Convector booster

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Zeiler, 5 nov 2022.

  1. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Het hoort niet echt thuis hier op het forum maar gezien het feit dat dit redelijk eenvoudig te bouwen is en het in deze tijd fijn is om je cv installatie te optimaliseren leek me dit wel leuk om te delen met een stel handige modelbouwers. De aanleiding voor mij was dat ik een convectorput heb geplaatst nadat ik door het gat dat hier voor in de vloer nodig is een grote hoeveelheid PIR isolatieplaten onder de vloer heb gebracht om mijn vloer te isoleren. Met een convectorput is doorgaans nóg lastiger convectie op gang te brengen in een woonkamer en daarom wilde ik de convectie gaan forceren om te voorkomen dat het in huis onbehagelijk wordt. De convectorput is alvast geplaatst omdat we daar ooit een schuifdeur of openslaande deuren willen.

    Er zijn allerlei commerciële oplossingen beschikbaar waarmee je modulair, afhankelijk van het type convector of radiator fans op een radiator of convector. Dat is leuk om een betere performance te halen uit je cv systeem en nóg aantrekkelijker als je de temperatuur van je systeem omlaag hebt gebracht om meer performance uit je (hybride) warmtepomp wil halen. Hoe lager de retourtemperatuur van de HR ketel/warmtepomp hoe hoger het rendement. Ik vond alle standaard oplossingen aardig aan de prijs en slecht leverbaar dus ik ben zelf wat gaan knutselen.

    Resultaat van dit alles moet nog blijken als we in het stookseizoen zitten maar ik ben er van overtuigd dat dit iets gaat helpen. Als ik iets van bewijs heb zal ik het hier delen.

    Hieronder het lijstje met gebruikte items. Het kan nog goedkoper als je bijvoorbeeld een thermostaat printje kiest waar alleen de set temperatuur zichtbaar is en de motor controller kan goedkoper dacht ik. Het was voor mij niet het doel de goedkoopste oplossing te kiezen, ik wilde ook iets betrouwbaars en iets waar geen geluidproblemen mee geïntroduceerd worden.

    Fans
    Programmeerbare thermostaat
    Motorcontroller
    12V voeding
    Split kabel voor de fans

    Alle fans heb ik op pvc buizen geschroefd. Deze had ik nog liggen. Andere oplossingen zijn ook mogelijk uiteraard. De kabels heb ik in zwarte PET sleeves laten lopen, wel zo netjes.

    [​IMG]

    Ik heb een projectdoosje gekocht waar ik alle elektronica netjes in heb geknutseld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Doordat ik zelf de convectorput heb geplaatst heb ik alles voorbereid voor een wandcontactdoos in de put. Op deze manier zijn er straks helemaal geen kabels te zien in de woonkamer.

    [​IMG]

    Eenmaal met het rooster er weer over zie je eigenlijk niet dat er iets in de convector is aangepast.

    [​IMG]

    Andere dingen die je kan doen om je cv installatie te verbeteren lees je hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810
     
    willum, TIMBERWOLF en Bert V vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina