Cooling fan op de motor: blazen of zuigen?

Bij een ventilator kan je door te blazen een smalle luchtstroom (bundelen) een bepaalde richting geven, bij aanzuigen is er een vacuüm nodig om de luchtstroom in een bepaalde richting/traject te laten verlopen, zoals bv in een pc kast gebeurd. In dit geval is er geen geleidend vacuüm, dus is blazen de juiste wijze om optimaal rendement van de ventilator te krijgen.

Zwarte koellichamen kunnen 6 tot 8% meer warmte afstaan aan de omgevingslucht, maar nu las ik onlangs dat bij geforceerde koeling dmv bv een ventilator de verschillen zo klein worden (verwaarloosbaar) dat het de extra kosten van het anodiseren niet kon verantwoorden.

Laatst bewerkt:
whahaa... fantastisch, een discussie met nuttige inhoud! ;)
ik had het trouwens inderdaad over "thermische geleidendheid", zowel bij alu als zilver als koper ...
idd in diamant is nog beter als zilver, maar moeilijker/onmogelijk te "kneden" in gewenste vorm.
dus je hebt: diamant (schier onbruikbaar), zilver, koper, aluminium. (spijtig genoeg ook duur -> goedkoper)
ivm kleur, idd, als afgeschermd bent van fotonen, maar iirc heeft de kleur dan ook geen belang (maar ben ik niet 100% zeker van). zeker de kostprijs is belangrijk ook, ja
en om gewoon kort te zijn over het antwoord op de initiele vraag: blazen is "the way to go". Laat zuigen over aan je vriendin/vrouw/... ;)

Zorgen dat de luchtstroom alleen naar achteren kan, levert toch weer een marginale hoeveelheid extra snelheid op. :rolling:

In IR gebied maakt de kleur niet zo heel veel uit. Een dun stoflaagje op een witte radiator maakt daarvan een evenwaardig alternatief voor een matzwarte radiator.

Waar kleur wel heel belangrijk is, is zoals gezegd bij zichtbaar licht. Zichtbaar licht wordt grotendeels geabsorbeerd door een object. Een deel wordt weerkaatst, en dat vormt de kleur van het object. Dat geabsorbeerde zichtbare licht doet de energietoestand van dat object lichtjes stijgen, maar de natuur streeft naar zo laag mogelijke energie --> teveel aan energie wordt afgestaan door straling. Dat is warmtestraling.

Een zwart object ziet er zwart uit omdat het alle licht absorbeert. Het neemt dus meer energie op uit het licht dan gelijk welk object met een andere kleur (want hier wordt een deel van het licht weerkaatst). Het resultaat is altijd hetzelfde: temperatuur stijgt en het teveel wordt afgegeven door straling. Maar bij matzwart dus meer als bij andere kleuren.

Mijn mening ivm blazen of zuigen van een ventilator is 't zelfde als hier een paar berichten terug al is gezet. Blazen op de heatsink, tenzij de behuizing zo is gevormd dat de lucht goed langs de heatsink geleid wordt bij zuigen.

In de computerindustrie doen we het altijd als volgt:

Wil je een specifiek object koelen zoals bijvoorbeeld een heatsink (of in dit geval een motor) dan is blazen de betere optie.

Wil je een complete ruimte koelen dan kun je beter zuigen (zoals de output fans in een computer kast).

Ah nog een nerd;) Maar inderdaad voor directe koeling altijd blazen, en om de warme lucht af te voeren zo hoog mogelijk in de kast een mooie fan. Optimaal is het om er een boven in de kast te hebben, die via de bovenzijde de lucht afzuigt.

Een zwart object ziet er zwart uit omdat het alle licht absorbeert. Het neemt dus meer energie op uit het licht dan gelijk welk object met een andere kleur (want hier wordt een deel van het licht weerkaatst). Het resultaat is altijd hetzelfde: temperatuur stijgt en het teveel wordt afgegeven door straling. Maar bij matzwart dus meer als bij andere kleuren.

Een hele duidelijke uitleg! Ik was best benieuwd hoe dat nu precies in elkaar zat. :)

Ah nog een nerd;) Maar inderdaad voor directe koeling altijd blazen, en om de warme lucht af te voeren zo hoog mogelijk in de kast een mooie fan. Optimaal is het om er een boven in de kast te hebben, die via de bovenzijde de lucht afzuigt.
[offtopic]Haha, heb me inderdaad zo'n 2,5 a 3 jaar volop bezig gehouden met computers. Afgelopen half jaar is het echt stukken minder geworden.

Nr. 6 @ HWI kwa rep.

Mijn PC
[/offtopic]

Hoeft niet,aangezien je voeding altijd naar buiten blaast en hij dus al de meeste warmte mee sleurt van binnen in je kast naar buiten....
Beste airflow in je pc is gewoon een goede ventilator voren in je kast naar binnen laten blazen.
Deze dan wel zo diep mogelijk hangen,en een ventilator achter in de kast naar buiten laten blazen.En deze zo hoog mogelijk.
Warme lucht stijgt op dus vandaar.(maar dat wisten jullie natuurlijk al;))
En wat betreft het matzwart waar sleurhutje het over heeft klopt als een bus.
Er is namelijk een kast van zalman op de markt waarvan de buitenkant matzwart is en deze buitenkanten oftewel de kast zelf dient als koeling voor je processor en videokaart.Dus er lopen heatpipes naar de kast toe.
Zullen ze dan ook niet voor niks gedaan hebben die kleur:worship:;)

Back