Vandaag bezig geweest met het verbruik. Dus de Eagletree uit de 600 gehaald en in de 450 gebouwd. Ideaal zo'n groot kapje

Eerst even een hooverlipo gedaan met de timer op 5:30. Net voor het eind kakte het toerental echter volledig in en landde die al vanzelf. Bleek dat er al 1900mah uit de 2200mah lipo was. In het grafiekje kon je mooi zien dat de spanning langzaam naar beneden ging en op 5:10 volledig kelderde. Op zich is dat erg goed natuurlijk want dat betekent dat de lipo goed z'n spanning houdt.
Maar het klopt natuurlijk niet dat hij nauwelijks 5:00 minuten kan vliegen op een 2200mah lipo. Dat bleek ook wel uit het gemiddelde vermogen: 250watt! Dat vermogen moet toch ergens heen gaan dus daarna ook maar de RPM sensor uit de 600 gehaald en aangesloten. Weer voor 5:00 een lipo gehooverd en daaruit kwam onderstaand grafiekje.
Watt: 240 gemiddeld
Headspeed: 3500 gemiddeld
Ampère: 23 gemiddeld
Conclusie: Headspeed veel te hoog! 3500 is uiteraard belachelijk veel, 2800 is een normale waarde als ik zo rond kijk. Limiet van de bladen is volgens de verpakking ook 2800. Dat verklaart dus ook wel waarom hij zo belachelijk snel was. Dit is dus met een 11T pinion op 80%. Ik vrees dus dat er een 10T pinion op gaat moeten, en zelfs dan zit ie met 80% vermogen nog vrij hoog. Veel lager dan 80% wil ik eigenlijk niet gaan vanwege de efficiency. Misschien dus zelfs een 9T pinion :?
Het blijkt dus wel dat die motor veel krachtiger is dan wat er staat aangegeven in de specs. Daar staat de Chinese handel ook wel wat om bekend natuurlijk: Quality control is gewoon steekproefsgewijs de laagste waarde zoeken en die als theoretische waarde opgeven terwijl 95% van de producten veel beter is. Zie je ook erg veel met de daadwerkelijke capaciteit van lipo's.
Uiteindelijk bewijst de Eagletree toch maar weer z'n onschatbare waarde. Anders was ik hier nooit zo precies achter gekomen. Dat wordt dus weer een 9T en 10T pinion bestellen. Iemand toevallig nog beide liggen?