Copterx 3 bladskop mixer arm

Hahaha ik gisteren buiten om te testen.. heli toert mooi op, alleen leek het wel een windmolen zo prachtig bleef hij aan de grond staan.. niet goed.. ik balen.. naar huis en denken. . De mainshaft was toch niet langer/korter.. Nee. . Dus ik denk ik zoek het morgen wel in de estab instellingen... maar vanmorgen nog eens goed naar de swashdriver gekeken en die stond 45° verkeerde kant op.. even hersteld en inderdaad. Die kogels op de swash staan nu precies 90°. Vanmiddag maar eens meenemen naar het veld om het nog eens te proberen.

Wees blij dat hij niet los kwam, want het was redelijk waarschijnlijk einde heli geweest:
De FBL had nu op een tilt-beweging naar voren gereageerd met een correctie 45 graden schuin naar achteren. Daardoor had de FBL op die 45 graden verkeerde respons weer gereageerd met een beweging die ook weer 45 graden verkeerd was, en zo had er een soort van cirkelvormige oscillatie ontstaan die je hele heli hoogstwaarschijnlijk oncontroleerbaar gelaten hadden....

Groet, Bert

Je kan het ook zien, wat de stuurcorrecties doen...

25% optoeren, en naar de rotordisc kijken. Je ziet de rotor dan echt een kant opgaan, en die moet op de 3d dingen dezelfde kant op zijn als wat jij aan het sturen bent

Ff los daarvan, de heli hoort wel los te komen.
Beetje raar dat hij dat niet deed. Dat zit dus niet in de swashdriver..

Jawel als hij zo verdraaid zit dat je links zo ver zitten dat hij niet genoeg pitch naar boven geeft wel heel veel naar beneden. Er is verder niks veranderd. Ik probeer het vanmiddag gewoon en lukt het niet dan is het jammer en kijk ik verder. Vind het ook gewoon een mooi project om alles uit te vogelen.

Dan heb je hem ook niet goed afgesteld...

Doorgaans is dat ding het eerste wat je recht zet, daarna ga je pas de hoeken instellen en afstellen..
Dan had je dit meteen gespot..
Ik zou ff nakijken of de hoeken nog kloppen. Iets wat je eerder al gemist hebt, moet je niet nog eens de kans geven je toestel kapot te maken.

Ik heb het zo gelaten omdat hij bij de koop perfect vloog... Ja ja ik weet het.
Net dan toch maar even de manual van de zyx gedownload en na 3 regels van de manual wist ik al dat het mis was. Ik moest bijvoorbeeld bij de koop en de zender instelling overname sub trim in voeren.. Dit moet in de zyx evenals dat ik 3 kanalen moest reversen Wat na het lezen van de manual ook gewoon in de estab geregeld wordt.
Vond het al vreemd, vooral dat laatste, maar omdat ook ik liever lui dan moe was heb ik alle adviezen in de wind geslagen en er eigenlijk nog best goed mee gevlogen.. Tot ik de tanden stripte en er zondag bij de maiden achter kwam dat ik op 3d instellingen hoover terwijl mijn zender toch echt op schaal ingesteld staat.. Verder staat de swashdriver weer perfect want cyclic werkte als vanouds.
Omdat het toch waardeloos weer wordt deze week ga ik me er vanavond maar eens mee bezig houden. ik denk dat ik beter een compleet nieuw model kan aanmaken dan modderen met de verkeerde instellingen die er nu in staan

Nu had ik nog wel een paar vragen.

- Bij het instellen moet ik gewoon een lineaire pitch curve instellen toch?

- Meet ik de pitch bij een 3 blader gewoon hetzelfde als bij een 2 blad, met je blad haaks op de tail? En dan x 3 om zo ieder blad hetzelfde te houden

-stel je bij zo'n 3 blader ook gewoon een pitch in van bijvoorbeeld 12°?

-Gewoon midstick 0° omdat de curve lineair is, schaalcurve straks zorgt dat midstick 5° is?

Alvast bedankt.

vaak zijn meerbladsbladen (scrabble!!) smaller dan 2 blads bladen.
lengte is hetzelfde, maar de afstand voorkant tot achterkant blad is kleiner.

zodoende wordt de lift wat gereduceert, zodat je niet opeens met eenzelfde toerental vele malen meer lift hebt.

Pitch is daarin gewoon een beetje experimenteren.
aangezien hij onbekend is, zou ik even beginnen op 10 graden.

Instellen: aangezien je voor schaal gaat, moet je eigenlijk op 5 graden pitch de armen recht hebben staan.
zo blijft de servoweg lineair, naar boven en naar onder, en gebruik je zoveel mogelijk servoweg.

Op zich kan dit maatje heli er best tegen als je hem eerst 3d insteld, en daarna midstick 5 graden maakt..
maar beter is alles exact goed te doen..

negatief zou ik -5 geven. positief dus 10.
Hoe je dit doet, kun je dus op meerdere manieren doen. de 5 graden midstick, met de servoarmen op 90 is de mooiste.

maar er zijn dus meer manieren.

cyclic gewoon 8 graden.

En qua meten op ieder blad..
als jij de aanstuurstangen exact even lang hebt gemaakt, kan daar weinig verschil in zitten toch?
sterker, daar kan dan geen verschil in zitten.. Of er moet speling of een tolerantiefout in het alu zitten.

Ja oke maar voor de dubbelcheck hè hahaha
Uhm dan ga ik mijn swash zo zetten dat ik bij midstick(90° servoarmpjes) 5° heb en dan -5° om 10°. Wat doet deze instelling met mijn pitch curve? Die kan ik zo zeker lineair laten staan omdat ik hem mechanisch op -5°, 5°, 10° ingesteld heb of niet?

En idd die bladen zijn een kwart smaller schat ik zo vanaf mijn werkplek.

En mijn curve in de zender kan ik gewoon 0-25-50-75-100 zetten omdat ik mechanisch de pitch al ingesteld heb op -5° , 5° , 10°??
En hoef ik dus geen schaalcurve te maken?

Met 5 graden op midstick en -5 minimum, heb je theoretisch +15 op max (in werkelijheid zelfs iets meer, omdat de pitch de inverse sinus van de tuimelschijfverplaatsing is....).

Dus je zult toch iets van een schaalcurve moeten verzinnen, die 0-25-50-75-100 gaat het niet doen....

Overigens heb je aan -2 a -3 al ruim voldoende hoor, en dat maakt het iets makkelijker om een wat soepel aanvoelende curve te vinden....

Groet, Bert

Back