B
bert_france
Guest
van de week doosje van de chinees binnengekregen. Geen BTW, geen invoerrechten. Kosten 125 dollar heli, 50 dollar motorsetje, 46 dollar transport. Ca 155 euro
Duurt ca 2 weken eer je hem in huis hebt, maar gaat wel met aangetekend vervoer.
CopterX 500 V2 is een cloon van Trex 500, een aantal jaren geleden had men kennelijk een wat kleiner model in de size 480, dat is dus niet deze heli.
Vandaag een rondje mee gevlogen, geen trillingen, alles prima, vloog in 1 keer weg zonder bijstellen.
Op forums wordt gesteld dat HK heli's en CopterX uit dezelfde fabriek zouden komen. Dit zou best mogelijk kunnen zijn, al zijn er wat verschillen te bespuren tussen de Hk 500 CMT en de CopterX 500 V2.
Allereerst wordt de CopterX met glasvezelkap geleverd. Goede koolstofblaadjes die perfect in balans zijn. Battery tray die langer is, dus kan je een 3000ma accu kwijt. De boutjes van de Linkageballs (kogeltjes) op de mixer en tuimelschijf, zijn net iets langer, dus zitten steviger in het metaal. Bij HK is dat maar net 1.5 mm, breken zo af. De levers naar de rotorkop zijn anders (met een boutje ivp van getapte afstandstuk).
Wel viel op dat de staartbuis, net zoals bij de HK 500 net 3 mm te lang is, dus ingekort moest worden. Binding is ook mogelijk (vastlopen van de rotorkop bij max/min pitch en max nick en roll). Maar mogelijk heeft Align dit ook, aangezien dit een copy is van Align.
De Heli komt in een kleine doos, waarbij de rotorkop ARF zou moeten zijn.
Flesjes met vet, locktide (blauw), secondenlijm, en een spulletje om je lagers mee vast te zetten zijn zoals gewoonlijk tot de bodem gevuld, dus daar moet je zelf voor zorgen. Dat is slordig bij CopterX. Een CD zit er bij met bouwtekening en partlist. Voor het bouwen kan je ook Align handleiding gebruiken Align
De boutjes van het chassis, betreffende de mainrotorbridge en motorbevestiging zitten allemaal netjes vast met locktide, toch is het aan te bevelen dit nogmaals te doen, of zeker alles na te lopen.
Van de rotorkop zat de longlinkageball ( die swashpin) geheel los. Alle schroefjes waren netjes met locktide gedaan. Rotorkopboutjes zaten niet geheel goed vast, maar beter is toch om te kijken of de lagers wel goed in elkaar gezet zijn, en van vet voorzien dus toch de boel uit elkaar halen.
Servo's inbouwen is een fluitje van een cent als je de juiste tools hebt (beslist niet van die haakse kleine sleuteltjes, maar koop een goed setje hexscrewdrivers staan er zat op Ebay voor weinig).
Staartbuis dus ca 2.5 mm tot 3 mm inkorten. Loop goed de heckrotor zelf na, want vrijwel alles zit los!!!!. En borg de heckrotorzelf door middel van een klein schroefje door de staartvin heen in de heckrotorbuis. Dit om verdraaien van de heckrotor te voorkomen.
Afstellen van de links: Er worden geen lengtes opgegeven door CopterX. Align instellingen komen niet geheel overeen, maar gemiddeld staat alles redelijk goed. Meet elke link goed na of ze dezelfde lengten hebben, dus de 3 aansturingen vanaf de servo's naar de tuimelschijf, de 2 lange naar de mixer en de kleine linkjes in de rotorkop.
Hier en daar moet wat gecorrigeerd worden.
Ga hierbij uit van een instelling van -9 tot +10. Dus zet je zenderpitch in het midden en tune dan de 3 naar de tuimelschijf opdat je tuimelschijf rechtstaat en ongeveer in het midden van max/min slag op de mainshaft.
Daarna de 2 linkjes naar de rotorkop tunen opdat je -9 tot +10 graden krijgt. Wanneer alles nauwkeurig gedaan wordt moet je eigenlijk met 0 bladspoor wegvliegen.
