Copterx 3 bladskop mixer arm

Hallo,

Laatst heb ik een 450 schaal gekocht waar ik door een falende softstart mijn main gear heb gestript

Ik moet mijn main shaft ook vervangen omdat de bout bij de tail gear dol was en ik met de dremel iets te voortvarend te werk ben gegaan om de kop van het boutje eraf te slijpen.

Er zit op die kapotte main gear een 3 bladskop van copterx en daaronder zit een mixerarm vast op de main shaft en nu wil ik graag weten hoe je bepaald waar je dat kreng vast moet zetten???
Heb er geen manual bij en kan die op Internet voor zover ook niet vinden.

Kan zo klakkeloos de ruimte die er nu zit tussen de kop en de mixerarm opmeten maar dat is niet precies de bedoeling omdat ik dan nog niet weet waarom het daar moet waar het bij de andere shaft ook zat.

Graag Hulp!

enu5ave2.jpg

re5e3uga.jpg

Naar mijn weten op 90 graden, dus blad naar voren en het kogellingkje rechts op de swash.

Als je geen virtuele verdraaiing toepast, moet de swashdriver (want dat is het, geen mixer arm, maar domweg de aandrijving van de binnenring) zodanig geplaatst worden, dat de kogel precies 90 graden voorloopt op het blad wat hij aanstuurt. M.a.w: als je een willekeurig blad haaks opzij naar links laat wijzen, moet de kogel op de tuimelschijf die dat blad aanstuurt, recht naar voren wijzen.

Als je wél electronische verdraaiing toepast, moet de stuurstang domweg zo verticaal mogelijk staan....

Groet, Bert

Als je geen virtuele verdraaiing toepast, moet de swashdriver (want dat is het, geen mixer arm, maar domweg de aandrijving van de binnenring) zodanig geplaatst worden, dat de kogel precies 90 graden voorloopt op het blad wat hij aanstuurt. M.a.w: als je een willekeurig blad haaks opzij naar links laat wijzen, moet de kogel op de tuimelschijf die dat blad aanstuurt, recht naar voren wijzen.

Als je wél electronische verdraaiing toepast, moet de stuurstang domweg zo verticaal mogelijk staan....

Groet, Bert

Hmm ik begrijp je niet. Dit gedeelte stuurt 2 bladen aan, laat de swash draaien en staat in een loodrechte lijn met blad 3. Het ging mij er meer om de hoogte op de main shaft? Want ik neem aan dat je hem op een bepaald punt vast moet zetten. Of moet ik straks 0° opzoeken en dan zorgen dat alles haaks op de as en tov zichzelf staat? Of moet ik even de maat van deze opnemen waar hij nu vast zit en overnemen op de nieuwe shaft want hij zit nu nog op de shaft met kleine inkeping.

Alles 0 graden, dan moet dat ding ook netjes 90 graden zitten.

In theorie zou je dan op ongeveer dezelfde afstand moeten zitten

Hmm ik begrijp je niet. Dit gedeelte stuurt 2 bladen aan, laat de swash draaien en staat in een loodrechte lijn met blad 3. Het ging mij er meer om de hoogte op de main shaft? Want ik neem aan dat je hem op een bepaald punt vast moet zetten. Of moet ik straks 0° opzoeken en dan zorgen dat alles haaks op de as en tov zichzelf staat? Of moet ik even de maat van deze opnemen waar hij nu vast zit en overnemen op de nieuwe shaft want hij zit nu nog op de shaft met kleine inkeping.

Als hij vroeger zo stond, prima. Maar je neemt een reuze gok, want JIJ begrijpt het niet....

Het gaat er niet om of iets als abracadabra klinkt of niet want dat bepaalt niet of het waar is....

Dat "gedeelte" stuurt NIET 2 bladen aan. het doet maar ÉÉN ding, en dat is zorgen dat de binnenring van de tuimelschijf meedraait met de mainshaft.

En die binnenring stuurt op zich weer de afzonderlijke bladen aan. de hoek waaronder dat gebeurt bepaalt of de heli dezelfde kant uit gaat die jij stuurt,of niet....

De hoogte van het klemblokje is goed, als met de pitchstick in hooverstand het armpje ongeveer horizontaal staat.
Wat de hoek moet zijn (of dat ding daatwerkelijk in het verlengde van een blad moet staan of niet), nogmaals, dat KAN ik niet van afstand zeggen, tenzij ik weet of je electronische verdraaiing gebruikt of niet....

En als je hem verkeerd zet, gaat de heli naar opzij als je de stick naar voren duwt (wat héél raar vliegt) of erger nog: je FBL corrigeert naar opzij als de wind de heli voorover drukt, en dat gaat nog véél gekker fout....

Groet, Bert

dat heeft niets met de hoogte van dat ding te maken.. Dat heeft weer te maken als je dat ding op de hoofdas zelf gaat draaien.

maar dat zie je vanzelf, dan zitten de balls van de swash niet op 1 lijn met de balls van de bladhouders.
en dat moet wel, anders wordt een stuuractie van de swash "scheef" doorgegeven naar boven toe, wat Brutus net verwoorde.

