converter

hallo

kan ik een converter gebruiken van 12v naar 5 v (15w)voor de voeding van mijn ontvanger ? ik zou idem accu gebruiken van 12 v voor voeding motor , is een scheepsmodel met 2 servos

Een dergelijke "convertor" zit in veruit de meeste motorregelaars ingebouwd. De in de modelbouw gangbare naam daarvoor is BEC wat staat voor Battery Eliminator Circuit. Het is niets meer of minder dan een spanningsregelaar die de hogere ingangsspanning (van de motor voeding) verlaagt naar 5V of 6V, beide is prima voor de ontvanger en servo's. Die spanningsregelaar kan ruim voldoende stroom leveren voor de ontvanger en twee servo's.

Lees de gebruiksaanwijzing van je motorregelaar goed door daar moet in staan of die regelaar een BEC heeft en wat de spanning is. Is er geen BEC in de regelaar ingebouwd dan kan je zelf een spanningsregelaar aansluiten en gebruiken. Of jouw convertor daar geschikt voor is kan ik je niet garanderen want ik weet niet wat voor convertor het is. Het zal een spanningsregelaar zijn maar niet alle spanningsregelaars leveren een voldoende "schone" spanning voor de ontvanger. Het is dus mogelijk dat je ontvanger slecht werkt en/of veel last heeft van storingen als je de "convertor" die je hebt gebruikt.

Een dergelijke "convertor" zit in veruit de meeste motorregelaars ingebouwd. De in de modelbouw gangbare naam daarvoor is BEC wat staat voor Battery Eliminator Circuit. Het is niets meer of minder dan een spanningsregelaar die de hogere ingangsspanning (van de motor voeding) verlaagt naar 5V of 6V, beide is prima voor de ontvanger en servo's. Die spanningsregelaar kan ruim voldoende stroom leveren voor de ontvanger en twee servo's.

Lees de gebruiksaanwijzing van je motorregelaar goed door daar moet in staan of die regelaar een BEC heeft en wat de spanning is. Is er geen BEC in de regelaar ingebouwd dan kan je zelf een spanningsregelaar aansluiten en gebruiken. Of jouw convertor daar geschikt voor is kan ik je niet garanderen want ik weet niet wat voor convertor het is. Het zal een spanningsregelaar zijn maar niet alle spanningsregelaars leveren een voldoende "schone" spanning voor de ontvanger. Het is dus mogelijk dat je ontvanger slecht werkt en/of veel last heeft van storingen als je de "convertor" die je hebt gebruikt.
De rode draad naar de snelheidsregelaar is nu doorgeknipt , heb deze boot zo gekocht en denk dat het door de storingen zal geweest zijn zeker van de regelaar. de voeding gebeurt nu dmv een 4.8v accu pak maar weet eigenlijk niet hoelang zo een pak meegaat , batterijen zijn 2100 mh en verbruikt de regelaar ook van het pak of van de hoofdvoeding motor?

Accupack eruit halen en de rode draad weer verbinden. Dan zou de regelaar spanning moten leveren aan de ontvanger. Bij gebruik van een accupack moet je de rode draad loshalen.

Normaal gesproken is de BEC in de regelaar een mooie schone voeding. Daar zou je geen storingen van kunnen krijgen. Als er een motor met koolborstels is gebruikt moet je controleren of die wel goed is ontstoord. Die koolborstel vonken nogal en dat geeft enorme storingen. De motor van een goede ontsteking voorzien is eigenlijk noodzakelijk! De ontvanger uit een eigen accu voeden kan helpen maar de storingen dempen en opvangen is een veel betere oplossing.
Als jouw auto slechte schokdempers heeft kan je een dik, zacht kussen op je stoel leggen. De schokdempers vervangen is echter een veel betere oplossing. ;)

De regelaar gebruikt alleen stroom uit de accu voor de motor en niets uit de ontvanger accu. Als je een 2200mAh accu voor je ontvanger en twee servo's hebt kan je daar uren mee varen. In ieder geval veel en veel langer dan de motor kan draaien op zijn accu. ;)

Normaal gesproken is de BEC in de regelaar een mooie schone voeding. Daar zou je geen storingen van kunnen krijgen. Als er een motor met koolborstels is gebruikt moet je controleren of die wel goed is ontstoord. Die koolborstel vonken nogal en dat geeft enorme storingen. De motor van een goede ontsteking voorzien is eigenlijk noodzakelijk! De ontvanger uit een eigen accu voeden kan helpen maar de storingen dempen en opvangen is een veel betere oplossing.
Als jouw auto slechte schokdempers heeft kan je een dik, zacht kussen op je stoel leggen. De schokdempers vervangen is echter een veel betere oplossing. ;)

De regelaar gebruikt alleen stroom uit de accu voor de motor en niets uit de ontvanger accu. Als je een 2200mAh accu voor je ontvanger en twee servo's hebt kan je daar uren mee varen. In ieder geval veel en veel langer dan de motor kan draaien op zijn accu. ;)
Net getest en met ontvanger accupak is de ontvangst veel verder 250m dan met de stroomvoorziening van de regelaar.150m
de motor zit dus met storingen , hoe zou ik deze kunnen ontstoren?
is een boot met robbe motor
en kun je de ontvanger niet met beiden voeden ? of geeft dat schade?

Voor het ontstoren van de motor moet je even verder zoeken op dit forum. Daar zijn meerdere draadjes over te vinden.

De ontvanger vanuit beide bronnen voeden is niet verstandig. De spanning die het hoogste is "wint" altijd. Als dat de voeding uit de regelaar is zal die de ontvanger accu bij willen laden. Dan moet die voeding dus nog meer stroom gaan leveren. Daarbij als de ontvanger accu al vol is en hij wordt toch nog verder geladen, dat vindt hij ook niet echt fijn. Dan zou er inderdaad schade door kunnen ontstaan.

Maar is er geen club bij je in de buurt? Kijk eens rond en ga naar een club toe. Veruit de meeste modelbouwers die ik kan willen graag mensen helpen wanner zij willen beginnen met de hobby. Zo leer je het snelst en met de minste kans op schade en andere problemen. Op een club is een enorme hoeveelheid kennis en ervaring aanwezig. Gebruik die in je voordeel, waarom zou je het wiel opnieuw gaan uitvinden? ;)

Alle gel accu's die ik ken mag je in elke stand gebruiken die je wilt. Dat is een van de voordelen van dit soort accu's. Het is op geen enkele manier nadelig voor de accu. Ook is het niet gevaarlijk.

Back