Zeg dan gelijk dat je een genua wil gaan overtrekken
Ik ga niet voor genua's om mijn model (waar ik na een pauze van 18 maanden toch eens terug wil aan verder doen) maar er zit wel een 'overlappende' fok op, dus met hetzelfde principe als een genua. Ik wou voor realisme gaan en dus ook niet kiezen voor een fok op een boom, dus de setup is eigenlijk identiek.
Omdat ik het goedkoop wou houden, ben ik uitgekomen bij de WF-1006 van Krick, deze doet standaard 6 omwentelingen maar mits programmeren van de endpoints in je zender op 120% (het max bij mij) krijg ik die dus tot 7,2 toeren.
Daarnaast heb ik zelf mijn zeildrums geprint op de 3D printer, met een grotere diameter, waardoor ik nu vlot 90 cm lijn kan oprollen....
Is budget geen probleem zou je ook eens kunnen kijken naar RMG Sailwinch, die hebben er eentje dat 10 toeren haalt en uitgerust kan worden met een 45mm drum, dat geeft je bijna 150 cm lijn!
Dan, het genua probleem. Hoe bedien je dit. Er zijn inderdaad 'mechanisch' oplossingen met gigantische lussen waarbij je het zeil inderdaad met 1 servo kan bedienen, maar dan moet die servo je zeil dus zowel helemaal bakboord om en stuurboord om kunnen gaan, en ook nog eens kunnen regelen. Dat geeft meestal een hoop gedoe, en weinig instelbereik (je gaat namelijk je knuppel uitslag op de zender grotendeels gebruiken om van stuur naar bakboord te geraken, en nog weinig overhouden voor de fijnregeling.)
Robbe had hier vroeger een fijne oplossing voor: de Genua Module die je op de F-14/F-16 reeksen van zenders kon inbouwen. We weten allemaal dat Robbe niet meer bestaat en die fijne zenders ook niet meer .....
Ik heb mezelf echter een alternatief gevonden: de "Genua-Mischer Doppelwinch" van Momo Sauerland.
Hier sluit je 2 kanalen op aan: 1x knuppel en 1x schakelaar. Met de knuppel regel je over het volledige bereik je zeilstand, met de schakelaar flip je het zeil gewoon van bak- naar stuurboord. Je sluit er 2 zeilwinchen op aan: 1 voor de bakboord schoot, 1 voor de stuurboord schoot. Met een klik van de schakelaar gaat de "actieve" winch helemaal los terwijl de andere winch de stand van de eerste winch overneemt. En het mooie is: je zeilstand blijft gelijk zoals het met de knuppel ingesteld is, dus opkruisen is zowat enkel de schakelaar omzetten en zorgen dat je koers goed is.
Mooi toch?
PS: het voordeel van 2 winchen op deze manier te combineren is dat je het volledige bereik van je knuppel blijft houden om de zeilstand te regelen. Ze hebben ook een versie met 1 winch, maar dan verlies je de helft van je bereik, omdat je vanuit de middenpositie van je winch 3 omwentelen langs bakboord gaat gebruiken en 3 omwentelingen langs stuurboord.