosendaal
    een mooi model om mee te beginnen.

    een wijze raad, mocht je ergens aan twijfelen, maak een foto en plaats deze hier. er zijn hier altijd wel houtsnuivers die je kunnen adviseren.
    verder eerst alles goed passen en eventueel vastklemmen tot je tevreden bent en dan pas gaan lijmen.

    veel succes verder
     
  13. Starbuck

    Starbuck

    Lid geworden:
    4 dec 2012
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Ik heb de laatste week niet veel tijd aan het model kunnen besteden door drukte op stage en in mijn leven er omheen. Maar niet getreurd want nu ik vakantie heb heb ik er alle tijd voor! (Uitgezonderd van de feestdagen en verplichte bezoeken aan familie uiteraard...)

    Tijdens de bouw ben ik erachter gekomen dat er het één en ander mist uit de doos en dat sommige elementen een andere vorm hebben dan dat de bouwinstructies aangeven. Gelukkig zijn deze onderdelen (tot zover) niet cruciaal voor het bouwen van het schip.

    [​IMG]
    Een groot onderdeel dat mist zijn de latjes die aan beide zijkanten van het schip komen. In de foto aangegeven met het getal 10. Het schip kan echter wel worden afgemaakt worden zonder dit onderdeel.

    [​IMG]
    Het schip begint al aardig vorm te krijgen. De mast heb ik al wel geassembleerd maar nog niet vastgelijmd in het dek. Toch is het gaaf om zo te zien hoe het schip steeds meer 'groeit'.

    [​IMG]
    Een tweede foto van het dek. Over de netheid mag wel wat gezegd worden maar het gaat het er voor mij nu vooral om dat ik er achter kom of dit een hobby is die ik echt wil voort zetten, en tot nu toe is dat zeker het geval.

    [​IMG]
    Ook heb ik alvast de kanons geschilderd in een eenvoudig bruin/zwart kleurenschema. Iets wat toch wel wat meer karakter geeft dan dat ze op de doos hebben gedaan, waar de kanonnen helemaal pikzwart zijn.

    Stiekem ben ik zelf ook al aan het rondneuzen op internet naar mogelijke volgende projecten als het hele proces van dit scheepje mij bevalt. Mijn oog is al gevallen op de "HMS Endeavour's longboat"
    [​IMG]

    Of misschien ook de "RMS Titanic's Lifeboat". Maar dit wordt vooral geprikkeld door m'n vriendin die de RMS Titanic en alles er omheen helemaal geweldig vind.
    [​IMG]

    Opmerkingen en commentaar zijn helemaal welkom, heren!
     
  14. Germt

    Germt Guest

    Goed bezig hoor Starbuck.
    Wat ik vooral mooi vindt is dat je dit model gebruikt om er achter te komen of deze hobby iets voor jou is.
    Hier is een waarschuwing op zijn plaats; ook ik ben zo begonnen en nu is dit ( de Hollandse tweedekker in het algemeen, ook de WvH valt daar onder) mijn grootste hobby:cool:
    Leuk dat je zoekt naar een mooie opvolger.
    Kijk ook eens naar de "Bounty Launch" zitten wat mooie details in.
    Maar je moet ook je vriendin tevreden stellen met de Titanic natuurlijk;)
    Even een "zomaar" opmerking, de rolpaarden van de kanons zijn meestal rood, met zwarte loopvlakken op de wielen;)
    Ga zo door, en we wachten nu al op je volgende model.
    Bewaar deze goed; het is je eerste bootje8)

    Germt
     
  15. Starbuck

    Starbuck

    Lid geworden:
    4 dec 2012
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Het is al een tijd stil rond dit topic, dit komt vooral door de feestdagen en alle drama daaromheen. Maar ik heb de hobby nog bij lange na niet opgegeven! Integendeel ben ik nog steeds gretig op zoek naar een vervolg op dit schampere bootje. Mijn oog is hierbij ook gevallen op de 'Corel Scotland Baltic Ketch Yacht 1775 1:64'

    [​IMG]

    Voor mijn gevoel zou het mij meer motiveren om er aan door te werken als ik daadwerkelijk een schip zou bouwen, inplaats van een sloep. Maar aan de andere kant baart het mij ook schrik omdat het dus een stap groter en gedetailleerder is.

