Copterx450 rudder hapert soms

Heb mijn CopterX CX450 Black Angel flybarless gemaakt met de CX-3X1000 gyro en de speciale kop. Vliegt uitstekend maar ik merkte na diverse vluchten dat het rudder soms blijft hangen. Bv op stick naar rechts reageert ie even niet, maar als ik stick links geef en dan weer rechts doet ie het weer wel. Had de indruk dat het mijn rudder expo op de zender was en heb nu alle expo uit gezet. Gaat nu weer een paar vluchtjes goed maar of het dat geweest is weet ik niet. Was dat een mogelijke oorzaak of zijn er ook andere?

Ook al naar je staart-servo gekeken ? Mogelijk dat deze wat hapert. Staart-servo's zijn soms niet van die kwaliteit dat ze alles aan kunnen. Is je heli een belt-drived of torgue?

met belt-drived moet de stuurstang vrij heen en weer kunnen lopen. Als dit niet is, dan zeker naar je staart-servo kijken. Haal die eens los van de heli, en probeer die te laten bewegen. Wel de nodige voorzorgs maatregels nemen, zoals motor los (kabeltjes).

Kan je de servo ook zo met de hand bewegen of niet, als dat niet is, dan heb je kans dat die vast zit, en misschien vervangen moet worden.

Kan staartservo zijn. Ik heb een Futaba S9257 staartservo, niet de minste, maar ook die kunnen natuurlijk kapot gaan. Hij beweegt schokkerig bij stick uitslagen, zeker niet zo geleidelijk als de 3 analoge cyclische servo's. Lijkt me niet goed of is dat normaal bij digitaal.

Laatst bewerkt:
Dan zeker even er naar kijken. Ik had het ook met mijn Wasp 250, alleen bleef die hangen gelijk. Het is zulks klein electronica dat je het niet merkt wanneer het defect raakt of niet.

En wat kosten die servo's nu tegenwoordig ? en het monteren ervan is ook maar 10 minuten werk :)

succes met de reparatie

Na herprogrammeren van de flybarless gyro en setting van de gain op de TX was het over. Voor hoe lang weet ik niet maar de tijd zal het leren. Had andere staartservo geprobeerd maar die vertoonde hetzelfde, dus de servo was het niet.

Dus niet opgelost. Toen de heli hoog in de lucht stil hing en ik met rudder de heli 180 graden draaide viel deze schuin weg. Met heli in de hand en draaiende rotor doen alle stuurbewegingen het ogenschijnlijk goed. Oorzaak voor mij een raadsel ??

Wel graag je benaming een beetje in de gaten houden...
Je begint alleen over de staart, maar volgens mij heb je het nu ook over de andere functies

Je klacht, af en toe gevoelsmatig tijdelijk even weigeren van de staart kan zomaar een lage gain kwestie zijn.
of speling, maar vaak gain.

je laatste bericht, je draait zelf de heli 180 graden, en de heli doet zelf een stuurbeweging op de elevator en aileron, zou zomaar een trillingskwestie kunnen zijn.
Iig, zo begrijp ik je verhaal..

Dus, is alles gebalanceerd?
alles recht?
geen draden die erg strak gespannen staan richting de fbl unit?
fbl unit/sensor zit niet tegen het frame aan?

ps
ik hoop dat met de heli in de hand, je bedoelt zonder motor..
met motor zou dat nogal gevaarlijk zijn

Probleem opgelost. Vliegt nu weer als een speer. De enige oorzaak was een losse, niet geborgde, schroef in de rotorkop. Excuses voor wellicht misleidende waarnemingen en veronderstellingen.

LESSEN: Borgen van relevante schroeven, zeker die van de rotorkop. Er niet er van uitgaan dat de fabrikant ze al geborgd heeft. Regelmatig controleren.

Laatst bewerkt:
Mijn copterx cx450 black angel vliegt met het copterx fbl systeem cx-3x1000 zeer stabiel en rete strak. En afstellen is met de usb kabel op de pc een fluitje van een cent. Voor mij het bewijs dat het niet altijd duur hoeft te zijn en je niet moet blind staren op align, beastx en aanverwante zoals door sommigen aangeprezen als de enige juiste keuze.

vergis je niet, align en de beast x zijn middenmoters...
qua kwaliteit en afstelgemak is er dus veel beter te krijgen

en waar het bij de goedkoopste varianten nog wel eens misgaat, is kwaliteitscontrole.
Het is dan nog wel eens gokken of je nu een goede versie, of een foute versie meekrijgt
Dit zie je over het hele electronica gebeuren voorkomen, dus ook in de estab hoek komt dit voor...

Bij align en beast gaat het bijna altijd goed. Van die cx-3x1000 heb ik nog weinig gezien (wat positief is, als er veel problemen mee zijn zie je dat doorgaans meteen)
Veel succes met de heli!

Back