CopterX 450AE V2

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Pirke, 22 jan 2009.

  1. Pirke

    Pirke Guest

    Eergisteren kreeg ik dit van die lieve postbode:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het leek me leuk om ook eens een verslag te maken van mijn voortgang. Het is de eerste heli (of welk ander modelvoorwerp dan ook) dat ik in elkaar zet, tot nu toe gaat het volgens mij wel goed. Alleen die CA lijm moet je niet op je vingers smeren :hammer:

    Hier dan de eerste resultaten van een avondje handleidingen doorspitten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Even de canopy erop en de mooie kop op zo'n plek schuiven, en het begint al echt wat te worden! :bday:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het hele album is in betere kwaliteit ook hier te bekijken.
     
  2. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    ik krijg alleen rekeningen en blauwe envelopen van mijn postbode..;)

    maar ziet er gaaf uit!!!
     
  3. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Mooie heli Pirke :)

    Zolang je de CA of loctite niet in je lagers smeert gaat het vast goedkomen :D..
    Wat voor aandrijving/electronica ga je voor?
     
  4. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    oh:D super heli!:p

    wat kost ie barebone?
    trouwens, staat je belt niet te strak?\\

    ike
     
  5. AVS

    AVS Guest

    Sow...en dat kun jij zien aan een foto :D
     
  6. Pirke

    Pirke Guest

    Ik heb de kit voor 90 euro op ebay gewonnen, incl verzendkosten vanuit Hongkong.

    Of de belt te strak staat... geen idee. Volgens de trex handleiding moet je met een beetje druk de belt zo'n 3/4 in kunnen duwen. Ik ga er even van uit dat dat vlak bij de staart is, en als ik er met een schroevendraaier op druk (ik heb te grote vingers) dan gaat hij inderdaad zo'n 3/4 in. Maar misschien geef ik teveel druk, ik zou het niet weten :)

    Gisteravond nog even verder gegaan en het bouwpakket verder afgemaakt (ik kon het niet laten, dan maar een kort nachtje). Foto's volgen nog.

    Ik zit nu te denken aan deze setup:

    Motor: Turnigy 2836 3700kv
    Accu: Zippy Flightmax 3S1P 11.1V 2200mAh 25C 171g
    Lader: Turnigy 420 Balancer/Charger 2S~4S
    ESC: Turnigy Sentry 40A
    ESC programming card: Turnigy BESC
    Receiver: Spektrum AR6200 (heb ik al, kwam bij de DX6i)
    Servo: HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
    Servo: MKS DS480 Digital Servo 1.85kg / .068sec / 10.9g
    Gyro: XMHOBBIES G401B

    Eventueel alternatieve motor: Turnigy E500 4000kv

    Op de gyro na heb ik nog niets besteld, aangezien ik dus nog twijfel over de motor, en misschien metal gear servo's op de swash, mits het dan niet te duur wordt. Aangezien ik een beginner ben heb ik ook totaal geen idee waar ik mijn motorkeuze op moet baseren...
     
  7. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dit zijn de Specs. als het goed is:

    Length:650mm
    Height:230mm
    Main Rotor:700mm
    Tail Rotor:150mm
    Motor Gear:13T/11T
    Main Gear:150T
    Autorotation Tail Drive Gear:106T
    Tail Drive Gear:25T
    Drive Gear Ratio:1:11.5:4.24/1:13.6:4.24
    Weight(without power system):354g
    Weight(including power system):690g

    Lijkt dus enorm veel op de Trex450 wat mij betreft.
    Best een goede lijst die je opsomt trouwens.

    Je motor Kv kan je bijv. hier controlleren: Heli Club Westland - Headspeed Calculator (brushless) powered by ReadyHeli.com
    Kan je gelijk kijken welke pinion je wilt gebruiken 13, 12 of 11 tandjes.
    (Met de motor uit je lijstje kom je dus op 3203, 2957, of 2711 Tpm maximaal).

    Ik zou persoonlijk als de ruimte er is, wel voor MG servo's op de swash gaan.
    Scheelt 99 van de 100 keer een hoop gepruts als je crashed.
     
  8. Pirke

    Pirke Guest

    Eric, dat is een handige link :)

    Het is inderdaad een Trex 450SE V2 kloon, ik gebruik die handleiding ook om hem te bouwen, daar staat alles veel nauwkeuriger in dan in de CopterX handleiding (die er overigens niet bij zat, maar google doet wonderen). Hier en daar klopt de trex handleiding niet, en dan schakel ik even over naar de andere.

    Wat is een aan te raden headspeed voor een beginner? Ik heb wooden blades, dus die kunnen ook niet zoveel hebben volgens mij.

    Ook zag ik dat de 2836 motor 700 watt verbruikt, en de E500 maar 200 watt terwijl hij meer kv heeft, waar zit het verschil?
     
