Copterx gy240 tail wag bij beginner

Hallo Heli-enthousiasten,

Ik heb een probleem met mijn copterx 450 helicopter (SUPERFRUSTREREND!). Ik heb deze samen met een walkera 4g6 gekocht, er werd dan ook een walkera wk2801 pro zender bijgeleverd. 4g6 vliegt prima (voor zover dat kan bij een beginner).

Ik heb de copterx in elkaar gezet alleen nu blijkt er een wag in de tail te zitten (copterx gy240 gyro, goedkope conrad servo (0.15-0.17 seconde oid). Op mijn zender heb ik de gyro uitgezet zodat ik op de gyro zelf kan afstellen (toch?) Op de gyro zitten een delay en limit knop. die delay knop moet volgens mij worden aangepast, alleen op geen enkel percentage veranderd de tail-wag ook maar met de kleinste hoeveelheid. Deze link heb ik uiteraard al met veel interesse gezien: YouTube - Kanaal van KyModelLtd . Hierin wordt een knopje op de tx verdraaid, alleen die zit er bij mij dus niet op.

Wel wil ik erbij vermelden dat ik in het verleden de copterx servo heb vervangen omdat hier een tandje van kapot was (geen idee hoe dat is gekomen, heli is niet gecrashed, tailrotor kan mogelijk wel een klap hebben gehad tegen een plaat hout die ik als "landingsplatform" heb gebruikt). Ik heb deze dus vervangen voor een cheap-ass conrad servo omdat ik die nog had liggen (conrad es-05, TOP-LINE MINI SERVO ES-05 JR im Conrad Online Shop ) Daarnaast heb ik de gyro helaas niet afgesteld met de bijgeleverde plastic schroevendraaier maar met een metalen. Waarschijnlijk hierdoor kan ik de gyro delay knop meer dan 360 graden draaien. Waarschijnlijk is deze dus dolgedraaid.

Tailservo loopt zonder beperkingen, tailbelt is redelijk maar niet te strak, travel is goed, tail staat in het midden uitgelijnd, bladen gebalanceerd, bladen/rotor shaft zijn recht, swashplate goed gelevelled, gyro staat perpendicular, flybar in evenwicht en goed, tailservo staat 90 graden (is dat nodig?) en ik heb nog veel meer dingen afgesteld om alles zo goed mogelijk te laten vliegen.

Ik ben een redelijke beginner en helaas zijn die walkera en copterx handleidingen niet al te uitgebreid.

Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen? Aanschaf van betere spullen kan ook een oplossing zijn natuurlijk. Maar dan wel iets dat bij de walkera 2801 Pro past.

Alvast bedankt voor de moeite,

mvg,
Alex

n.b. op de tx kan ik met een knopje switchen tussen hh / constant rate

Laatst bewerkt:
zal gewoon aan de gain liggen die staat te hoog. Als het goed is zit de gyro gain op kanaal 5.

Ik ken de zender verder niet maar je zou even moeten kijken of je een gyro menu hebt waar je de gain aan kan passen. paar klikjes omlaag moet voldoende zijn.
Anders even kijken bij de schakelaar instellingen daar zou je de gain ook in kunnen stellen , maar zoals gezegd ik ken de zender verder niet dus is moeilijk adviseren zo.

Hoi Gevaho,

Bedankt voor de reactie!

De zender heeft een gyro menu, deze heb ik redelijk uitputtend getest na nauwkeurig de handleiding en persoonlijke instructies te hebben opgevolgd van customer service, Ehirobo. De gyro gain zit idd op kanaal 5.

Als laatste test zal ik jouw adviezen opvolgen/controleren op de heli & zender.

Uiteindelijke conclusie van Ehirobo is dat waarschijnlijk de gyro kapot is. Ik ben dus nu ook al een beetje aan het kijken naar een nieuwe. Ik vlieg met een copterx 450 ae v2. Wat zou een goede vervanger zijn? Hij hoeft geen topprestaties te leveren, als ik er maar wat mee kan hoveren/beginnersoefeningen mee kan doen.

mvg
Alex

Ik heb me speciaal aangemeld om te reageren want ik heb namelijk ook een copterx en een wk2801pro zender.

Ik gebruik ook diezelfde GY240 ehirobo gyro en bij mij werkt ie prima. Je hebt trouwens wel degelijk een gyro instelling nodig op je zender. Niet uitzetten dus.
Je gyro sluit je aan op je rudder kanaal en het stekkertje met het enkele gele draadje gaat op AUX2. Ik neem aan dat je een RX2801 ontvanger gebruikt.

