Continu ontlaadstroom PB

Stel ik heb een loodaccu,

deze is = 12V
44ah
IMax 120Ah

Deze heeft dus een capaciteit van 44amp, en een max piekstroomafname van 120amp.
hoe kan je nu weten hoeveel continu stroom kan leveren?
1c? (4.4amp) of meer?

hou voor een lood accu maar 0.1C / 0.2C aan ja. (4,4A / 8,8A)

Echter dit is een auto accu neem ik aan? Die zijn vaak alleen bedoeld voor kortstondig grote stroom.

Een normale lood accu levert niet veel capaciteit als je hem zo ontlaadt. Zou je hem met 1/10C ontladen (dus 4.4A) dan haal je die 4.4Ah nooit. Je komt eerder op 2.5AH uit, wellicht nog lager. Een tractie accu (ander soort lood accu) doet het al veel beter.

Hoe lager de stroom hoe hoger de capaciteit die je eruit krijgt. Bij 1C is het bv 50% effectief, bij 1/10C 60% en bij 1/100C 75% en bij 1/1000C 90% (oid, zie fabrikanten specs)

dit is idd een autoaccu, Bosch silver.
dat is echt wel bagger weinig :s

hmm... dus als je opt modelvliegveld zo eentje mee brengt, is het nutteloos voor A123 cellen met 10Amp te laden...

Ff google voor tractie accu's, die ken ik niet... wel gel accu's??

sooow :s die tractie accu's zijn wel duur :s!

Laatst bewerkt:
Ow wacht. Ik bedoel 25Ah ipv 44Ah eruit, niet 2.5Ah ipv 44Ah ;) Het verschilt ook per merk / type en conditie natuurlijk maar een lood accu is niet gebouwd om capaciteit te leveren. Ze moeten heel kort enorm veel stroom leveren en daarna een heel klein beetje. Zoek maar eens een datasheet met ontlaad curves van lood accu's, dan wordt het wel duidelijk.

hehe :p dat dacht ik al... 25amp ben ik tch al wat mee, maar is dit wel gezond voor de pb, als dit men regelmatig doet?
zijn er nog andere soorten accus die kwa amps continu meer amp leveren, en kwa prijs meevallen?

iig ik ga weer eens google :p

Hij zal er minder goed tegen kunnen dan waarvoor hij bedoeld is. Toch gaan ze soms best wel een tijdje mee. Een betere keus is dan een traktie accu ;) In rolstoelen en electro scooters edg zitten ook die traktie lood accu's die er beter tegen kunnen. Ook in electro bootjes zitten ze steeds meer.

Zie ook
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Accu's en laadtechnieken
-> Loodaccu

Klopt dan ergens niet eh,
in het topic zegge ze van dat ze 0.1 a 0.2C continu kan leveren en bij Faq zegge ze 1C

kijk paar posts ben van Tadango:

Hoe lager de stroom hoe hoger de capaciteit die je eruit krijgt. Bij 1C is het bv 50% effectief, bij 1/10C 60% en bij 1/100C 75% en bij 1/1000C 90% (oid, zie fabrikanten specs)

1C kan, maar verlies je enorm aan capaciteit ...

Airbus,

Hoeveel effectieve capaciteit heb je nodig?
Wil je een goede accu om je lader te voeden, kijk dan eens naar de 105Ah loodcalcium accu in deep-cycle uitvoering. Deze is erg geschikt voor het voeden van laders. Heeft vaak de type aanduiding M27MF of CA105DC. Je herkent em aan de dubbele accupool met zowel de ronde aansluiting zoals in auto's als daarnaast een draadeindje.

Dit is een zogenaamde semi-tractie accu. Tractie accu's worden voornamelijk in electrische heftrucks gebruikt en hebben een andere lader nodig dan voor start- en semi-tractie accu's.
Heb je wat minder capaciteit nodig kun je het te koop gedeelte op het forum in de gaten houden. Hier worden regelmatig gel-accu's aangeboden die uit noodvoedingen komen, voor een redelijke prijs.

Groet,
Gerben

@ Gerben
Ik heb een accu nodig die 11amp continu kan geven, en minstens 4 a 5 maal kan uit kan trekken.

Dus tractie accu moet je ook een aparte lader voor kopen.
Calcium accu dus niet? =

Het calcium is een toevoeging aan het lood van de platen.
Het blijft echter een loodaccu, dus op die manier te laden.
Voordelen van het calcium zijn dat de zelfontlading minder is en dat de accu gesloten kan zijn, dus bijvullen niet nodig :D
Bij een loodaccu is vooral de laadspanning van belang, deze mag niet boven een bepaalde waarde komen, dus inderdaad de stand "blei" accu kiezen.
Grootte van de laadstroom is minder belangrijk, 1/10 van de capaciteit is netjes, dus een ampere of 10 is mooi voor deze accu, wat minder kan ook geen kwaad, maar dan duurt het laden wat langer natuurlijk.

Ik heb de link van Ron eens bezien, en die zijn wel pakke goedkoper :) 109 amp, kan je wel lekker paar pakketjes mee vol pleure :d

Maar gel accu's die hebbe tch ook bijna de capaciteit zoals een loodaccu? kan deze dan meer ontlading aan?

De capaciteit van een accu (om het even welk type) wordt door de fabrikant opgegeven bij een (voor ons) erg lage ontlaadstroom. Hoe sneller je de accu ontlaad des te kleiner is de bruikbare capaciteit.
De capaciteit van veruit de meeste loodaccu's wordt opgegeven bij een ontlaadstroom van 1/20C. Dit is hetzelfde als de accu ontladen in 20 uur.
Je hebt een accu van 44Ah. Die capaciteit is dus gegeven bij een ontlaadstroom van slechts 2,2A. Ga je sneller ontladen dan zal de bruikbare capaciteit duidelijk minder worden. Hoeveel? tja dat is nu net het probleem, dat kan ik je niet exact vertellen. Dit hangt namelijk heel sterk af van de gebruikte materialen, de toestand van de accu, het type loodaccu en nog meer.
De onderstaande grafiek is een voorbeeldje van een "campingaccu" van 120Ah. Zoals je kunt zien zakt de capaciteit snel en flink als je de ontlaadstroom groter maakt.
344ae0cba285f35.jpg

Bij een ontlaadstroom van 1/20C is de beschikbare capaciteit 100%. Dat wordt snel minder en bij een ontlaadstroom van 1C is de beschikbare capaciteit nog maar 55%. Bij 10C zakt het zelfs tot ongeveer 20%. Dit is een vrij extreem voorbeeld maar het geeft wel een goed inzicht. Dit effect treed op bij alle accu's, van alle types. Alleen de mate waarin dit effect optreed is dus afhankelijk van de soort accu, en nog een hele reeks andere zaken.
Wij trekken nogal flinke stromen uit onze aandrijfaccu's, sommige fabrikanten of leveranciers houden hier rekening mee en geven de capaciteit van hun accu's op bij ontlading in 5 uur (1/5C). Enkele schijnen de capaciteit zelfs op te geven bij ontlading in 1 uur (1C). Het zal duidelijk zijn dat deze minder zullen zaken bij nog hogere ontlaadstromen, maar dat zal toch gebeuren. Gelukkig is dit effect bij de LiPo accu's bijvoorbeeld een heel stuk minder groot. Hoeveel het is kan ik dus niet vertellen omdat het enorm kan verschillen tussen de diverse merken en types LiPo.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back