  9. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ben geen E-techneut, dus het wattage verschil in verhouding tot alle andere specificaties in brushless motoren laat ik graag aan anderen over ;)
    Ik las wel even snel in de review van die E500 dat hij niet zomaar past in een Trex450..
    Je moet hier en daar wat vijlen, en de bev,boutjes zijn M3 i.p.v. M2.5
     
  10. Pirke

    Pirke Guest

    Nog meer foto's :) Deze keer is hij klaar. Nu de elektronica nog.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Pirke

    Pirke Guest

    Zojuist de laatste hand aan de setup gelegd, alles is besteld en nu maar wachten tot het binnen is. Dit is het uiteindelijk geworden:

    Motor: Turnigy 2836 3700kv
    Pinion: 11T
    Accu: 4x Zippy Flightmax 3S1P 11.1V 2200mAh 25C 171g
    Lader: Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger, incl twin pack charge lead (2 x 3S)6S
    ESC: Turnigy Sentry 40A, incl programming card
    Swash servo: 3x HD-1810MG Metal Gear Digital Servo 16g/2.2kg/.16sec
    Staart servo: MKS DS480 Metal Gear Digital Servo 1.85kg / .068sec / 10.9g
    Gyro: XMHOBBIES G401B
    Transmitter: Spektrum DX6i
    Receiver: Spektrum AR6200
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jan 2009
  12. Pirke

    Pirke Guest

    Ondertussen is hij klaar, alle electronica zit er in, ik zal vanavond nog wat foto's maken.

    Curves:
    Normal throttle: 0-35-70-85-100
    Normal pitch: 40-45-50-75-100
    Idle throttle: 100-85-70-85-100
    Idle pitch: 0-25-50-75-100

    Verder kon ik de verleiding niet weerstaan, dus indoor in een halletje van 2x2 meter de heli de lucht in gebracht (eerste keer dat ik met een 450 heli vlieg, daarvoor alleen m'n Blade mCX). Het ging 30 seconden goed, hij hoverde netjes op een halve meter hoogte, totdat ik daarna met m'n blades een metalen pijp schampte. Gelukkig zijn alleen de blades stuk (5 euro kosten, no big deal), de rest is heel incl rechte assen.

    Oftewel: ik ben hardstikke blij, hij doet het, ik kon hem 30 sec lang goed laten hoveren in een eerste poging in een ontzettend turbulent klein halletje (hebben die uurtjes op de sim met wind en turbulentie toch nut gehad). De echte maiden ga ik buiten maken, met iets meer correctie ruimte :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 feb 2009
  13. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Proficiat!!
    Weer een stap dichter naar algehele verslaving :)
    Ben benieuwd naar je foto's.
     
  14. Aaalie

    Aaalie Guest

    Leuk verslag, mooie foto's! Alles alu, heeft toch zeker wat ;) .

    Greetz, Aldert
     
  15. Pirke

    Pirke Guest

    En ziehier de rest van de foto's. Alles is in high res te bekijken via deze link.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Denk niet dat hij de verkeerde kant op draait, dat is het effect van indirect (via het plafond) flitsen ;)

    [​IMG]

    Ik heb dus de ontvanger op z'n kop gelegd, zodat de connectoren via een gat in de bodem erg makkelijk te bereiken zijn. De antenne kabeltjes kun je aan de zijkant onderaan nog eruit zien steken. Het tweede deel van de ontvanger zit bovenaan aan de zijkant voor een optimale ontvangst. De kabels heb ik allemaal hun originele lengte laten behouden en zoveel mogelijk in/achter het frame weggewerkt. De grootste brei zit bovenop de ontvanger met tie-raps vast zodat ze niet in de tandwielen of andere bewegende delen komen te zitten. Voor de servo's heb ik niet moeilijk gedaan en ze gewoon van buiten naar binnen gestoken en met een schroef in het frame vast gedraaid (wonder boven wonder passen de meegeleverde schroeven perfect in het frame). De linkjes staan net niet perfect verticaal en ik vind het prima zo, in de canopy is speling genoeg.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2009
  16. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    Hoe vliegt hij??? ben benieuwd, heb er ook net eentje besteld..

    Vroeg me ook af hoe het met de speling is, wel/niet?
     
  17. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    Heb dezelfde, speling was bij mij niet te vinden. Heb die van pirke zien vliegen, helaas heeft die momenteel erg weinig tijd voor de hobby. Hij heeft wel filmpjes van zijn maiden, maar die heb ik nog niet op het internet mogen verwelkomen.
    Misschien een idee om eens te plaatsen pirke? :p
     
  18. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    je sateliet ontvanger staat verkeerd, je moet hem 90 graden draaien, dus dat de antenne verticaal staat
     
  19. styreta

    styreta

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Den Helder
    hoeveel speling zit er in de bladegrips / feathering shaft? Ofwel, kun je de bladegrips naast het daaien om de shaft ook omhoog / naar benenden bewegen? Hier had ik met de KDS-450 CNC kop last van.
     
  20. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    Dat zou een kleine fractie kunnen zijn bij mij, zo uit mijn hoofd geen idee. Heb al een tijd niet meer gevlogen met de heli, maar nooit echt last gehad van iets, alles liep erg goed en strak.
     

Deel Deze Pagina