CopterX mist deel rotorkop!

Beste Modelbouw-forumers,

Na een hele tijd alleen maar meelezen, toch dan een eerste postje.

Ik heb een CopterX versie 1 een jaar geleden in de bomen gevlogen :(
Over de tijd heen is de chopper voor een groot deel weer goed, alleen de rotorkop blijft tobben.

Mijn vraag is of de oude versie 1 rotorkop onderdelen (mix-armen etc.) te combineren zijn met de nieuwste Align rotorkop onderdelen???

Met vriendelijke groet,
George

Laatst bewerkt:
Inmiddels zijn de benodigde onderdelen besteld bij Hobby Maniacs, welke vandaag binnen komen. :)

Eens kijken of de kruisbestuiving lukt!!

---

Laatst bewerkt:
Zo ver ik weet is de CX450 een V2 kloon.( ik had er zelf een)
Align SEV2 parts zouden moeten passen.
De meeste parts van de V3 Sport passen niet.
Een complete V3 head weer wel.

Gr, Harry

@ Harry. Helaas, daar was inmiddels ook achter. :(

Ik had de main-rotor-housing, main-rotor-holder, feathering-shaft, thrust-bearing en de flybar-seesaw-holder van de T-rex 450 PRO al besteld, blijkt dat de "rest" van de oude CopterX onderdelen ook niet passen. Grrr!!!! Dus de ontbrekende onderdelen maar bestellen. (Hobbymaniac weer blij :wink:)

Kortom, er komt een complete T-rex 450 PRO rotorkop assembly op de CopterX. :cool:

Bij deze ombouw komt wel een vraag naar boven.

Tussen de thrust-bearing en de main-rotor-holder zou een washer (5.5x8.0x0.4mm) moeten zitten volgens tekening (PDF van internet).
Deze ring (W10055-1) wordt bij geen enkel onderdeel van de rotorkop geleverd. Niet bij de thrust lagers noch de rotorbladhouders.
Is er een modificatie geweest dat deze ring niet meer nodig is?

Groetjes George.

Die vulringetjes onder de druklagers dienen om de speling op de feathering shaft af te stellen.
Er zitten er 0 tot 3 stuks in. Vaak zitten er 2x 0,2 per kant in.
Als je de boutjes erin draait en de blade holders draaien niet soepel, dan haal je er een uit. Bij mijn 450 Sport zitten ze er helemaal niet meer in.
Helaas zijn ze niet los te koop, en zitten ze ook niet bij een Align headblock of bladeholders.
Als je teveel speling hebt, kun je de feathering shaft voorzichig iets afvijlen aan beide kanten.

Gr, Harry

Ik dacht dat deze ringen bedoeld waren om het thrust-lager vrij te houden van het binnenste/draaiende deel van het radiaal-lager in de blad-houder. :confused:

Correct me if I'am wrong!

George

Je weet dat er verschil is tussen de pro en de sport kop?

de pro heeft een 6 mm hoofdas, de sport (en de 450 V2) een 5 mm

Nee, het exacte verschil tussen de Pro en de Sport rotorkop, op de kleur na, weet ik niet.
Maar die hoofdas van 6mm meet ik nergens. Ik neem aan dat je de main-shaft bedoeld.
Ik meet de main-shaft van de Pro op 5mm.

Na montage van de bladhouders zonder de beruchte Washers, is er een speling van ong. 0,5 mm, wat mij te veel lijkt.
Het afvijlen van de Feathering-shaft is riskant omdat het moeilijk te controleren is dat je aan beide zijde evenveel weghaalt. Dit kan tot onbalans in de rotorkop resulteren.

Ik blijf het een vreemde zaak vinden dat deze "ringen" niet los te bestellen zijn. :confuser:

Een paar dagen verder :-)

full

Oude CopterX met frisse rotorkop

full

Alleen de tuimelschijf nog??

Laatst bewerkt door een moderator:
Back