conversie branstof calmato naar 1000 watt setup

Gerard_nl

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
ik heb hier een calmato hoogdekker,

heb het intressante idee om die eens uit te rusten met een "flinke" e setup, just for fun en wat in te komen op electro land.

heb liggen al een : (als het echt te gek is kopen we een andere kist eromheen ;) )

-strecker buitenloper 330.25 www.rs-e-motoren.de - 330.25

en een ruim voldoende regelaar van himodel, de 100A versie. (nietHV)

ik ga op 5S lipo vliegen

ideeen qua prop, verbruik, rpms, vliegplezier, motor montage mogelijkheden etc etc alles welkom bij deze leek op E gebied ;)

Hey gerard,

Goed idee, een electro ragbak ;) Ik zou met een 12x6 / 13x6.5 APC E prop beginnen en kijken hoeveel troom hij daarmee trekt. Dan dit opvoeren (bak props mee / lenen :)) totdat je rond de 60--65A zit.

Heb je een prop meenemer erbij? Wat voor 1?

erzit een m5 of m6 as op meen ik

correctie 5mm, dit is ie

Laatst bewerkt:
Trekkracht is voor een trainer-achtige kist niet zo heel erg interessant (je gaat er meestal toch niet mee prop-hangen) veel belangrijker is dat je voldoende prop-speed hebt ..... en meer dan 200W/KG is ook overkill .... dus op 5S LiPo is 25A 'voldoende' als de kist rond de 2KG blijft .... dus 'iets' van een 10"x6" of zelfs een 9"x6" op 5S Lipo / 16 cellen 'klassiek' ....

De grote vraag is dan : Wat wordt je vliegstijl met deze kist....... ik vermoed paaltjes vliegen ragkist..... ;)

had op wat meer response gehoopt :(

Vakantietijd!

Ik vlieg mijn Calmato ook op 5S met een 320 grams chinees (A4120-7, iets van 620 kv) en een 12x8 APC-E. Trekt ongeveer 38 amp maximaal, maar gemiddeld zo'n 15 ampere.
Met zowel een 4800 mah Hyperion, 4250 mah Hyperion en een 4100 Hextronik-lipo kan ik prima m'n zwaartepunt halen; kwestie van bij de ene lipo ietsje meer schuim er voor tapen en 'm dan zo ver mogelijk naar voren plaatsen.

Prestaties zijn trouwens prima, maar niet oneindig verticaal natuurlijk.

Laatst bewerkt:
gewoon op de Calmato zetten met de grootste prop die nog past kwa boden vrijheid .

Op de sport is 13" wel zo'n beetje de max met 't standaard rolsetje; mijn 12" wordt ook al aardig groen van het taxieen...

Nou vind ik taxieen ook best leuk, dus dat kan ook een oorzaak zijn...

ideeen qua prop, verbruik, rpms, vliegplezier, motor montage mogelijkheden etc etc alles welkom bij deze leek op E gebied

had op wat meer response gehoopt :(

Ik heb eind 2006 een Calmato sports aangepast naar elektro.

Mijn setup, ter referentie:

6S Lipo circa 4000 mah
500 kv buitenloper, circa 320 gram, HXT (United hobbies)
Kontronik Jazz regelaar
13x7 prop (wat grotere wieltjes gemonteerd)

Vliegtijden van 15 min goed mogelijk, 40 ampere volgas gemeten tijdens vliegen.
Je gaat dan loodrecht omhoog.

Met jouw 700 kv motor lijkt mij 5s inderdaad een goede keus. Ik sluit mij aan dat iets in de buurt van een 12x7 een goede keus is om mee te beginnen.
Ik zet wel mijn vraagtekens of je motor toch niet wat op zijn tenen ga lopen. Hij weegt maar 235 gram. Met mijn HXT kan je overigens niet merken dat hij warm wordt, dus wellicht valt het mee, Strecker zou immers een kwaliteits motor moeten zijn. :-)

Montage mogelijkheden:
Het gaat erg simpel als je een tweede motor-schot verder naar voren erin plakt waartegen je, je motor kan schroeven m.b.v. een bevestings-kruis.

Laatst bewerkt door een moderator:
Met jouw 700 kv motor lijkt mij 5s inderdaad een goede keus. Ik sluit mij aan dat iets in de buurt van een 12x7 een goede keus is om mee te beginnen.
Ik zet wel mijn vraagtekens of je motor toch niet wat op zijn tenen ga lopen. Hij weegt maar 235 gram. Met mijn HXT kan je overigens niet merken dat hij warm wordt, dus wellicht valt het mee, Strecker zou immers een kwaliteits motor moeten zijn. :-)

Daar sluit ik me bij aan. Als die motor 700 kv is en maar 235 gram weegt dan is een 12x7 een aardige start, maar ook ook redelijk aan de grens (denk ik).
Qua lipo zou ik minimaal 4500 mah gaan zoeken i.v.m. je zwaartepunt. Of je moet de servo's naar voren plaatsen, lichtere kiezen en/of closed loop toepassen.
Voor het vliegen an sich is het niet nodig; Calmato blijft prima vliegen als je 'm zwaarder maakt.

Doe die jazz het goed op 6s? Mijn 55-6-18 valt steeds uit. op 4s doet hij het prima.......

Nee, daar heb ik geen last van gehad. Ik heb echter een Jazz 80-6-18.

Ik moet wel zeggen dat ik geen vertrouwen (meer) hebt in de BEC gedeelte.
Tijdens het vliegen is er onlangs wat problemen geweest waarbij je moest concluderen dat er uit de BEC een vervelende spanning kwam.

@Gerard

Mijn setup is destijds bedacht rondom een Trex 600 LiPo pack.
Had jij niet ook een Trex 600 ?

Als dat het geval is, moet je extra goed nadenken of het niet wellicht verstandig is je Strecker voor een ander project te gebruiken en een $40 chinees motor te gebruiken op 6S.

Ik weet uiteraard niet wat je reeds hebt gekocht/liggen.. Ik denk even hardop.

Groeten,
David

hoi david,

het is niet de heli versie maar de vliegtuig versie strecker.

ik ga em op 5s gebruiken.
motor regelaar en accus heb ik nl al.

het is niet de heli versie maar de vliegtuig versie strecker.

Dat begreep ik Gerard.

Mijn opmerking sloeg erop dat indien je een Trex 600 bezit, je waarschijnlijk reeds een 6S lipo pack hebt liggen die je ook met je Calmato kan gebruiken.

Het zou dan zinvol kunnen zijn om die Strecker opzij te leggen en, zoals ik destijds gedaan hebt, voor 25 euro een Chiness motor te kopen geschikt voor 6S.

ik ga em op 5s gebruiken.
motor regelaar en accus heb ik nl al.

Je hebt alle spullen reeds liggen. Mijn opmerking is dus niet relevant.

Mocht de Strecker echter niet genoeg power hebben of je zwaartepunt niet goed uitkomt, dan zou mijn bovenstaande verhaal een goedkope (alternatieve) oplossing kunnen zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back