Lengten van de linkage rods: (van gat tot gat)
Linkage rod A: 23 mm (align 24.5mm)
Linkage rod B: 34 mm (align 29 mm)
Linkage rod C: 52 mm (align 53 mm)
Cyclic Linkage rod: 51 mm
Bij de heli heb ik de bijpassende CopterX 1600kv laten komen + regelaar.
In de doos zitten dan 2 pignon tandwielen, allebei met 13T, hetgeen ca 2500 rpm geeft op 6C. Motor loopt soepel, en is voor het normale vliegwerk meer dan voldoende.
De regelaar is soepel, heeft softstart, echter er zit een glitch in de softstart, zodat ie eerst een slag maakt en daarna zachtjes opgeregeld. Slordig....want je bladen maken dan toch een klapper. Maar dit is beter dan de Turnigy Plus 80A, want die start ineens op 40% en sloopt na een aantal keer gegarandeerd je eenrichtinglager op het hoofdtandwiel.
Verder nog in de doos een zakje met reserveschroefjes.
Instellingen voor de regelaar:
option 1.1 1 short + 6 long
option 2 2 short + 4 long
option 3 3 short + 1 long (standard)
option 4 4 short + 3 long (werkt misschien niet of nauwlijks)
option 5 5 short + 2 long (6 pole motor)
option 6 6 short + 2 long (most outrunners motors)
Tandwielen: Maingear tandwiel is keurig recht, niets mis mee. Waggelt niet. Het tailrotortandwieltje (dat wieltje waar weer de snaar op zit) sluit mooi recht aan op het maingearwiel.
Nu zijn er problemen met HK500 betreffende de tailboommount. De afstand tussen het tailrotorgear en het maingear is net ietsje te groot, hetgeen voortijdig versleten tandwielen opleverd. Ook Align tandwielen gebruiken schiet niets op. De enigste methode is het tailboommount (dat blok waar je de staartbuis in steekt) 1 mm naar voren te verschuiven. Dit blok zit met 8 schroeven vast en 2 locks, deze moeten dan 1 mm uitgefeest worden met een Dremel zodat je het iets naar voren kan plaatsen. Daarna erg goed vastdraaien of met een extra boutje proberen dit te fixeren zodat het niet meer kan schuiven.
Het is niet goed zichtbaar of CopterX ook dit probleem heeft. Een stukje papier tussen de 2 tandwieltjes geeft inzicht hoever de tanden dit indrukken. Ik kreeg de indruk dat CopterX beter was, praktijk zal dit moeten uitwijzen.
Voor de gyro zit de Fusonic (HB-D-9257-V2) 9257 servo. Snelle servo, echter deze werkt niet goed digitaal op de Telebee gyro. In uiterste standen gaat ie hikken. Dit probleem is voorbij door de gyro op STD te zetten. De servo is digitaal, 333 hz, 1540 us. Andere digitale servo's hebben dit probleem ook, is een combinatie fout tussen de 2.
gebruikte servo's cyclic [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]M[/FONT]Turnigy MG930
Bij gebruik van de Turnigy 1800 kv motor ipv de copterx motor moet je rekening houden dat je of 5C gaat vliegen, of pignonwiel 12T of zelfs liever 11T bij 6C gaat gebruiken. Ik heb berichten gezien dat de 1800Kv mogelijk zelfs 1900KV zou zijn, en dit geeft dan meer dan 3000 rpm.
Goede site om eea na te rekenen is http://www.hcw-rc.nl/Tools_HeadspeedCalculator.html
Vlieggewicht is ca 1810 gram met 6C accu's 2200ma. ca 100 gram meer dan door de fabrikant aangegeven.
Zwaartepunt: Zowel bij de HK500 als bij CopterX ligt dit iets naar achteren. Bij CopterX kan je echter dit nog wat verbeteren door de accu iets meer naar voren te schuiven, of een wat zwaardere accu te nemen (3000 ma 6C)
Samengevat: prima heli voor niet al te veel geld. Aanrader
-----------------....--------------------[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]o[/FONT]
Duurt ca 2 weken eer je hem in huis hebt, maar gaat wel met aangetekend vervoer.