Als hij vroeger zo stond, prima. Maar je neemt een reuze gok, want JIJ begrijpt het niet....

Het gaat er niet om of iets als abracadabra klinkt of niet want dat bepaalt niet of het waar is....

Dat "gedeelte" stuurt NIET 2 bladen aan. het doet maar ÉÉN ding, en dat is zorgen dat de binnenring van de tuimelschijf meedraait met de mainshaft.

En die binnenring stuurt op zich weer de afzonderlijke bladen aan. de hoek waaronder dat gebeurt bepaalt of de heli dezelfde kant uit gaat die jij stuurt,of niet....

De hoogte van het klemblokje is goed, als met de pitchstick in hooverstand het armpje ongeveer horizontaal staat.
Wat de hoek moet zijn (of dat ding daatwerkelijk in het verlengde van een blad moet staan of niet), nogmaals, dat KAN ik niet van afstand zeggen, tenzij ik weet of je electronische verdraaiing gebruikt of niet....

En als je hem verkeerd zet, gaat de heli naar opzij als je de stick naar voren duwt (wat héél raar vliegt) of erger nog: je FBL corrigeert naar opzij als de wind de heli voorover drukt, en dat gaat nog véél gekker fout....

Groet, Bert

Oké, Bert dat ik het niet begrijp is duidelijk daarom ook mijn vraag. Wat bedoel je dan met elektronische verdraaiing. Ik zie ook dat dat armpje de binnenring draait of hoe je het noemt maar dat armpje beweegt alleen als blad 1 en 2 bewegen.
ik krijg bijna het gevoel dat ik sorry moet zeggen dat ik iets niet begrijp en er niets over kan vinden op Internet.

:D :D :D Nee hoor.... sorry zeggen hoeft niet.... (en als dat zo over kwam, dan verontschuldigingen van mijn kant, want zo bedoelde ik het óók niet)

Aan de andere kant: niets over te vinden op internet??? [post1] ;) ;) ;)

Wat ik bedoelde was, dat soms dingen nu eenmaal ingewikkeld zijn, en dan valt het lastig makkelijker uit te leggen.

Bij een meerbladskop heb je met twee dingen te maken: de mechanische opbouw en de phasing.

Phasing is de hoekinstelling (verdraaiing van de swashdriver, of hoek tussen stick en swash) dat als je de stick naar voren duwt, dat dan de bladen die links en rechts van de heli staan bewegen, en de bladen recht naar voren en naar achteren NIET....

De mechanische opbouw wil je het liefste zo hebben dat de stuurstangen parallel aan de rotor-as staan. Dat draait beter.

Die Phasing, die moet hoe dan ook in orde zijn (anders gaat de heli een andere kant uit dan jij wilt).
Dat kun je mechanisch doen, door de swashdriver te verdraaien zodat de kogel die het blad aanstuurt, 90 graden op dat blad voorloopt (de stuurstangen staan dan scheef en dat is niet ideaal voor de swashdriver, die erg veel tangentiaalkrachten te verwerken krijgt en duidelijk eerder verslijt)
Andere keuze is mixers in je zender gebruiken (meestal een separate functie, "virtuele tuimelschijfverdraaiing", maar soms moet je het zelf doen door twee vrije mixers kruislings te gebruiken), zodat als jij de stick naar voren duwt, de swashplate schuin naar voren duikelt.

Zolang ik niet weet welke optie in jouw heli toegepast is, kan ik je met geen mogelijkheid adviseren hoe dat ding moet staan.
De kans is groot, dat de mechanische verdraaiing toegepast is, want dat doen de meeste mensen omdat de andere optie niet begrepen wordt/teveel moeite is...

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
:D :D :D Nee hoor.... sorry zeggen hoeft niet.... (en als dat zo over kwam, dan verontschuldigingen van mijn kant, want zo bedoelde ik het óók niet)

Aan de andere kant: niets over te vinden op internet??? [post1] ;) ;) ;)

Wat ik bedoelde was, dat soms dingen nu eenmaal ingewikkeld zijn, en dan valt het lastig makkelijker uit te leggen.

Bij een meerbladskop heb je met twee dingen te maken: de mechanische opbouw en de phasing.

Phasing is de hoekinstelling (verdraaiing van de swashdriver, of hoek tussen stick en swash) dat als je de stick naar voren duwt, dat dan de bladen die links en rechts van de heli staan bewegen, en de bladen recht naar voren en naar achteren NIET....

De mechanische opbouw wil je het liefste zo hebben dat de stuurstangen parallel aan de rotor-as staan. Dat draait beter.

Die Phasing, die moet hoe dan ook in orde zijn (anders gaat de heli een andere kant uit dan jij wilt).
Dat kun je mechanisch doen, door de swashdriver te verdraaien zodat de kogel die het blad aanstuurt, 90 graden op dat blad voorloopt (de stuurstangen staan dan scheef en dat is niet ideaal voor de swashdriver, die erg veel tangentiaalkrachten te verwerken krijgt en duidelijk eerder verslijt)
Andere keuze is mixers in je zender gebruiken (meestal een separate functie, "virtuele tuimelschijfverdraaiing", maar soms moet je het zelf doen door twee vrije mixers kruislings te gebruiken), zodat als jij de stick naar voren duwt, de swashplate schuin naar voren duikelt.

