CopterX CX450PRO wil de lucht niet in.

Discussie in 'Flybarless' gestart door GG., 14 okt 2014.

  1. GG.

    GG.

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Nederland-Drenthe-Bovensmilde
    Dat het op afstand beoordelen lastig is begrijp ik, vroeg mij in eerste instantie af waarom het software van de gyro niet op windows vista werkte, heb dit inmiddels al op gelost.

    En dacht dat er misschien een algemene instelling bestond voor dit type heli om mee te starten, waarna je deze kunt fine tunen, maar dit blijkt onmogelijk gezien elke heli anders is.

    Dit alles is mij nu duidelijk na het doorlezen van de kennis faq.

    Echter krijg ik de instellingen maar niet zoals ze omschreven worden in de faq en software van de gyro, de heli krijgt bijna vliegles zonder dat de rotor draait :p :(
    Raak alleen maar gefrustreerder...

    Mijn vraag aan jullie is of iemand in de omgeving van Drenthe mij verder wil/kan helpen, eventueel tegen een vergoeding natuurlijk.
    Als ik het eenmaal gezien heb heb ik er ook een beter beeld bij.

    Vind het nogal brutaal om de dichtstbijzijnde vliegclub binnen stappen, zo zit ik niet in elkaar haha.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    hulp bij iemand zoeken is altijd goed,
    en een echte helipiloot vraagt ook geen geld
    voor een beetje hulp,

    maar anders om moet het toch handleidingen geven
    waar duidelijk staat, wat te doen is,

    en dan kan je zien, wat de motor (zonder bladen)
    en de anderen servo's doen,
    trouwens kan je ook in plaats van de motor
    een servo aan de throttle kanaal aansluiten,
    dan zie je precies, wat throttle doet !

    suc6 verder,
    Uwe
     
  3. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Zowieso loopt de throttle van de CX niet via de 3x1000 maar via de RX zelfs zonder gyro zou hij optoeren.

    Je kan de 3x1000 programmeren zonder pc of met.

    voor de gyro kan je een algemene instelling gebruiken (gebruik niet beginner maar soft 3D, beginner valt niet normaal mee te vliegen ;-), echter de afstelling van de servos en pitch is voor elke heli anders en zal je zelf moeten afstellen, gewoon stap voor stap het programma doorlopen , daarna is het eventueel finetunen maar normaliter moet de heli als het goed is gewoon met standaar instellingen van de 3x1000 (mits juist afgesteld) stabiel omhoog komen. zoals onderstaand filmpje



    Je kan als software ook John's software gebruiken is ietsje vriendelijker met wat betere uitleg.

    controleer ook je zender op defecte potmeters dit is een euvel met sommige CX zenders (maakt niet uit nieuw of gebruikt) kan je zien op de monitor in de zender.

    zorg ten alle tijden dat als je opnieuw gaat instellen dat al je zender instellingen gereset zijn (nieuw model aanmaken), en zet je swash type op 1 servo.

    Zorg altijd dat je motor losgekoppeld is deze heb je voorlopig niet nodig bij instellen.

    Handige links voor de 3x1000:

    helifreak
    rcgroups
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. GG.

    GG.

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Nederland-Drenthe-Bovensmilde
    1000 maal dank voor het software programma, gebruik is makkelijker, draait gewoon op vista en veel stabieler. Het originele software flikkerde en liet steken vallen.

    Heb alles afgesteld en mijn motor reageert nu ook op de gas hendel, moet wel in de gaten houden dat ik de gas hendel na beneden heb voor ik de lipo aansluit want hier is hij niet tegen beveiligd. Had mijn motor wel los staan hoor ;)

    Wil morgen een proefvlucht gaan maken om te kijken hoe hij reageert en dan in het bijzonder de staart deze is namelijk zonder avcs
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    3X1000 heeft gewoon rate en HH modus, dus snap even niet wat je bedoeld

    en gewoon TH pogrammeren in de zender en aan leren te gebruiken, is niet wenselijk dat een 450 vol optoert als je lipo aansluit
     
  6. GG.

    GG.