Op de zender koppel je dan de gyrosens aan AUX2 en stel je de 2 waardes overeenkomstig met de stand van de schakelaar in. Bij mij staat ie op 70% en dit werkt zeer goed.

Waardes onder de 50% is rate mode en waardes boven de 50% is headlock mode. Bij headlock mode gaat het rode lampje op de gyro branden.

Delay staat bij mij ongeveer op 40 en met de limit pot moet je de servo uitslag regelen. Staat bij mij op ongeveer 90 maar dit is heel erg servo afhankelijk.

Hoi Snuggles,

Super dat je je hebt aangemeld om voor mij een antwoord te schrijven, enorm bedankt. Ik heb inderdaad dezelfde setup/tx als jij. Ik heb het gele draadje niet in aux2 maar in gear gedaan. Het knopje voor HH/Const rate werkte dus ik dacht dat ik het goed had gedaan. Blijkbaar niet. Wel leuk om te horen dat ik dus via mijn zender de boel kan instellen.

Ik heb intussen een wkg010 besteld. Een simpele gyro (zonder digitale mogelijkheid en zonder afstellen op je tx). Die heb ik op mijn heli geplakt en hij werkte binnen 5 minuten. (ik lees nu net pas je reply, anders was ik eerst jouw antwoord gaan uitproberen natuurlijk) Wat een enorme kick geeft die copterx! Dat is wel even wat anders dan die kleine "flappy" 4g6 (trouwens ook een prima heli).
Ik weet nu dat ik een fout heb gemaakt en zal de gy240 goed bewaren voor mijn tweede cx, die al in opbouw is, of als ik meer uit mn heli wil halen verwissel ik de wkg010 weer met de cx gy240.

gr.
Alex

Laatst bewerkt:
Zoek je een goede budget gyro. probeer dan de gyro van hobbyking 401 of een aanrader vind ik de dynam/detrum GY48V.
of kijk voor een gebruikte futaba gy 401 ofzo.

Hi Gevaho,

Bedankt voor de tip. Voor de volgende copterx, die al in aanbouw is, zal ik eraan denken. Ik heb nu een standaard copterx electronica setje gebruikt. Voor de tweede ga ik wat duurdere onderdelen aanschaffen. Daarnaast ben ik ook op zoek naar een paar goede lipo's. Ik hoef geen topprestaties qua vermogen, maar ben wel geinteresseerd in lange vliegtijd (voornamelijk hoveren) en duurzaamheid. Welke kan ik dan het beste aanschaffen?

mvg,
Alex

kwestie van budget...

wil je vliegtijd, dan ben je het beste af met wat meer mah's. dus voor een 450 zul je dan op max 2500 mah blijven steken (zonder de heli om te moeten bouwen)
Hoger zal best kunnen, maar dan passen ze niet meer onder de kap en worden ze te zwaar.

dus kom je uit op een lipo ergens tussen 2100 en 2500 mah.

Dan moet je even zoeken naar zippy's (goedkoop, maar voor hun prijs niet slecht) en hyperion (duurder, gaan ook langer mee)

kwestie van afwegen.
om een langere vliegtijd te krijgen, kun je ook wat proberen te spelen met je gascurve, door een lagere headspeed kun je ook al wat winnen. Hou wel de temperatuur van de motor en esc in de gaten, bij te weinig gas worden deze warm nl (bij minder dan 2 sec aan te raken met de blote vingers is echt te warm)

Hi Student,

Bedankt voor de tip. Ik heb inmiddels een hyperion gc 2500 besteld. Verder ga ik denk ik voor HK zippy, rhino. Turnigy heb ik een slechte ervaring mee; ik heb 1 besteld die ipv 2200 maar 500 Mah oplaadt. De copterx vliegt als een zonnetje. Wat een verschil met zo'n klein helicopterje, ik krijg nu bijna het idee dat ik ooit toch nog ga leren vliegen.

mvg,
Alex

Wel opletten dat je maximaal maar 80% van de capaciteit bij mag laden..

Gaat er meer in, moet je korter gaan vliegen.
Dat is eigenlijk 1 van de belangrijkste dingen om je accu langer mee te laten gaan.

Succes!

Hi Student,

Ook bedankt voor deze tip. Niet geheel leegvliegen dus. Ik heb inmiddels mijn nieuwe Hyperion binnen.... maar deze laadt ook niet geheel op (ook 500Mah)! Weet jij misschien waar dat aan ligt (of iemand anders die dit leest?)

