CopterX 450AE V2

  • Topicstarter Topicstarter Pirke
  • Startdatum Startdatum
P

Pirke

Guest
Eergisteren kreeg ik dit van die lieve postbode:

IMG_3421.jpg


IMG_3422.jpg


IMG_3424.jpg


Het leek me leuk om ook eens een verslag te maken van mijn voortgang. Het is de eerste heli (of welk ander modelvoorwerp dan ook) dat ik in elkaar zet, tot nu toe gaat het volgens mij wel goed. Alleen die CA lijm moet je niet op je vingers smeren :hammer:

Hier dan de eerste resultaten van een avondje handleidingen doorspitten:

IMG_3427.jpg


IMG_3429.jpg


IMG_3430.jpg


IMG_3432.jpg


IMG_3433.jpg


Even de canopy erop en de mooie kop op zo'n plek schuiven, en het begint al echt wat te worden! :bday:

IMG_3436.jpg


IMG_3437.jpg


IMG_3438.jpg


IMG_3438.jpg


IMG_3442.jpg


Het hele album is in betere kwaliteit ook hier te bekijken.
 
ik krijg alleen rekeningen en blauwe envelopen van mijn postbode..;)

maar ziet er gaaf uit!!!
 
Mooie heli Pirke :)

Zolang je de CA of loctite niet in je lagers smeert gaat het vast goedkomen :D..
Wat voor aandrijving/electronica ga je voor?
 
Ik heb de kit voor 90 euro op ebay gewonnen, incl verzendkosten vanuit Hongkong.

Of de belt te strak staat... geen idee. Volgens de trex handleiding moet je met een beetje druk de belt zo'n 3/4 in kunnen duwen. Ik ga er even van uit dat dat vlak bij de staart is, en als ik er met een schroevendraaier op druk (ik heb te grote vingers) dan gaat hij inderdaad zo'n 3/4 in. Maar misschien geef ik teveel druk, ik zou het niet weten :)

Gisteravond nog even verder gegaan en het bouwpakket verder afgemaakt (ik kon het niet laten, dan maar een kort nachtje). Foto's volgen nog.

Ik zit nu te denken aan deze setup:

Motor: Turnigy 2836 3700kv
Accu: Zippy Flightmax 3S1P 11.1V 2200mAh 25C 171g
Lader: Turnigy 420 Balancer/Charger 2S~4S
ESC: Turnigy Sentry 40A
ESC programming card: Turnigy BESC
Receiver: Spektrum AR6200 (heb ik al, kwam bij de DX6i)
Servo: HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
Servo: MKS DS480 Digital Servo 1.85kg / .068sec / 10.9g
Gyro: XMHOBBIES G401B

Eventueel alternatieve motor: Turnigy E500 4000kv

Op de gyro na heb ik nog niets besteld, aangezien ik dus nog twijfel over de motor, en misschien metal gear servo's op de swash, mits het dan niet te duur wordt. Aangezien ik een beginner ben heb ik ook totaal geen idee waar ik mijn motorkeuze op moet baseren...
 
Dit zijn de Specs. als het goed is:

Length:650mm
Height:230mm
Main Rotor:700mm
Tail Rotor:150mm
Motor Gear:13T/11T
Main Gear:150T
Autorotation Tail Drive Gear:106T
Tail Drive Gear:25T
Drive Gear Ratio:1:11.5:4.24/1:13.6:4.24
Weight(without power system):354g
Weight(including power system):690g

Lijkt dus enorm veel op de Trex450 wat mij betreft.
Best een goede lijst die je opsomt trouwens.

Je motor Kv kan je bijv. hier controlleren: Heli Club Westland - Headspeed Calculator (brushless) powered by ReadyHeli.com
Kan je gelijk kijken welke pinion je wilt gebruiken 13, 12 of 11 tandjes.
(Met de motor uit je lijstje kom je dus op 3203, 2957, of 2711 Tpm maximaal).

Ik zou persoonlijk als de ruimte er is, wel voor MG servo's op de swash gaan.
Scheelt 99 van de 100 keer een hoop gepruts als je crashed.
 
Eric, dat is een handige link :)

Het is inderdaad een Trex 450SE V2 kloon, ik gebruik die handleiding ook om hem te bouwen, daar staat alles veel nauwkeuriger in dan in de CopterX handleiding (die er overigens niet bij zat, maar google doet wonderen). Hier en daar klopt de trex handleiding niet, en dan schakel ik even over naar de andere.

Wat is een aan te raden headspeed voor een beginner? Ik heb wooden blades, dus die kunnen ook niet zoveel hebben volgens mij.

Ook zag ik dat de 2836 motor 700 watt verbruikt, en de E500 maar 200 watt terwijl hij meer kv heeft, waar zit het verschil?
 