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Nederland-Drenthe-Bovensmilde
    Vergeet wat ik zei over de avcs, was met mijn hoofd ergens anders bij :$

    Zal die TH sowieso nog na kijken want veilig is anders
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    neem aub wel een paar dingetjes in acht...
    - ga alleen staan. minder afleiding, minder mensen die in de weg staan
    - ga op een open veld staan, dus niet kort naast een flat. lucht wordt erg turbulent van gebouwen bomen etc.
    - Kijk even na of hij in heading hold staat. eenmaal aangesloten, en je draait de heli, moeten de staartbladen hun hoek vasthouden.
    in normal gyro modus schieten de bladen altijd weer terug naar het midden.
    - correctierichting van de staart controleren... dus niet alleen wat de staart doet als je op de zender stuurt, maar ook waar hij heen corrigeert. Als dat verkeerdom staat, gaat hij ook heel rare dingen doen.

    en alsjeblieft..
    doet hij raar, gaat hij op jezelf of een ander af, prak hem de grond in.
    liever materiaal dan mens.
    klinkt overdreven, maar er zijn hier meer mensen alleen begonnen, en de meesten hoor je niets meer van (doorgaans omdat ze het te moeilijk vinden, of heel hard geschrokken zijn)
     
  8. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Zoals Student ook al aangeeft: Ben voorzichtig!

    Als ik het goed begrijp is dit je eerste heli en heb je nog niet eerder met Coaxiale of FP heli's gevlogen of geoefend op een sim.

    Je moet er dan wel rekening mee houden dat je eerste vlucht wel van korte duur zou kunnen zijn. Maar laat je daar niet direct door uit het veld slaan!

    Ik ben zelf ook een "autodidact" en begonnen met een (self levelling) micro FP en Phoenix Sim waarna ik al vrij snel overgestapt ben naar een 120 size CP, maar mijn eerste vlucht hiermee was behoorlijk spannend (lees: meer een poging niet te crashen dan iets wat ook maar enigszins op vliegen leek) en dan had ik er dus al wat oefening op zitten. Ik was daarna blij dat ik een 120 size had gekozen en geen 450.

    Een 450 is geen speelgoed en kan iemand serieus verwonden (Edit: google maar eens op "450 helicopter injuries" of "RC helicopter injuries"). Dus nogmaals: ben voorzichtig en zorg dat je op een rustige locatie, vrij van obstakels en niet te dicht bij de heli (10+ meter) begint.

    Zodra je de heli met trainingskruis enigszins "onder controle" hebt (lees: een beetje kan hoveren) dan zou ik je willen adviseren dat kruis er zsm onderuit te halen. Dat vliegt echt vele malen fijner.

    Het klinkt allemaal wellicht wat negatief, maar het is absoluut opbouwend bedoeld. Het is een prachthobby, maar vergt wel wat kunde, geduld en doorzettingsvermogen.

    Succes!!!
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2014
  9. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    +1
    voor de goede raad van Student en floriske.nl!
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ook van mij +1 !!!

    het is niet om je bang te maken,
    maar neem iemand, die ervaring heeft,
    en je hebt veel en lang en veilig plezier met dit hobby !

    alternatief lees die draadjes , b.v. van floriske, nevermoor, hirzo enzv.,
    zij begonnen even van voren of met een kleine heli,
    en het is hun allen gelukt.

    suc6,
    Uwe
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    voor het achterhoofd (soms helpt het wel eens als je weet waar de mensen vandaan komen en wat ze zelf al hebben uitgespookt ;-))

    ikzelf heb ook zelf leren vliegen.
    geen hulp. Gewoon een piccolo v2 (een FP met flybar), veel crashen. Had ook veel ruimte, ik vloog vaak in de avond in de loods op mn werk.
    Ding heb ik meer dan een jaar mee gevlogen, en vloog er per week een accu of 10 mee weg. crash was vaak een kwestie alle onderdelen opzoeken, in elkaar klikken en weer verder.
    meestal had ik nog 5 staartstokken bij me, en wat klein spul uit de kop voor ALS er dan eens echt iets kwijt raakte.
    op een gegeven moment kon ik nose in hooveren, rondjes vliegen, stall turns met dat ding.

    daarna een trex 450 erbij genomen, deze heb ik nog steeds.
    dankzij het belabberde vlieggedrag van die Fp, heb ik een zodanig goede basis gekregen dat ik de 450 nooit door een stuurfout op de grond heb gelegd (crash)
    Moet ik wel bij vermelden dat de 450 door de winkelier is afgesteld en ingevlogen.
    daarna ben ik zelf gaan vliegen, en verder gaan proberen.