Een korte situatieschets: Ik gebruik een ultramat 10 lader, zonder balancer. Ik heb de vorige (turnigy) wel een keer op een balance lader geladen, zonder success.

Ik doe denk ik iets verkeerd bij het laden. Ik heb de contacten al gereviseerd, maar daar kan nog wel een foutje liggen. Andere 1s/2s lipo's laden allemaal wel keurig op, nooit problemen gehad.

Moet ik misschien een andere lader kopen? Welke? Moet ik mijn lader anders afstellen?

Edit (voor andere mensen met hetzelfde probleem): Inmiddels heb ik zelf de oplossing gevonden. Het bleek aan mijn ESC programmering te liggen. De copterx esc stond standaard niet goed ingesteld. Omdat de 4g6 die ik in een koop erbij had gekocht RTF was, dacht ik dat deze ook wel afgesteld zou staan. Ik heb met hulp van online manuals voor het programmeren (http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=2433925) het probleem op kunnen lossen. Op de ESC moet het batterij type worden ingesteld. Dit kan met de zender worden gedaan (lastig klusje maar na wat gepiel lukte het). Om dit te doen heb ik voor de veiligheid de main blades eraf gehaald. Ook heb ik ervoor gezorgd dat de heli stil bleef staan, want ik heb op internet verhalen gelezen over de hekrotor die als een dolle kan gaan spinnen en verwondingen kan veroorzaken. Na het afstellen kon ik gewoon ongeveer 10 minuten vliegen en laadt de LiPo volledig op. Het probleem lag dus niet bij de LiPo of de lader.

mvg,
Alex

Laatst bewerkt:
Ik wil nog even terugkomen op het tailwag-probleem met de GY240 van copterX.
Ik had hetzelfde probleem.
Ik had echt alles geprobeerd... alle mogelijk instellingen (gain,delay,limit), servo-arm-lengtes, noem maar op.
Uiteindelijk bleek mijn probleem het volgende:
Ik vloog met een vrij lage headspeed (omdat ik een cp-beginner ben)
Na het verhogen van de headspeed was het probleem weg.
(ik vlieg nu ook met een gain van rond de 70%)

Hi GFTbaksken,

Bedankt voor deze aanvulling. Ik heb inmiddels een kontronic jazz regelaar waarbij tail wag bij veranderende head speed minder zou moeten zijn doordat er een governor mode op zit.

Ik heb nog een andere vraag. Ik vlieg momenteel met mijn gyro in yaw rate, dit is ook zoals ik heb leren simmen met realflight. Ik weet niet hoe ik in dit programma van yaw rate naar hh moet. Is het verstandig om over te stappen op HH? Ik weet dat HH de tail weer terug zet als je geen stick geeft. Ik snap dan niet precies hoe je 180 graden kan draaien of nose in hoveren, moet je dan de hele tijd stick geven naar links of rechts voor nose in?

Alvast bedankt,
ALex

Hallo Alex,

In HH mode zal de gyro proberen de neus in dezelfde richting te houden, behalve als je stuurt. Stel dat je met je rudderstick de heli 180 graden draait, dan is deze stand de nieuwe wenswaarde voor de gyro.

Zolang je niet stuurt, zullen alleen afwijkingen door bijvoorbeeld wind worden gecompenseerd.

Groeten,
Jan

Hi Jan,

Bedankt voor deze toelichting. Om een een of andere reden had ik in mijn hoofd dat de heli in hh altijd naar de EERSTE stand terug zou gaan :P

HH voor mij dan, lijkt me veel stabieler. Ik ga m op mn heli instellen

Edit:
Inmiddels naar heading hold veranderd en gevlogen.
Voor iedereen die ook dacht dat yaw rate wel ok is mijn ervaring dat heading hold beter is:

Ik heb het inmiddels ingesteld, realflight was dus al heading hold. Wat een enorme opluchting qua vliegen, zeker met veel wind! Ik ben twee keer gecrashed in het verleden, ik weet zeker dat die mede veroorzaakt zijn door "windvaning" (combinatie van yaw-rate gyro + wind), ik heb nu opeens voor het eerst zomaar nose-in kunnen hoveren (wat natuurlijk moeilijk wordt met de gyro op yaw-rate en wind, doordat dan je tail tegen de wind in staat en deze dan makkelijk "omklapt").

groet,
ALex

Laatst bewerkt:
Hi Heli-vliegers,

Ik heb nog een vraag over heading hold. Ik heb dat nu ingesteld (in normal gain etc afgesteld), alleen als ik counter-clockwise draai met de heli, "vergeet" de heading hold soms dat ik aan het sturen ben. Het gevolg is dit; ik stuur, de heli reageert een klein beetje en stopt dan met verder draaien! Als ik dan de stuurstick weer loslaat (ik was aan het "sturen"), dan zwiept de heli-staart opeens weer terug naar de positie van voor het sturen. Clockwise doet de tail keurig wat er kan worden verwacht.

