Copter toereikend voor nieuwe gimbal?

Momenteel vlieg ik met een Quadframe Heavyweight six met T Motor 2814-10 (770kv), ESC 40A, 2 X 5000 4S lipo's (parallel) en Xoar props 12 x 5. Nu heb ik er nog een Tarot 2D gimbal eronder maar wil naar een ander 'platform'.

Ik had eerst mijn ogen laten vallen op de nieuwe gimbals van Quadframe. Hij heeft net een 3 axis klaar, oa met meedraaiend landinggestel (optie). Nadeel: is niet compleet (brushless motor voor de yaw ergens anders bestellen, geen controller) en gevoelsmatig ben ik niet handig genoeg om dit goed werkend te krijgen... (zie ook: www.quadframe.com ? Camera mounts)

Nu kom ik uit bij de 3 axis van Zhaoyun. Is goedkoper (in zijn totaliteit vergeleken met alles wat ik bij Quadframe nodig heb) en zou 'out of the box' moeten werken (met 32 bit controller). Er zal vast wel verder gefinetuned moeten worden!! (zie: ARRIS ZHAOYUN pro 3-Axis Brushless Gimbal 32bit Version )
Als camera heb ik een 2de hands Sony Nex 5n met een kitlens van 16-55mm op het oog.

De gimbal weegt 800 gram. Als ik het goed heb weegt de camera ruim 210 gram (zijn er mensen die dit kunnen checken?). Al met al komt er dus een ruime 1 kg onder mijn Quadframe.

Zijn de motoren, esc's en props toereikend om dit in de lucht te krijgen?

Dat gaat prima, hij tilt het betrouwbaar. Het kost je wel wat vliegtijd, maar dat is begrijpelijk.
210 gram voor de Sony klopt ook aardig, ik ken de 16-55 lens niet, maar die lijkt me niet zo zwaar.

Je moet wel rekening houden met een hdmi converter die vlak tegen je camera aan ligt. Er is niet zoveel ruimte in de gimbal. De gimbal werkt goed, met de 8 bit controller. Ik verwacht dat hij het minimaal zo goed doet met de 32 bit. Je kan altijd de autotune functie gebruiken om hem op een makkelijke manier te finetunen.

Bedankt Ed! Nu twijfel ik nog wel aan het gewicht van de Sony. Ik heb gezocht op het net en kwam dit gewicht tegen. Het lijkt mij wat weinig: zou het alleen het gewicht van de body zijn?

Krijg net een bericht op een topic op RC Groups wat over deze gimbal gaat, dat deze lens niet geschikt is: advies is de 16 mm pancake lens.

Ik twijfel. Ik denk dat het wel werkt.
Van links naar rechts. 16mm pancake. 18-55 kitlens. 16-50 kitlens.
sony_sel_16-50_oss_lens_4.jpg

Veel vignette en onscherp in de hoeken. Met een klein diafragma meer scherpte, niet voldoende, en nog meer vignette.

De Arris gimbal werkt out of the box Peter.
Zelfs met mijn zware (Canon G16) camera van meer dan 400 gram.
Hij is tegenwoordig zelfs voorzien van sleepringen zodat de yaw, roll en tilt bewegingen eindeloos kunnen zijn.

Back