Corally lader main port probleem

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ShadesInBlack, 20 mei 2022.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb onder andere deze lader: https://www.corally.com/fgfghfghfgh...-Race-60-AC-DC-60W-Power-2-4-Li-Xx-6-8-Ni-Xx/
    Basic lader, maar ruim ok voor mij. Laadt alles, storage modus enz.
    Sinds enige tijd krijg ik tijdens het laden de melding :connect error. Check main port.
    Gewoon opnieuw opstarten zorgde dat het laden gewoon weer verder ging. Soms wel 3 keer per accu. Heel vervelend.
    Nu is het helemaal gedaan. Meteen deze error en helemaal geen start van laden.
    Ik heb de kabel en de connectors van de kabel uitgewisseld, gecheckt enz. Op een andere lader werkt het gewoon prima. Kabel dus uitgesloten.
    Opengemaakt maar ik zie niets verbrands of zo op de print.
    Iemand voorsrellen of ideeën?
    Anders is het einde van de rit van deze toch wel handige kleine lader.
     
  2. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    als ik de link zie van de lader "/fgfghfghfghfgh" kan de lader wel eens net zo snel in elkaar geprutst zijn als de website...
    grapje

    heb je de voeding spanning van het apparaat al bekeken? vaak als er wat met laders is wat dit display en menu heeft mankeert er wat aan de voeding.
    ik zou de voeding eens checken en ruik er ook even aan. als je een "typische" geur ruikt dan verbrand de voeding eerdaags en word het tijd voor een externe voeding of een nieuwe lader.
    het ruikt net zo typisch als verbrande bakeliet handgrepen van een pan maar dan anders
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dit is dezelfde lader als de SkyRC S60
    Ik ken het probleem, met name Li-Ion cellen met een beveiligingsprintje veroorzaken die meldingen.
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Er is een geurtje te ruiken, maar niet erg uitgesproken.
    Ik zou wel kunnen kijken om extern te voeden, maar is nu niet snel helemaal duidelijk waar juist moet "aftakken".
    En hoeveel spanning moet die voeding dan hebben? Kan ik dat ergens uit afleiden?
    Ik zou denken: als de interne voeding het begeven heeft, dat het helemaal niet meer werkt?
    Enkel lipo's mee geladen. Mss uitzonderlijk wel een li ion.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
  6. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Dan zou ik voor de Hota D6 PRO gaan: https://droneshop.nl/hota-d6-pro-1-6s-lipo-charger
    Is heel wat meer lader voor je geld, en dan heb je gelijk de XT60 aansluitingen op de lader zitten.

    Het uitgebreide kleurenscherm geeft je veel meer informatie en instelmogelijkheden, hij heeft een voedingsfunctie (voor bijvoorbeeld een soldeerbout of om te testen), heeft een USB uitgang wat gewoon praktisch is en een contactloze laadfunctie voor smartphone.

    Bediening met de draai/drukknop is intuïtief en de lage bouw met schuin display prettiger als zo’n hoog ding.
    Hij heeft ook een DC ingang tot 30V, die ander maar tot 18V, de betere netvoedingen (ISDT bijvoorbeeld) zijn tegenwoordig 24V, geeft in de toekomst wat meer mogelijkheden als je toch meer vermogen nodig hebt.

    Kijk even op Youtube voor reviews, er zijn er veel en meestal positief, ook de reacties over de kwaliteit zijn redelijk goed, dat kun je van ToolkitRC laders niet zeggen, die gaan veel kapot of komen al gebrekkig uit de doos.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    I see. Was nu niet meteen van plan zoveel uit te geven. Heb geen zo'n fancy gerief nodig. Maar nice en zoals ik zie goed qua prijs/kwaliteit.
    Nu, ik heb wel accu's met xt90's. Das dus een beetje vervelend. Wellicht zijn xt60's bij drones gangbaar? Dan is zo'n rechtstreekse connector wel handiger.
    Als ik goed begrijp is skyrc wat te mijden qua kwaliteit?
     
  8. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik had hetzelfde met deze lader. Soms wel soms niet op de tweede poort. Mijn winkelier heeft hem aan de vertegenwoordiger meegegeven en een paar weken later had ik een nieuwe......met later weer hetzelfde probleem. Weer meegegeven en weer een nieuwe. Echter nu na een paar jaar pas, weer dat probleem dat de tweede poort het soms niet doet.