    Dat is nu een jaar of 7 a 8 terug, en ik vlieg nog steeds.
    tegenwoordig bij een club, en de loods kom ik eigenlijk niet meer. club is gezelliger ;-)
    en toendertijd had ik meer tijd om handen (toen was ik nog student...)
     
  12. GG.

    GG.

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Nederland-Drenthe-Bovensmilde
    Ik weet hier een mooi open veld hier breng ik mijzelf en anderen niet in gevaar. Op dat veld heb ik al eerder getest, en had een afstand van minimaal 15 meter. Had al een filmpje voorbij zien komen van iemand zie zijn bomen had gesnoeid met een 450 :s
    Ben mij dus wel bewust dat dit geen speelgoed is.

    Ik had zelf ook besloten dat mocht de 450 een stap te hoog zijn om dan een kleine voor oefening erbij te nemen.
    Een simulator zal absoluut een goed programma zijn maar, 1) vind ik ze best prijzig en 2) heb alleen een tablet, de laptop van moederlief gaat dit niet trekken.

    Ik hoop dat ik snel net zoveel plezier mag ervaren als jullie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ben je daar nog wel eens achter gekomen?
    Bereik van de zender zou, in theorie, makkelijk een paar honderd meter moeten zijn.
    zonder dat de heli tussendoor gekke dingen gaat doen..

    In verhouding blijft een heli toch meestal relatief dichtbij
    Vliegtuigen gaan meestal nog een stuk verder, om nog niet te spreken over zwevers..
    maar een meter of 100 red je toch echt wel als je een beetje lekker rond kan vliegen
     
  14. GG.

    GG.

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Nederland-Drenthe-Bovensmilde
    Waar zou ik precies achter moeten komen?

    Hoe groot het bereik is heb ik nog niet getest, heli moet eerst stabiel kunnen vliegen. :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  15. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    HeliSimRC en FMS zijn twee gratis sims die ruim voldoende zijn om je de basis-automatismen bij te brengen (been there, done that).
    En de vereisten qua pc zijn nog relatief laag ook.

    En na twee crashes met de 450 heeft een top-sim zoals Phoenix zich al terugbetaald! (maar de pc vereisten liggen daar wel iets hoger)
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    'n jaar geleden hebben wij een nieuwe top-PC gekocht.

    de 'oude' PC, die het nog wel doet
    staat nu op de zolder,
    moet men nog een toetsenboard en een monitor
    voor 10 € bij de kringloopwinkel bij halen

    en dat ding doet het weer.

    Voor 'n paar centjes afhalen hier ... en klaar.

    Groet
    Uwe
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2014
  17. GG.

    GG.

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Nederland-Drenthe-Bovensmilde
    Woon zelf in Drenthe toch bedankt voor het aanbod ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Je geeft in een eerdere post aan dat je maar 15 meter bereik had, en dat dan de heli raar ging doen.

    En 15 meter is echt heel erg veel te weinig. 1 minimissertje in de besturing en je zit er al overheen. Dus als je daarmee gaat testen, heb je een goede kans dat de heli voorlopig ff de lucht niet meer in gaat.
    Begrijpelijk dat je het liefst eerst de heli de lucht in wilt hebben..
    Maar bij vliegend spul staat altijd als stelregel 1 dat de zender/ontvanger hun werk wel moeten doen..

    auto's pak je nog eens op en zo..
    bootje wordt al vervelender, moet je achterna zwemmen
    vliegtuigen doe je niets meer aan, in het beste geval weinig schade, in het slechtste geval is hij gewoon weg.
    Heli's worden eigenlijk redelijk standaard weer een bouwdoos..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. GG.

    GG.

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Nederland-Drenthe-Bovensmilde
    O haha op die manier.

    Die 15m was gewoon een afstand die ik zelf heb genomen ivm veiligheid.

    Heb genoeg filmpjes gezien waar mensen net 3 meter afstand hielden. Als hij dan onverwachte dingen doet is het meteen een ritje ziekenhuis.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    aaaahh, duidelijk!
    dacht dat het je totale bereik was ;-)

    tja, afstand.. als je naar de pro's kijkt, kun je bijna letterlijk op de staart staan..
    toch is dit inderdaad niet aan te raden
    meestal (als stelregel) wordt 10x rotordiameter gegeven als afstand
    je moet nl ook nog enig zicht op de heli hebben, en met een 450 op 15 meter afstand wordt dat wat kritischer.

    Maar je bent in dit opzicht alvast goed op weg!
     

Deel Deze Pagina