Ben geen E-techneut, dus het wattage verschil in verhouding tot alle andere specificaties in brushless motoren laat ik graag aan anderen over ;)
Ik las wel even snel in de review van die E500 dat hij niet zomaar past in een Trex450..
Je moet hier en daar wat vijlen, en de bev,boutjes zijn M3 i.p.v. M2.5
 
Zojuist de laatste hand aan de setup gelegd, alles is besteld en nu maar wachten tot het binnen is. Dit is het uiteindelijk geworden:

Motor: Turnigy 2836 3700kv
Pinion: 11T
Accu: 4x Zippy Flightmax 3S1P 11.1V 2200mAh 25C 171g
Lader: Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger, incl twin pack charge lead (2 x 3S)6S
ESC: Turnigy Sentry 40A, incl programming card
Swash servo: 3x HD-1810MG Metal Gear Digital Servo 16g/2.2kg/.16sec
Staart servo: MKS DS480 Metal Gear Digital Servo 1.85kg / .068sec / 10.9g
Gyro: XMHOBBIES G401B
Transmitter: Spektrum DX6i
Receiver: Spektrum AR6200
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen is hij klaar, alle electronica zit er in, ik zal vanavond nog wat foto's maken.

Curves:
Normal throttle: 0-35-70-85-100
Normal pitch: 40-45-50-75-100
Idle throttle: 100-85-70-85-100
Idle pitch: 0-25-50-75-100

Verder kon ik de verleiding niet weerstaan, dus indoor in een halletje van 2x2 meter de heli de lucht in gebracht (eerste keer dat ik met een 450 heli vlieg, daarvoor alleen m'n Blade mCX). Het ging 30 seconden goed, hij hoverde netjes op een halve meter hoogte, totdat ik daarna met m'n blades een metalen pijp schampte. Gelukkig zijn alleen de blades stuk (5 euro kosten, no big deal), de rest is heel incl rechte assen.

Oftewel: ik ben hardstikke blij, hij doet het, ik kon hem 30 sec lang goed laten hoveren in een eerste poging in een ontzettend turbulent klein halletje (hebben die uurtjes op de sim met wind en turbulentie toch nut gehad). De echte maiden ga ik buiten maken, met iets meer correctie ruimte :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk verslag, mooie foto's! Alles alu, heeft toch zeker wat ;) .

Greetz, Aldert
 
En ziehier de rest van de foto's. Alles is in high res te bekijken via deze link.

IMG_3528.jpg


IMG_3529.jpg


IMG_3530.jpg


IMG_3531.jpg


IMG_3532.jpg


IMG_3533.jpg


IMG_3534.jpg


IMG_3535.jpg


IMG_3536.jpg


IMG_3537.jpg


IMG_3538.jpg


IMG_3558.jpg

Denk niet dat hij de verkeerde kant op draait, dat is het effect van indirect (via het plafond) flitsen ;)

IMG_3573.jpg


Ik heb dus de ontvanger op z'n kop gelegd, zodat de connectoren via een gat in de bodem erg makkelijk te bereiken zijn. De antenne kabeltjes kun je aan de zijkant onderaan nog eruit zien steken. Het tweede deel van de ontvanger zit bovenaan aan de zijkant voor een optimale ontvangst. De kabels heb ik allemaal hun originele lengte laten behouden en zoveel mogelijk in/achter het frame weggewerkt. De grootste brei zit bovenop de ontvanger met tie-raps vast zodat ze niet in de tandwielen of andere bewegende delen komen te zitten. Voor de servo's heb ik niet moeilijk gedaan en ze gewoon van buiten naar binnen gestoken en met een schroef in het frame vast gedraaid (wonder boven wonder passen de meegeleverde schroeven perfect in het frame). De linkjes staan net niet perfect verticaal en ik vind het prima zo, in de canopy is speling genoeg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe vliegt hij??? ben benieuwd, heb er ook net eentje besteld..

Vroeg me ook af hoe het met de speling is, wel/niet?
 
Hoe vliegt hij??? ben benieuwd, heb er ook net eentje besteld..

Vroeg me ook af hoe het met de speling is, wel/niet?

Heb dezelfde, speling was bij mij niet te vinden. Heb die van pirke zien vliegen, helaas heeft die momenteel erg weinig tijd voor de hobby. Hij heeft wel filmpjes van zijn maiden, maar die heb ik nog niet op het internet mogen verwelkomen.
Misschien een idee om eens te plaatsen pirke? :P
 
hoeveel speling zit er in de bladegrips / feathering shaft? Ofwel, kun je de bladegrips naast het daaien om de shaft ook omhoog / naar benenden bewegen? Hier had ik met de KDS-450 CNC kop last van.
 
Dat zou een kleine fractie kunnen zijn bij mij, zo uit mijn hoofd geen idee. Heb al een tijd niet meer gevlogen met de heli, maar nooit echt last gehad van iets, alles liep erg goed en strak.
 
Back
Top