    Ik heb nu toevallig ontdekt dat als ik op poort 1 aan het laden ben, die doet het dus goed, dat poort twee bij het herhaaldelijk inschakelen van de lader ook goed gaat en blijft werken. Vreemd. Ik gebruik hem als ik ga vliegen en thuis heb ik nog een andere staan van Multiplex. Dus zo kan ik er mee leven. Toch vreemd.

    Groetjes, Erik.
     
  9. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    SkyRC is groot geworden met het bekende blauwe B6 ladertje. Wat de kwaliteit van de overige producten is kan ik niet zeggen, ze worden wel veel onder andere merken verkocht, ook Hitec en Pulsetec bijvoorbeeld.

    Junsi en ISDT zijn eigenlijk momenteel wel de benchmark als je een goede lader zoekt, maar met ingebouwde netvoeding kun je bij Junsi niet slagen, en ISDT heeft bijvoorbeeld de K1 en K2.

    De K1 biedt 100W over 2 kanalen en kost ongeveer hetzelfde als de Hota D6 Pro, de K2 heeft 200W over twee kanalen, en bovendien 1,5A balanceerstroom, wat redelijk hoog is, maar deze gaat richting de €150,-.

    De Hota D6 Pro heeft ook 200W over 2 kanalen en biedt gewoon heel veel waar voor je geld met ook een betrouwbare reputatie.

    Wat voor accu’s laadt je eigenlijk? Want je schrijft dat je niet veel nodig hebt, maar de duo lader die je gelinkt hebt heeft maar 80W totaal, terwijl de oude Corraly 65W heeft voor 1 kanaal. Het is allemaal niet erg veel, en deze goedkope laders sneuvelen gewoon erg snel als je ze continue op de max gebruikt. De goedkope componenten worden telkens maximaal belast en dan houden ze het niet lang vol.

    Wanneer je aangeeft welke accu’s je laadt is het beter te adviseren welke lader je nodig hebt.
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    ok, dat zijn valabele punten.
    Met niet veel nodig bedoel: laden met bv 6A vind ik voldoende. Sneller hoeft niet. Dual zou aangenaam zijn, maar niet echt noodzakelijk. Alle lipo's die ik heb zijn voor met auto's te rijden en ik heb tot 4s. Waarvan meeste 2S. En een paar 3S. Allen rond de 5000MaH. Wat natuurlijk niet betekent dat ik best wat marge heb voor later.
    En in bepaalde periodes (mooi weer), laad ik natuurlijk wel redelijk wat, paar keer per dag zou ik zeggen.
    Ik heb liever minder toeters en bellen, maar langer meegaan en gewoon betrouwbaar zijn.
    Bedankt voor alle tips en suggesties, ik duik er eens in.
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik zie nu dat vermelde duo lader 2x 80W heeft. Wat me toch weer interessanter lijkt? Ik weet niet of de rechtstaande opstelling handiger of verveleder is?
    Ondertussen nog wel wat opties aan het bekijken..
     
  12. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Een 4S is max 16,8 V. Met 5000mA trek je bij 1C laden al 84 Watt in de meest maximale situatie. Als je de accu’s nog een beetje vlot vol wil laden is 1C wel de standaard, en dan trek je dus al de max van je lader.

    Laad je alle accu’s voordat je gaat rijden, want tijdens het rijden laden kan ook, maar dan wil je wel 2C laden om een beetje snel de accu’s weer vol te hebben? Ik neem aan dat je recreatief rijdt en niet in competitie?