Ik heb nu een walkera gyro op mn copterx met heading hold (relatief goedkope gyro dus). Daarnaast een goedkope analoge servo (towerpro).

Wat is de oorzaak van dit probleem?

Alvast bedankt,
Alex

Wat is de oorzaak van dit probleem?
Alvast bedankt,

antwoord ;) ; Ik heb nu een walkera gyro op mn copterx met heading hold (relatief goedkope gyro dus). Daarnaast een goedkope analoge servo (towerpro).

Een walkera gyro zou evt nog wel kunnen. Maar als jer een 9gr towerpro servo er aan hangt is dat waarachijnlijk niet voldoende.

De servo is eigenlijk veel te traag voor op de staart, waardoor je eigenlijk wat delay zou moeten instellen op de gyro om het een beetje te laten werken

Hi gevaho,

Dat is dus het antwoord dat ik al vreesde. Ik heb inmiddels een iets snellere servo besteld, een turnigy ds480. Daarbij een hk 401B.

Eigenlijk vermoed ik dat dit niet goed genoeg is. Aangezien ik nog niet op zoek ben naar superstrakke 3d moves, maar gewoon wat rondjes wil vliegen en misschien een keer en loop wil maken, vraag ik mij af of er een goedkoop alternatief is voor de futaba gy401 en bijhorende servo, wat vaak rond de 180 euro uitkomt.

Ik stoor me bij het vliegen aan de volgende eigenschappen, deze moeten echt niet optreden;
- drift
- sturen wordt gedempt of onvolledig uitgevoerd
- spontane pirouettes, voornamelijk bij rare wind/helicopter richtingen veroorzaakt

Ik heb 2* een copterx gy240, deze gyro's deden het erg goed (ook met veel wind/achteruit enzo) alleen zijn nu waarschijnlijk allebei kapot (tail wag dus)

Ik dacht meer aan iets als de KDS800 en een hyperion servo (dc11gcb)?

Ik kan ook een JR G-770 3D gyro met JR DS 3500 G servo kopen, een paar keer gebruikt, voor een aantrekkelijke prijs. Ik weet echter niet of deze goed is voor mij (ivm afstellen of andere mogelijke problemen) en of het verstandig is zoiets 2ehands te kopen.

Daarnaast zie ik ook dat zgn smm technologie of mems technology belangrijk is.

Zou dan bijvoorbeeld de spartan ds760 een goede gyro zijn? Wat zou hierbij een goede servo zijn?

Andere suggesties voor een betaalbare gyro+servo combo (100Euro oid)?

Alvast bedankt voor het antwoord,

mvg,
Alex

Laatst bewerkt:
De hyperion ds 11 gcb is echt een goede servo. Ik heb hem op mijn copterx pro gehad met een futaba 401 was een erg goede combo. Ik heb hem ook getest gehad met de copterx gyro en dat werkte op zich ook wel. Maar uiteraard niet zo strak als met de futaba.

Houd het te koop gedeelte hier eens goed in de gaten worden regelmatig GY 401's aangeboden.

Verder heb ik over de HK 401 b gyro ook best goede ervaringen gehoord en voor de prijs hoef je het niet te laten.

Een snelle servo is meestal al een wereld van verschil en de hyperion zal je zeker niet teleurstellen.

Spartan gyro's zijn zeker erg goed. Maatje van me heeft de 760 en is er erg te spreken over. Ik geloof in combinatie met een robbe fs 61 servo maar durf ik zo niet te zeggen

Laatst bewerkt:
Goed om te horen dat je al ervaring hebt met deze servo. Ik ga deze hyperion servo bestellen (heb al goede ervaring met lipo van hyperion). Ik wacht dan de hk 401b af. Als deze niet goed werkt koop ik een kwaliteits gyro erbij, ik denk de gy401, misschien de spartan. Bedankt voor de tips

wat is trouwens je mening over die JR G-770 3D gyro met JR DS 3500 servo?

Laatst bewerkt:
Back