Zolang ik niet weet welke optie in jouw heli toegepast is, kan ik je met geen mogelijkheid adviseren hoe dat ding moet staan.
De kans is groot, dat de mechanische verdraaiing toegepast is, want dat doen de meeste mensen omdat de andere optie niet begrepen wordt/teveel moeite is...

Groet, Bert

Ja oke ik begin het een beetje te begrijpen denk ik.
Ik ga even verder lezen. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik alleen op dit type 3 bladskop gezocht heb.

Stuurstang is je link naar de Blade grip?

Ik weet zeker dat ik eruit ga komen want een ander kan het ook dus ik ook. Maar bij enkel het vervangen van een mainshaft moet je dus iedere keer je phasing weer uitzoeken

Laatst bewerkt door een moderator:

Het is een 3 bladskop dus heb je een Y als rotor waarbij je dus niet je bladen haaks en parallel aan je tail kunt zetten.

Stuurstang is inderdaad de link tussen swash en bladegrip....

Dat laatste is onzin: ook bij een driebladsrotor kun je een blad boven de staartboom zetten, en de stick naar voren en naar achteren bewegen om te kijken of het blad NIET beweegt.
Evenzogoed kun je zo'n blad dwars opzij zetten, en de stick naar voren of naar achteren bewegen om te kijken of het de goede kant op beweegt....

Zo moeilijk is dat allemaal niet....

Test: ga achter de heli staan, draai één blad boven de staartboom.
Stick naar voren of naar achteren: blad moet (zo goed mogelijk) stilstaan.
Stick naar links of rechts: het blad moet, van achteren gezien, de zelfde kant uit rollen als de stick.
Blad haaks opzij: stick naar voren en achteren: blad moet dezelfde kant op rollen als de stick, en stick naar opzij, blad moet zo goed mogelijk stilstaan.

Bovenstaand is zonder FBL....

Groet, Bert

Stuurstang is inderdaad de link tussen swash en bladegrip....

Dat laatste is onzin: ook bij een driebladsrotor kun je een blad boven de staartboom zetten, en de stick naar voren en naar achteren bewegen om te kijken of het blad NIET beweegt.
Evenzogoed kun je zo'n blad dwars opzij zetten, en de stick naar voren of naar achteren bewegen om te kijken of het de goede kant op beweegt....

Zo moeilijk is dat allemaal niet....

Test: ga achter de heli staan, draai één blad boven de staartboom.
Stick naar voren of naar achteren: blad moet (zo goed mogelijk) stilstaan.
Stick naar links of rechts: het blad moet, van achteren gezien, de zelfde kant uit rollen als de stick.
Blad haaks opzij: stick naar voren en achteren: blad moet dezelfde kant op rollen als de stick, en stick naar opzij, blad moet zo goed mogelijk stilstaan.

Bovenstaand is zonder FBL....

Groet, Bert

Ja oke dan begrijp ik het toch goed.. had het al min of meer getypt maar toen dacht ik dat dat misschien heel dom was maar nee oké ik heb een ureka momentje. Zonder FBL is logisch het gaat enkel om de input die je geeft niet om de correctie die een FBL unit uitvoert. Maar hier kan ik wel wat mee.
Ik ga er vanavond even mee klooien. Eerst mag er gewerkt worden

vegudu9u.jpg

Ik zit in de duikboten vandaag

grappig, dat linkje gaat bij mij wel naar het goede topic..

dat topic is wat ouder, maar geeft veel info over hoe de kop van een heli nu eigenlijk werkt..
is wat lang, maar als je ECHT wilt weten waar het over gaat, is het goede informatie.
ook voor de flybar mensen, en ook voor de mensen met stabilisatie.

heeft mij iig wel een paar hoofdbrekens gegeven toendertijd ;-)

Volgens mij gaat er ergens wat mis. Dit is een topic over het zelf maken van een romp om een boot. Bij mij dan..

Als de link het niet doet, ga je naar schaalheli's en dan kies je de bovenste sticky (afstellen en vliegen meerblads rotorkoppen) en dan ga je naar post 1....

Heel verhaal, maar we hebben er geloof ik meerdere weken over gedaan om het te schrijven....

Groet, Bert

PS: veel plezier in de blubber... :)

Gevonden. . In de browser lukt het wel.. heb nu iets anders moois

zu9apeny.jpg

Als hij gaat staat het sowieso op film hahaha bijna weekend!

Het is gelukt hoor, verdraaiing is mechanisch en ook al is het misschien beter laat ik het zo. 325mm Spinblades zijn ook in bestelling en heb nieuwe tail blades. Hoop dat de koeling het wel een beetje doet met mijn nieuwe bec erin anders moet ik nog ergens zorgen dat er een luchtstroom Door de romp ga lopen.

Back