    Overigens duurt balanceren vaak erg lang, dus een lader met hoge balanceerstroom levert een forse tijdswinst op zonder dat de accu’s daar onder lijden, het gelijktrekken van de cellen gebeurt meestal vanaf 4,0V bij balanceerprogramma’s.
    De Hota D6 heeft overigens 1,6A balanceerstroom, nog 0,1A meer als de ISDT K2, is best hoog.
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Weer nuttige info erbij. Ik laad doorgaans idd wel een aantal accu's voor het rijden. Recreatief.
    Betekent dan idd paar uur doorlopend laden.
    Balanceerstroom zal naar mijn huidige ervaringen laag geweest zijn.
    Ik heb ook nog een rc plus lader. Wss ook onder de categorie van goedkoop. Die doet al heel wat jaren dienst.
    Maargrasduin even in zoveel mogelijk opties!
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Let op dat de balanceerstroom geen vaste waarde is! Wanneer je schrijft, "De Hota D6 heeft overigens 1,6A balanceerstroom..." houdt dit in dat dit de maximale balanceerstroom is die de lader kan verwerken. De stroom die er werkelijk gaat lopen is helemaal afhankelijk van het spanningsverschil dat er is. Hoe kleiner het verschil des te kleiner de balanceerstroom.
    De eerste laders / balancers konden maar iets van 50mA balanceerstroom verwerken. De meeste van de huidige laders / balancers kunnen zeker 100mA verwerken, zelfs 500mA komt al steeds meer voor. Voor goede accu's met een klein verschil tussen de cellen is dit ruim voldoende. Wanneer je echt die 1,6A nodig hebt zal je accu al duidelijk minder zijn geworden. Als de verschillen zo groot zijn is je accu naar mijn idee aan vervanging toe.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  15. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Yep, het is ook in de meeste gevallen impulsstroom, dus niet eens continu. Bij mijn Junsi DX8 DUO overigens wel continu, als je één van de cellen behoorlijk in onbalans brengt gaat er daadwerkelijk 2A door de balanceerkabel heen.

    Maar ik ben van mening dat 1,6A balanceerstroom, wanneer nodig en hoe het laadprogramma hiermee omgaat, want dat schrijf je hier niet eens, dat de laadtijd significant korter wordt.

    De Revolectrix laders gebruikten deze hogere balanceer laadstromen al op een ander manier waardoor accu’s veel korter aan de lader hingen, en dat al 10 jaar geleden met meer als 1A balanceerstroom.

    Mijn oude Graupner Ultramat 14+ heeft 300mA, geen idee of dat constant of impulsstroom is, feit is dat dat ding er eeuwig over doet om een 2400mA 3S accu vol te krijgen, daar zijn moderne laadapparaten een stuk sneller mee.
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Maar hoezo dan dat het slechts onlangs is beginen misgaan? Met om het even welke LiPo ik laad.

    Ondertussen gekeken wat er nog zoal is. Vermelde HOTA D6 is iuitverkocht op vermelde website, maar elders wel ok. Ik ben linkshandig, en ook slechts 1 hands, dus dat wieltje lijkt me dan niet zo handig voor mij. + de XT60 aansluitingen die ik bij vele andere laders ook zie, zouden meteen een tussenstukje nodig heben, gezien ik deans en XT90 connectoren heb. Du
    Dan kom ik toch terug bij deze: RC Plus Cube Duo 80 Snellader (toprc.nl)
    Of zoiets bv: Htrc t240 duo ac 150w dc 240w 10a touch screen dual channel battery balance charger discharger Sale - Banggood.com Waarbij touchscreen wel handig lijkt, maar er staat niet bij of storage laden ook een modus is.
    Deze SkyRC T200 Duo lader kopen? TopRC! heeft dan weer de xt60 connectoren
    s op dat vlak liever gewone connectoren voor bananestekkers. Rechtsreeks inpluggen van het balanceerkabeltje lijkt me ook handiger, maar doorgaans is het met een balanceerbordje zie ik helaas vaak.
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het is een onderbreking ergens. Die beveilingingsprintjes op Li-Ion cellen hebben de neiging om in een beveiliging te schieten.

    Had je al een andere laadkabel geprobeerd? En anders even openschroeven, misschien ligt 1 van de bananenbussen los.
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    neenee, laadkabel(s) heb ik van in het begin uitgesloten. Zowel kabels, accu's als bananestekkers op de laadkabels uitgewisseld met andere lader. Maar die beveiligingsprintjes, het gaat om Lipo's, dus ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Wel eens Li-ion geladen, maar zelden.
     
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hij bedoelt dat de ronde bussen in de lader, in de lader los kunnen zitten.
    upload_2022-6-9_12-2-25.png
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Die beveiligingsprintjes was maar een voorbeeld waar ik veel mee te maken heb. Op mijn Venom gaan ze goed, op mijn S60 een en al ellende.
    Je kunt de lader even open schroeven en kijken of de bussen nog degelijk aan de print gesoldeerd zitten.
     

Deel Deze Pagina