CopterX 500 V2 is een cloon van Trex 500, een aantal jaren geleden had men kennelijk een wat kleiner model in de size 480, dat is dus niet deze heli.
Vandaag een rondje mee gevlogen, geen trillingen, alles prima, vloog in 1 keer weg zonder bijstellen.
Op forums wordt gesteld dat HK heli's en CopterX uit dezelfde fabriek zouden komen. Dit zou best mogelijk kunnen zijn, al zijn er wat verschillen te bespuren tussen de Hk 500 CMT en de CopterX 500 V2.
Allereerst wordt de CopterX met glasvezelkap geleverd. Goede koolstofblaadjes die perfect in balans zijn. Battery tray die langer is, dus kan je een 3000ma accu kwijt. De boutjes van de Linkageballs (kogeltjes) op de mixer en tuimelschijf, zijn net iets langer, dus zitten steviger in het metaal. Bij HK is dat maar net 1.5 mm, breken zo af. De levers naar de rotorkop zijn anders (met een boutje ivp van getapte afstandstuk).
Wel viel op dat de staartbuis, net zoals bij de HK 500 net 3 mm te lang is, dus ingekort moest worden. Binding is ook mogelijk (vastlopen van de rotorkop bij max/min pitch en max nick en roll). Maar mogelijk heeft Align dit ook, aangezien dit een copy is van Align.
De Heli komt in een kleine doos, waarbij de rotorkop ARF zou moeten zijn.
Flesjes met vet, locktide (blauw), secondenlijm, en een spulletje om je lagers mee vast te zetten zijn zoals gewoonlijk tot de bodem gevuld, dus daar moet je zelf voor zorgen. Dat is slordig bij CopterX. Een CD zit er bij met bouwtekening en partlist. Voor het bouwen kan je ook Align handleiding gebruiken Align
De boutjes van het chassis, betreffende de mainrotorbridge en motorbevestiging zitten allemaal netjes vast met locktide, toch is het aan te bevelen dit nogmaals te doen, of zeker alles na te lopen.
Van de rotorkop zat de longlinkageball ( die swashpin) geheel los. Alle schroefjes waren netjes met locktide gedaan. Rotorkopboutjes zaten niet geheel goed vast, maar beter is toch om te kijken of de lagers wel goed in elkaar gezet zijn, en van vet voorzien dus toch de boel uit elkaar halen.
Servo's inbouwen is een fluitje van een cent als je de juiste tools hebt (beslist niet van die haakse kleine sleuteltjes, maar koop een goed setje hexscrewdrivers staan er zat op Ebay voor weinig).
Staartbuis dus ca 2.5 mm tot 3 mm inkorten. Loop goed de heckrotor zelf na, want vrijwel alles zit los!!!!. En borg de heckrotorzelf door middel van een klein schroefje door de staartvin heen in de heckrotorbuis. Dit om verdraaien van de heckrotor te voorkomen.
Afstellen van de links: Er worden geen lengtes opgegeven door CopterX. Align instellingen komen niet geheel overeen, maar gemiddeld staat alles redelijk goed. Meet elke link goed na of ze dezelfde lengten hebben, dus de 3 aansturingen vanaf de servo's naar de tuimelschijf, de 2 lange naar de mixer en de kleine linkjes in de rotorkop.
Hier en daar moet wat gecorrigeerd worden.
Ga hierbij uit van een instelling van -9 tot +10. Dus zet je zenderpitch in het midden en tune dan de 3 naar de tuimelschijf opdat je tuimelschijf rechtstaat en ongeveer in het midden van max/min slag op de mainshaft.
Daarna de 2 linkjes naar de rotorkop tunen opdat je -9 tot +10 graden krijgt. Wanneer alles nauwkeurig gedaan wordt moet je eigenlijk met 0 bladspoor wegvliegen.