    Over de HMS Bounty: Ik heb de laatste tijd zeker wel aan haar gewerkt! De masten zijn nu allemaal klaar en ik ben begonnen aan de tuigage. Ook heb ik de kluiverboom (?) voorop het schip bevestigd met de tuigage die daar bij komt kijken. Qua touwwerk is het mijn plan om eerst alles op de individuele masten te spannen waar dat mogelijk is, en pas daarna de masten in het dek te lijmen en de verdere tuigage te doen. Dit bied mij ook nog de vrijheid om de spijkertjes waar later ook tuigage aan komt (degene die de romp verbind met de masten) in de romp te duwen zonder dat de masten in de weg zitten.

    Ik denk dat ik er vanavond nog mee aan de gang ga, ik zal na die sessie ook gelijk wat foto's maken om te uploaden!

    Groeten,

    Tim
     
  16. Germt

    Germt Guest

    NIET bang zijn voor een verdere grotere stap Tim, je bent goed bezig en in tegenstelling tot vele beginners doe je het héél voorzichtig, en met kennis van je eigen kunnen.;)
    En het belangrijkste is dat je er PLEZIER in hebt.
    Als je vindt dat het iets voor jou is (het bouwen van houten "historische schepen") ga dan gerust de uitdaging aan.
    Er zijn diverse mooie modellen te koop die niet écht moeilijk zijn.
    De Bounty is een mooi "oefenproject" waar je straks met plezier naar terug kijkt
    Je weet dat je hier de nodige hulp kunt verwachten:cool:

    Germt
     
  17. Germt

    Germt Guest

    Nog een extra tip; kijk of je een aansprekend model kunt vinden met een dubbele beplanking.
    Zo leer je een romp te bouwen waar je de spanten af moet schuinen om een vloeiende romp te krijgen, en dan de eerste beplanking erop aan te brengen, en daar zullen wat foutjes in zitten, daar ontkom je niet aan:(
    Maar dit kun je ook mooi schuren en "vullen" om een goede basis te krijgen voor je uiteindelijke romp.
    Er komt dus een tweede beplanking op, en daar kun je de foutjes van je eerste beplanking "onzichtbaar maken" en je hebt al eens een romp beplankt......
    Een schip met een enkele beplanking, daar kun je niets meer aan corrigeren:rolleyes:

    Germt
     
  18. Starbuck

    Starbuck

    Lid geworden:
    4 dec 2012
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Bedankt Germt! En sowieso dat het een schip met dubbele beplanking word! De sloep van de Titanic heeft volgens mij enkele beplanking dus die laat ik nog eventjes rusten.

    Zoals beloofd de foto's van het betere knoopwerk van vanavond, het schip begint steeds meer vorm te krijgen en dat bevalt mij allerbest.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    De boegspies

    [​IMG]
    De achtermast die nu in het dek is gelijmd en al is verbonden met één stukje touw, nu de rest nog!

    [​IMG]
    En de masten die ik eerst verder wil volspannen met touw om ze daarna in het dek te lijmen.

    En we gaan vol goede moet verder!

    Groeten,

    Tim
     
  19. johnboy

    johnboy

    Lid geworden:
    7 nov 2011
    Berichten:
    109
    Locatie:
    maastricht

    Hoi Tim,

    Ziet er goed uit ,zou alleen de uiteinde van de Marsen wat verjongen om een realistische uitstraling te geven.

    Gr John
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    wat een onzin is dat toch.
    foto's quoten direct na het bericht waarin ze zijn gepost.
     

Deel Deze Pagina