CopterX pro

ik heb toch een beetje een probleem met het rudder, elke keer als ik de gyro aanzet zet hij de staart meteen al op half zijn travel, met als gevolg dat ik half tegenrudder moet geven om de staart een beetje te houden:?: als ik loslaat dan gaat hij tollen, erg vreemd want de gyro houdt dus niet de staart:(

kan iemand mij zijn dx 7 instellingen kunnen geven voor een 401 gyro, hk of een echte:p, mechanisch is de heli gewoon 90/90, mijn gyro gain zit in aux 2:p hoe hoog stel ik mijn sensitivity in, op auto? en voorderest nog instellingen? :)

alvast bedankt

jongens ik heb de eerste meters gevlogen, of je het een maiden mag noemen weet ik niet want echt iets noemenswaardigs was het niet op mijn kleine dakterrasje,

maar duidelijk is het dat de staart netjes houdt, en de copter imo relatief stabiel hoovert,

probleem met de gyro+rudder kwam er op neer dat ik tijdens het prutsen een keer de gyro op reverse heb gezet terwijl ik de rudder op reverse had moeten zetten, gyro had al die tijd in rev gestaan. Na het reversen van servo had ik door de subtrim een wat rare balans tussen links en rechts, maar dat is natuurlijk makkelijk gefixt door de subtrim om te draaien,

daarnaast liep de slider niet netjes over de tailshaft, dus gelijk de slider en de rudder control horn vervangen voor de align alu versie, zo bind de servo ook niet meer over het asje en loopt het heerlijk soepel!

nu wachten op een mooie windvrije dag, misschien morgen? ik zal weer proberen wat te filmen :dance:

DSC00646%20%28Medium%29.JPG

in de afgelopen dagen meerdere malen lekker gevlogen, af en toe nog een beetje wind, maar kon dit goed opvangen op 1 keertje na, de wind droeg de heli voor mijn gevoel iets te hoog de lucht in en dit corrigeerde ik te hard door de heli omlaag te brengen maar ook de neus omlaag te doen waardoor er in een keer een te groot verschil was in lift en de heli omlaag snelde :p

vrij snel weer gecorrigeerd maar helaas was de horizontale 'staartvin' gescheurd en de voorste TT gestript,

niks aan de hand, snel nieuwe tandwieltjes van Align erin gezet en de staartvin met epoxy gelijmd,

nou komt het vreemde, de hele maakte af en toe ongewilde pirouettejes, dus ik hem snel weer om de grond gezet, denkende aan de gyro ed opnieuw het rudder afgesteld (wat eigenlijk sowieso moet als de staart eruit is gegaan) en ge-rebind enz. en voor mijn gevoel kon ik weer lekker vliegen, :D

kreeg net de smaak een beetje te pakken en zat aardig rondjes om mezelf te vliegen, tot de heli opeens onophoudelijk begon te pirouetteren (whatever :p)

dankzij wat corrigerende aileron bewegingen lande hij erg rustig op de grond en ging de heli nader inspecteren, de voorste TT gears waren op een vreemde manier weer gestript, :confused:

wat blijkt: de align TT setjes komen niet overeen met die van copterX! dus daar komt misschien die 1% incompatibility vandaan:confused: bijgevoegd wat plaatjes ter illustratie,

DSC00784%20%28Medium%29.JPG

de CopterX gears

DSC00788%20%28Medium%29.JPG

de Align gears

DSC00789%20%28Medium%29.JPG

met als resultaat speling in de gears!!

wat kan ik nu als beste doen, de tailhouder van align bestellen, of de TT gears van copterX (welke naar mijn idee erg fragiel zijn) ? Is het met een nieuwe tailhouder opgelost?

mvg Kars!

Ik vraag mij af of dit probleem wel een probleem is :) Als alles gemonteerd is heeft de haakse overbrenging dan overmatig, of te weinig, speling? Contreleer dit door een vloeitje of ander heel dun papiertje hier tussendoor te draaien, dit moet er dan als een scherp gevouwen trapje uit komen maar mag niet scheuren. Dat het tandwiel met de rechte vertanding dan krap 0,5mm verschoven zit mag geen probleem zijn.

het probleem is niet de aandrijving met de rechte vertanding, maar die van de torque tube, doordat er 0.4mm teveel speling is blijft de TT boven elkaar 'zweven' en raken elkaar alleen op de uiterste puntjes, daardoor worden de schuine puntjes van de TT binnen enkele minuten gestript en is er helemaal geen grip meer,

ik heb het probleem opgelost door toch maar een complete staart te kopen met snaaraandrijving, zijn de kosten niet, en scheelt een hoop problemen:p

Had verwacht dat juist de haakse overbrenging, torque tube, wel goed zou zitten. Je kunt voor later proberen om mbv. shims, dunne stelplaatjes, de tandwielspeling te corrigeren. Overgaan op een belt zoals nu is voor het beginnen natuurlijk ook een prima oplossing.

Ehr.. ik ben ook niet zo'n fan van trainingskruizen... ik heb er dan ook geen een besteld. misschien dat ik er nog eentje in elkaar knutsel voor de eerste keer opspinnen..

Maarten

ter info, de heli in het voorbeeld had de eerste poging al dik averij opgelopen zonder zijn kruisje ;)

wees verstandig, monteer het, en als het oppakken en neerzetten vlekkeloos gaat is het er zo af.

Back