CopterX

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door johandc, 30 aug 2007.

  1. johandc

    johandc

    Lid geworden:
    2 mei 2007
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Laarne
    Hallo,

    Enkel weken geleden ben ik na het bezoeken van een modelvliegshow terug gebeten door het helicoptervliegen. Na wat surfen op het internet ben ik op de CopterX gebotst en een exemplaar gekocht op ebay voor 120 euro. Dit toestel zou een exacte copij van de T-REX 450 moeten zijn met alles 100% compatibel, enkel standaard volledig uitgevoerd in aluminium.
    Alles lijkt op het eerste zicht prima.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ondertussen reeds de benodigdheden ook besteld:
    - FUTABA GY401 gyro
    - ALIGN 430 XL Brushless motor
    - FUTABA S3254 digitale servo
    - Emax 30A regelaar
    - 3 x HITEC HS65MG
    - Lipo 3S 2200mAH 20C

    Als zender heb ik een Graupner MX-12

    Het is al een viertal jaar geleden dat ik met een helicopter gevlogen heb, dit was toen een ZOOM 400, hooveren ging perfect, maar rondvliegen nog een beetje houterig. Het zal dus wel weer even wennen worden, hopelijk zonder te veel schade.

    Ik heb de swashplate eens bekeken, dot is een 12° swashplate, dit is niet hetzelfde als bij mijn ZOOM 400. Ik heb geen flauw idee welke servo waar moet aangesloten worden en hoe dit moet ingesteld worden in de MX-12.

    Als iemand wat meer informatie of goede raag heeft, hoor ik het graag :wink:

    johan
     
  2. gukke

    gukke

    Lid geworden:
    1 mrt 2007
    Berichten:
    196
    Locatie:
    kortenberg
    voor je start gooi al maar die digitale staartservo er al maar af.
    S3254 zijn prullen !!!!
    zet hem zeker niet op DS uw gy401 gyro want binnen de 4min heb je een geroosterde S3254.

    Ik al 2maal voor gehad.
    Je doet hem beter terug en ruilen voor de ZEER goed S9650 van Futaba. Deze kan wel de GY401 aan.

    En ik ben niet alleen hier.
    Doe maar eens een search op S3254 zowel hier op het forum als op rcgroups.


    Voor de rest ziet het er een schoon machine uit.
     
  3. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    mee eens brand hout voor deze toepasing.
    kost wat meer maar van alle ellende af.
     
  4. johandc

    johandc

    Lid geworden:
    2 mei 2007
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Laarne
    Is die servo dan in het algemeen slecht of enkel als je hem gebruikt in combinatie met de GY401
     
  5. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik denk dat als je hem gewoon als normale servo instelt ipv digitaal dat dan alles goed komt.
     
  6. kraaijer

    kraaijer

    Lid geworden:
    15 jun 2006
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Brussel - B
    Je zou zeggen dat een ezel zich niet 2 x aan dezelfde steen stoot.... :roll:
     
  7. aviador

    aviador Guest

    Veel plezier met je CopterX in iedergeval!

    De onderdelen van dit merk zijn zeer goed te noemen, het doet niet onder aan align vind ik. Jammer dan je de versie met carbonframe hebt genomen, alu wil nog wel een buigen bij een 'harde landing' :wink:

    Afgezien van de staartservo ook een zeer goede setup!
     
  8. moos

    moos

    Lid geworden:
    27 jul 2003
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Gelderland
    :!:
    Wat voor een bec spanning heb je in godsnaam gebruikt dan :?: :!:

    Ik heb er helemaal geen problemen mee hoor, na ook alles op fora gelezen te hebben.
    Werkt gewoon perfect, nix mis mee....OOK in DS mode, zowel 401 als 2100t.

    ..ja, ..en ik heb al een hoop agressieve vlieguren achter de rug.

    Moos.
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ik heb de rotorkop van de CopterX op mijn T-Rex zitten. Erg tevreden over. wel ff alles nalopen op locktite!
     
  10. gukke

    gukke

    Lid geworden:
    1 mrt 2007
    Berichten:
    196
    Locatie:
    kortenberg
    @Moos,
    @kraaijer
    @all natuurlijk

    Ik heb van bec gewoon de bec uit de regelaar en dat was 4,98V en ben daar zeer zeker van.
    Ik was eerst in een andere richting aan het zoeken maar beroepsmatig doen wij pure elektronica.
    Dus bij de 2de servo was het me duidelijk.
    De gain stond op 50% dus veel was dat niet maar de servo liep gewoon ontzettend heet en brande door waardoor kortsluiting op de voedingsdraden die zo door de gyro en de ontvanger tot aan de regelaar kwamen. Die wist atuurlijk niet meer waar hij het had en begon raar te doen.
    bvb aandersom te lopen resultaat alle tanden van het hoofdtandwiel en daar ging de heli.
    Heb hem in totaal 3 maal opgebouwd de laatste maal was met een gewone analoge servo enzo staat hij nog steeds op de plank en heb ik hem niet meer geprobeerd.

    De kosten die ik heb gehad waren:
    2 maal een kontronik PIX4000 regelaar
    2 maal een S3254 digitale servo
    3 maal hoofdtandwiel
    3 maal tandwiel naar de staart (carbooon 400)
    1 maal analoge servo (nog niet gevlogen)
    Door een kapote regelaar ten gevolge van langdurige kortsluiting ook 1 brusless BMI motor 3600
    1 maal nazicht door kontronik van mijn regelaar 21euro

    2 weken in de winkel geweest toen ik het niet meer zag zitten. En zij blijkbaar ook niet. Konden mij geen antwoord geven.