Lengten van de linkage rods: (van gat tot gat)
Linkage rod A: 23 mm (align 24.5mm)
Linkage rod B: 34 mm (align 29 mm)
Linkage rod C: 52 mm (align 53 mm)
Cyclic Linkage rod: 51 mm
Bij de heli heb ik de bijpassende CopterX 1600kv laten komen + regelaar.
In de doos zitten dan 2 pignon tandwielen, allebei met 13T, hetgeen ca 2500 rpm geeft op 6C. Motor loopt soepel, en is voor het normale vliegwerk meer dan voldoende.
De regelaar is soepel, heeft softstart, echter er zit een glitch in de softstart, zodat ie eerst een slag maakt en daarna zachtjes opgeregeld. Slordig....want je bladen maken dan toch een klapper. Maar dit is beter dan de Turnigy Plus 80A, want die start ineens op 40% en sloopt na een aantal keer gegarandeerd je eenrichtinglager op het hoofdtandwiel.
Verder nog in de doos een zakje met reserveschroefjes.
Instellingen voor de regelaar:
option 1.1 1 short + 6 long
option 2 2 short + 4 long
option 3 3 short + 1 long (standard)
option 4 4 short + 3 long (werkt misschien niet of nauwlijks)
option 5 5 short + 2 long (6 pole motor)
option 6 6 short + 2 long (most outrunners motors)
Tandwielen: Maingear tandwiel is keurig recht, niets mis mee. Waggelt niet. Het tailrotortandwieltje (dat wieltje waar weer de snaar op zit) sluit mooi recht aan op het maingearwiel.
Nu zijn er problemen met HK500 betreffende de tailboommount. De afstand tussen het tailrotorgear en het maingear is net ietsje te groot, hetgeen voortijdig versleten tandwielen opleverd. Ook Align tandwielen gebruiken schiet niets op. De enigste methode is het tailboommount (dat blok waar je de staartbuis in steekt) 1 mm naar voren te verschuiven. Dit blok zit met 8 schroeven vast en 2 locks, deze moeten dan 1 mm uitgefeest worden met een Dremel zodat je het iets naar voren kan plaatsen. Daarna erg goed vastdraaien of met een extra boutje proberen dit te fixeren zodat het niet meer kan schuiven.
Het is niet goed zichtbaar of CopterX ook dit probleem heeft. Een stukje papier tussen de 2 tandwieltjes geeft inzicht hoever de tanden dit indrukken. Ik kreeg de indruk dat CopterX beter was, praktijk zal dit moeten uitwijzen.
Voor de gyro zit de Fusonic (HB-D-9257-V2) 9257 servo. Snelle servo, echter deze werkt niet goed digitaal op de Telebee gyro. In uiterste standen gaat ie hikken. Dit probleem is voorbij door de gyro op STD te zetten. De servo is digitaal, 333 hz, 1540 us. Andere digitale servo's hebben dit probleem ook, is een combinatie fout tussen de 2.
gebruikte servo's cyclic [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]M[/FONT]Turnigy MG930
Bij gebruik van de Turnigy 1800 kv motor ipv de copterx motor moet je rekening houden dat je of 5C gaat vliegen, of pignonwiel 12T of zelfs liever 11T bij 6C gaat gebruiken. Ik heb berichten gezien dat de 1800Kv mogelijk zelfs 1900KV zou zijn, en dit geeft dan meer dan 3000 rpm.
Goede site om eea na te rekenen is http://www.hcw-rc.nl/Tools_HeadspeedCalculator.html
Vlieggewicht is ca 1810 gram met 6C accu's 2200ma. ca 100 gram meer dan door de fabrikant aangegeven.
Zwaartepunt: Zowel bij de HK500 als bij CopterX ligt dit iets naar achteren. Bij CopterX kan je echter dit nog wat verbeteren door de accu iets meer naar voren te schuiven, of een wat zwaardere accu te nemen (3000 ma 6C)
Samengevat: prima heli voor niet al te veel geld. Aanrader
-----------------....--------------------[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]o[/FONT]
Laatst bewerkt door een moderator: