CopterX Flight Simulator

• Topicstarter Topicstarter Jacko Breuers
  • Startdatum Startdatum
J

Jacko Breuers

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nog géén RC vlieger maar heb wel de interesse om er wellicht mee te beginnen. Vandaar dat ik van de week eens geprobeerd heb om te vliegen met een "meister" / "schuler" zender. De persoon van de lokale club die mij hierin begeleide gaf met het advies om te oefenen met een simulator.
Nu heb ik op internet de "CopterX CX-S01 6-Channel 3D Flight USB RC Flight Simulator" gezien (www.modelbouwbloemendaal.nl).
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan weinig tot geen reviews vinden op internet vandaar.

Dank jullie allen voor de vele reacties....!

Jacko Breuers

Je hebt een instrukteur nodig. Als je nog nooit hebt gevlogen vind ik het heel vreemd dat een instrukteur je op een simulator zet. Er zijn namelijk nog steeds geen echte natuurgetrouwe simulators, ook geen dure gekochte. En met natuurgetrouw bedoel ik niet de looks van jou favoriete helicopter, maar in vlieggedrag. Als je op een sim begint is de kans redelijk aanwezig dat jij jezelf fouten aanleert die er later heel moeilijk uit te halen zijn.

Hoi Jacko,

Hier krijg je veel verschillende meningen over te horen, dat kan ik je verzekeren ;) Ik ben het namelijk NIET eens met Jahre. Een flightsim is heel erg nuttig om de basis te leren kennen. Als je nog nooit gevlogen hebt, is het niet verstandig direct met heel duur spul aan de slag te gaan. Ongeacht of er een instructeur naast je staat.. een grote stuurfout en je kist / heli / whatever is stuk.

Bij een sim druk je op een knop en je kist staat weer volledig gereed voor je om mee weg te vliegen.

Zelf heb ik geen ervaring met copterx. Ikzelf vlieg met Realflight G4.5 en Aerofly Pro Deluxe.

En voor de 30 euro zou ik het gewoon proberen.. ;) Toch? Het zal niet zo waarheids getrouw zijn als de sims die ik eerder noemde, maar wat zou het?

Succes met je beslissing

Nou Spijker, dit was eigenlijk niet zozeer mijn mening, maar de mening van een knvvl erkend instrukteur die al zeker 15 jaar les geeft en 25 jaar vliegt. Nou dan weet hij denk ik wel dat een helicopter een rotor heeft. Zo'n flauw vermoeden zal hij na die jaren toch wel hebben.

Waar jij je op basseert weet ik niet, maar als het goed is dan krijg je les met een leerling/leraar systeem. De instrukteur kan met zijn zender de commando's van jou zender overrulen. Dus als het mis gaat neemt hij hem over. Een goede instrukteur zal je ook niet gelijk de hele helicopter geven maar voor de eerste keer bij voorbeeld alleen de rol. Als je dat redelijk kan krijg je de hele tuimelschijf en zo wordt het opgebouwd. Geen enkele simulator doet dit. Jou scenario kan helemaal niet met dat systeem of de instrukteur moet staan dromen en niet op zijn leerling letten. Daarbij komt nog dat er toch verschillende vliegscholen zijn waar je het in eerste instantie leert op de schoolhelicopter en niet met je eigen.

Als je nog van niets weet in helicopterland, weet je ook niet hoe je, je sim moet instellen. Deze instrukteur heeft mij verteld dat het op zijn vliegschool vaker is voorgekomen dat iemand best wel helicopter kon vliegen, maar er veel tijd nodig was om door simulator aangeleerde fouten er weer uit te krijgen. Een simulator, hoe en perfect dan ook, heeft geen instrukteur die jou verteld wat je fout doet. Als jij het gas op de plaats van de hekrotor zet en de rol op de plaats van het gas dan zegt die simulator niet tegen jou dat dit niet echt handig is. Maar als je onwetend doorzet, dan leer je het echt wel zo. Het is mogelijk. En dat gaat goed tot je achter een echte helicopter komt die dan na tien seconden bij elkaar kan worden geveegd.

Een simulator is mooi en ook nuttig. Mits je al de basis kent van een instrukteur en je daar je sim op kan instellen en vervolgens wat je op de vliegschool hebt geleerd op de sim oefend. Maar dan nog moet je niet op je "echte" lessen gaan vooruitlopen.

Een simulator wordt vaak verkocht als de ultime manier om zonder vliegschoool te leren vliegen. Een enkeling zal dat misschien lukken, maar in het algemeen kan je dan wel eens raar op een duur bakje koffie komen.

En daarom zeg ik gewoon tegen absolute beginners, ga eerst naar je instrukteur en leer de basis. Het advies van Spijker zou je best wel eens een flinke smak geld en een teleurstelleing kunnen kosten.

Maar goed indereen moet dit voor zichzelf weten. Een beginner zal op een forum al dit toch 10 verschillende meningen krijgen die uiteindelijk uitmonden in een ruzie zoals zovele draadjes, en de beginner zal toch het advies dat hem het mooist in de oren klinkt kiezen, of dit nu goed is of niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jahre, 1 ding heb je in iedergeval gelijk in, daar was ik te snel mee wat oordelen betreft: Het LEREN vliegen, doe je middels een instructeur..

Waar ik mijn feiten op basseer? In iedergeval niet op een knvvl instructeur, omdat die in mijn ogen nog steeds niets anders zijn dan een instructeur op een gemiddeld modelvliegveld. Dus de toegevoegde waarde van "de mening van een knvvl erkend instrukteur die al zeker 15 jaar les geeft en 25 jaar vliegt" snap ik niet zo. Mijn vader vliegt al ruim 30 jaar en kan als geen ander prima iemand les geven.

Even iets anders, je hebt duidelijk niet echt onderzoek gepleegd naar de vraagstelling die gesteld werd. Je bent klakkeloos gaan beargumenteren waarom iemand het NIET moet doen. Even wat voorbeeldjes:

Een simulator wordt vaak verkocht als de ultime manier om zonder vliegschoool te leren vliegen. Een enkeling zal dat misschien lukken, maar in het algemeen kan je dan wel eens raar op een duur bakje koffie komen.

en hier doe je het weer:

En daarom zeg ik gewoon tegen absolute beginners, ga eerst naar je instrukteur en leer de basis. Het advies van Spijker zou je best wel eens een flinke smak geld en een teleurstelleing kunnen kosten.

Als je nou gewoon eens gekeken had over welke simulator hier gesproken wordt, dan had je na wat uitzoekwerk (de website wordt notabena genoemd: modelbouwbloemendaal.nl) kunnen achterhalen dat de sim nog geen 30 euro kost.. Dus wat nou duur bakje koffie, of een flinke smak geld en een teleurstelling? Pleeg eerst onderzoek voordat je onzin uitkraamt aub.

Als je nog van niets weet in helicopterland, weet je ook niet hoe je, je sim moet instellen. Deze instrukteur heeft mij verteld dat het op zijn vliegschool vaker is voorgekomen dat iemand best wel helicopter kon vliegen, maar er veel tijd nodig was om door simulator aangeleerde fouten er weer uit te krijgen. Een simulator, hoe en perfect dan ook, heeft geen instrukteur die jou verteld wat je fout doet. Als jij het gas op de plaats van de hekrotor zet en de rol op de plaats van het gas dan zegt die simulator niet tegen jou dat dit niet echt handig is. Maar als je onwetend doorzet, dan leer je het echt wel zo. Het is mogelijk. En dat gaat goed tot je achter een echte helicopter komt die dan na tien seconden bij elkaar kan worden geveegd.

Je leert vliegen zoals het jou aangeleerd wordt. Er is geen BETERE, of SLECHTERE manier van knuppel beheersing / instelling. Dus of je nu met gas links of rechts vliegt.. Who Cares!.. Oke, zodra je gaat vliegen op het veld en je gaat onder begeleiding vliegen is het handig dat je net zo vliegt als de instructeur, maar met een gekoppelde zender maakt het geen fluit uit hoe jij vliegt. Als de instructeur gekoppeld staat te vliegen met jou dan kunnen zijn instellingen op de zender heel anders zijn. Geen probleem met de meeste computer gestuurde zenders..

Ik vlieg met gas links, maakt me dat een slechtere vlieger dan iemand die met gas rechts vliegt?

Jij kraamt een partij onzin uit door een beginner te advieseren om op een sim te beginnen terwijl hij van toeten noch blazen weet en juist de begeleiding van een intrukteur nodig heeft. Dat noem ik pas onzin, wat je verder van mijnt tekst onderuit sabelt is meer een stok zoeken om de hond mee te slaan.

Voor de rest, als hij met een sim zonder instrukteur op mode zelf bedacht leert vliegen en hij koopt eens een rtf die standaard op mode 2 staan en boort die daarom binen 4 tellen in de grond... tis mijn geld niet.

Genoeg gezeken.. Back to topic...

Ik ben nog géén RC vlieger maar heb wel de interesse om er wellicht mee te beginnen. Vandaar dat ik van de week eens geprobeerd heb om te vliegen met een "meister" / "schuler" zender. De persoon van de lokale club die mij hierin begeleide gaf met het advies om te oefenen met een simulator.

Ja, die sim lijkt mij prima om de beginselen mee te leren ondervinden.

Als de zender goed is ingesteld (juiste mode, etc.) en er wordt wat instructie gegeven is er volgens mij ook niets op tegen om eerst met een sim te beginnen.

Ben zelf ook zo bezig, maar wel met de nodige kennis en ervaring vanuit het vliegen. Ga dus niet om me heen vliegen enzo, maar altijd voor me. Bochtjes zowel links als rechtsom, etc. Ook heb ik bewust gekozen voor mode 2. Als je dit soort eenvoudige dingen weet is het prima om eerst te simmen.

Ik merk dat simmen en in de praktijk oefenen heel goed samen gaat omdat ik me door het simmen zekerder voel (de reacties komen meer automatisch) en daardoor in de praktijk meer vliegminuten maak dan zonder de sim.

Ik moet Jahre toch ook ongelijk geven.
De sim kost in dit geval maar 30 euro, ik weet nu niet of de instructeur betaald moet worden maar die zal (ALS hij betaald dient te worden) meer kosten dan 30 euro.

Ik ben van mening dat een sim je best goed kan leren vliegen, zeker als je even wat zoekwerk op het internet doet om te zien hoe je de sim moet instellen, als je de sticks verkeerd instelt begin je idd aan een straatje zonder eind.

Verder kan je de sim vliegen, lekker binnen thuis, in de winter tijdens een storm, snachts als je niet kan slapen, in het week-end wanneer je instructeur op vakantie is. Je moet niet wachten op andere clubleden die willen vliegen.

Nog iets wat ik persoonlijk niet onbelangrijk vindt is het volgende, stel je voor, je komt aan op de club als totale onervaren beginner.
Je instructeur begint met jou te vliegen, 20 ogen staan op jou gericht, hierdoor alleen zou ik al zenuwachtig worden en zouden mijn vliegprestaties afnemen. Met een sim kan je lekker in je eentje zonder stress van anderen vliegen.

Ik wil niet beweren dat een instructeur overbodig is maar het is gewoon een andere manier van leren, vroeger had je geen sim en was een instructeur dus nodig om het te leren. Tegenwoordig is niet meer zo.

ik vond de sim ook interesant om de sticks te leren MAAR deze was ingesteld door iemand die al enkele jaren heli vloog.

dus ik was er zeker van dat hij stond zoals hij moest staan en zo heb ik de eerste stappen genomen, ook kan ik al 3D enz. op simulator ondanks ik er maar enkele uren op heb gezeten.
gewoon door het feit : heli in de grond geboort, knopje duwen, opnieuw beginnen en dezelfde actie herhalen en kijken waar het fout liep en daaruit leren...

nu sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een 500ESP en die laat ik zonder moeite al hooveren enz. zonder trainingkruis of dergelijke + die heli staat 'scherp' voor 3D te doen.

dus je hebt al een idee hoeveel ik van die sim heb geleerd...

natuurlijk doe ik de dingen die ik op de sim doe niet onmiddelijk na in het echt omdat er idd een verschil in vliegeigenschappen zit tov de echte wereld maar ter verduidelijking : ik heb er echt letterlijk de besturing mee kunnen leren en dat is 100% toepasbaar in het echt.

ik wil niet zeggen dat dit bij iedereen zo vlekkeloos zal gaan maar bij mij heeft deze manier mij véél geleerd, als ik zoals hierboven ergens is vermeld de sim onafgesteld had leren vliegen was het verhaal idd anders geweest vrees ik...

Back