    En toen was het het genoeg.
    En kwam de mini titan volledig nieuw.
     
  11. fredje

    fredje Guest

    Ik heb 2 dragonousen, 1 met de gy 401 en 1 met de logitech 2100t. Beide heb ik deze in combinatie met de digitale servo hds-877. En ik verzeker je deze staart is niet te stoppen. Heading lock is super. De 2100t locked zelfs beter dan de gy 401 in combinatie met de hds-877.
    Deze staartservo kost ongeveer 25€ en kan in digitale mode gebruikt worden zonder problemen. Terwijl de S9650 rond de 70€ kost wat dus duur is voor een electro heli. En deze servo is ook vrij groot i.v.m. de hds-877. En ja ik heb de S9650 ook geprobeerd.
     
  12. johandc

    johandc

    Lid geworden:
    2 mei 2007
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Laarne
    Hallo,

    Ondertussen is het toestel volledig afgebouwd en reeds een 4 tal "vluchten" gedaan.
    Alles lijkt prima te lukken, de kwaliteit van het toestel lijkt prima op de bijgelverde houten rotorbladen na, deze verschillen nogal in gewicht dus redelijk wat tape moeten aanbrengen om alles in balans te krijgen, ondertussen heb ik nieuwe carbon bladen in bestelling.

    Het hooveren lukt prima, alleen met rondjes vliegen heb ik nog geen ervaring en weet ook niet goed hoe dit moet, moet er met de staart gestuurd worden of gebeurt dit met de roll functie?

    johan
     
  13. dragonfly

    dragonfly Guest

    @johandc

    Ik heb zins kort ook een copterx450ae incombinatie met een MX12. Nu mijn vraag hoe heb jij je zender ingesteld.
    Welke kan. heb je revers gezet.
    en hoe heb je het menu van 120gr ccpm ingesteld.

    Alvast bedankt.
     
  14. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Mooie heli man!
    Sturen om bijv. een achtje of een circel te vliegen gebeurd door alles te combineren, rudder en een beetje nick en roll....
    Ik raad je echt aan om een simulator te kopen en te gaan trainen, scheelt heel veel ellende en geld.
    Tis nie makkelijk!! :D

    p.s.
    Ik heb nu al een paar weken een S3153 i.p.v. een S3154 op de staart (@5V), en deze doet het prima met mijn vliegstijl (sportvliegen zonder te raggen zeg maar)

    Eric
     
  15. machskn

    machskn Guest

    Zeer mooie heli johan

    En hoe vliegt hij nu? en heb je nog leuke foto,s/filmpjes? of details.....

    Ik zit er ook aan te denken om mij er ook eentje aan te schaffen :D
    Aan gezien mijn mini titan helemaal total los is op de electronica na en na het
    lezen van jouw topic en wat zo,n copterX kit kost inc alle bling bling.
    Zit er heel dik in dat er binnenkort nog een copterX vlieger erbij komt.

    Las vanmiddag ook ergens dat er ook al een copterX 450 SE v2 is? Kan iemand dat bevestigingen , en zoja linkje plaatsen :lol:

    of meer info over de copterX 450 SE v2.
     
  16. machskn

    machskn Guest

  17. johandc

    johandc

    Lid geworden:
    2 mei 2007
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Laarne
    @machskn,

    Ik heb nu reeds een 30 tal vluchten gedaan, rondjes vliegen begint al aardig te lukken. Tot nu toe nog geen enkele crash gehad :D

    Voor mij is de Copterx een echte aanrader, prijs/kwaliteit de beste in zijn segment, dit toestel vliegt zeer goed en heeft praktisch geen last van wat wind.

    Er is inderdaad een SE versie uit van de Copterx, deze heeft een carbon frame, vernieuwde aansturing van de staartrotor en ook iets anders aan de rotorkop.
    Copterx SE

    Op ebay vind je de SE versie nog niet, maar de AE versie kan je voor 120 euro icl verzenkosten kopen wat ik persoonlijk een koopje vindt in vergelijking met de kostprijs van een Trex met Alu parts.
    Ook een GY401 vindt je aan een zeer goede prijs op ebay GY401 linkje, deze komt maar op 92 euro incl verzending.
    Ik heb de mijne hier ook gekocht en had hem binnen de week reeds bij mij thuis.

    Een vriend van mij heeft ook een Copterx en is daar ook zeer tevreden over, ik denk niet dat je er spijt van krijgt als je er eentje aanschaft.

    Johan
     
  18. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Als het goed is krijg ik binnenkort de SE versie binnen. Ik ben zeer benieuwd hoe deze het gaat doen.
    Waarschijnlijk zal hij iets lichter zijn door de carbon frames.
    Heeft iemand mischien ervaring met de Batteryhobby accu's? (deze staan ook op de Ehirobo.com site)

    Ik zit eraan te denken om er nog 2 van deze te bestellen zodat ik wat minder afhankelijk ben van
    de snelheid van de lader (op een korte indoor avond bijvoorbeeld) :wink:

    Zodra ik de heli heb ontvangen zal ik ook een kort verslagje maken.

    Groeten
    Bas
     
  19. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Koop mooie Airthunder lipo's Bas ;-)
     
  20. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik wil graag die batteryhobby's proberen, kijken hoe die het doen tegenover de thunder powers. :)
    Maarja, eerst nog maar is kijken of daar geld voor is... :roll:

    Groeten
    Bas
     

Deel Deze Pagina