Corazón

Discussie in 'F5J' gestart door arno888, 26 nov 2016.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Door omstandigheden heb ik niet zo heel veel kunnen doen de voorbije periode; maar die tijd is nu afgesloten en er zijn weer plannen om wat te gaan knutselen. Dus we gaan weer zelf bouwen de komende maanden. Vliegklaar voor seizoen 2017 zal niet gaan lukken maar ik probeer een tikkie verder vooruit te kijken.

    Natuurlijk haak ik in op de trend “licht”. Aan de ene kant omdat ik een bloedhekel heb aan harde wind maar zeker ook omdat een lichte kist, in rustige tot dode omstandigheden beter presteert wanneer de vleugelbelasting laag is. Daarom dan ook, dat ballasten en hoe te ballasten nog geen moment een aandachtspunt is geweest bij het ontwerp van deze kist.

    Hier een eerste schetsje van het model zoals het mij voor ogen staat. Niets bijzonders zo op het eerste gezicht. Wel een wat hogere slankheid gekozen en een iets langere romppook. Lang zitten dubben of het een pendel stab moest worden maar het wordt toch traditioneel. En oh ja, zowel de vleugeltippen als ook het stab krijgt aan voorzijde een lichte radius.

    [​IMG]

    Na op een rustige avond, incluis een glaasje vino, nog eens een keer Lo Sienta mi Vida van Linda Ronstad gehoord te hebben stond de naam van de nieuwe kist ook vast: Corazón

    Wat is er verder te melden. Zo ongeveer het eerste rekensommetje wat ik maakte was vleugeloppervlak plus stabilooppervlak maal 12. De uitkomst van dat sommetje is 962,8 gram en dat wordt dus het streefgewicht waar ik mij als ex-vrije vluchter eens heerlijk op kan gaan uitleven. Zo zal het rompachterdeel een “pookje” worden van een F1A. (diam. 18-9mm over 1000mm) Een kennis van mij maakt die dingen van HM carbon zodat ik mij geen zorgen maak over flexen. Het rompvoorstuk probeer ik helemaal van GFK te maken zodat ik de antennes binnen boord kan houden. Ik weet alleen niet hoe ik daar gewicht-technisch uitkom, dat wordt dus uitproberen. Voor wat betreft de vleugelkonstruktie ben ik er eigenlijk wel uit. Ik heb al heel wat vleugeltjes gebouwd met CF D-boxen. Wat calculaties hebben al laten zien dat ik deze taktiek doortrekkend een behoorlijk lichte (tweedelige) vleugel moet kunnen bouwen.
    Alex zijn verhaal over een dun stab heeft nog ff wat extra denkwerk veroorzaakt maar met het stab zo dun gaan, heeft inderdaad redelijk voordelen dus daar ben ik nu ook wel uit. (Rohacell is al binnen)
    En wat de aansturing van stab en kielvlak betreft. In een niet zo heel ver verleden heb ik het stab en het kielvlak van mijn vrijevlucht modellen ook met servo's aangestuurd (die gouwe ouwe DS281 van Graupner in een vrije vlucht kist) Datzelfde systeempje komt ook in de Corazón en is lekker niet alleen licht maar ook erg precies..........

    De profilering is ook ready en wordt iets van 7.06 dik op 26%, 1,97 camber op 40,1 (bij 220 mm koorde) naar 6,56/23,9 – 1,66/41,2 naar uiteindelijk 5,6/24,3 – 1,45/36,6.
    Het stab wordt een 5,2% dikke variant op het Freak-Horizontal V2. (sorry, geen plaatjes hier)

    Voor de aandrijving gaat mijn voorkeur uit naar deze http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=2193 in kombi met een 30mm spinner en een 14x7 schmall. Mijn keuze is op deze motor gevallen vanwege het lichte gewicht en de redelijke getallen bij zowel 2 alsook 3s. En omdat dit eerste model werkelijk louter en alleen voor licht weer bedoeld is kan een te bereiken hoogte na 30 sekonden mij niet werkelijk boeien. Maar bij licht weer en vol vermogen moet er op een 2s 170-180 meter inzitten, dat is ongeveer 100 meter boven de starthoogte die mij voor ogen staat.

    Omdat ik bij de rompopbouw alles zover mogelijk naar voren wil plaatsen; eerst de motor dus, daarachter de regelaar met daarnaast de lipo,daarachter de twee servo’s (voor stab en kielvlak) en daar meteen achter de ontvanger. Dat probeer ik dus zo uit te mikken dat ik wanneer ik de lichtste lipo erin leg ik het meest achterlijke zwp heb.Die meest lichte accu wordt een 2s van SLS (https://www.stefansliposhop.de/Akku...-Quantum-800mAh-2S1P-7-4V-65C-130C::1596.html). Wil ik dit model vliegen met een tikkie wind dan gaat er een 3s lipo in. Dat wordt ff passen en meten maar ik wil per sé de neus zo kort mogelijk maken. Wanneer ik dus aan het rompvoorstuk ga beginnen wordt dat zo gemaakt dat het makkelijk aan te passen en te reproduceren is. Voor wat betreft de servo’s, ik ben tevreden met de 6100’s dus die zullen hier ook wel weer in gaan.


    Daarmee is het plaatje eigenlijk wel rond en hoop ik over een tijdje met een aardig en licht F5J kistje te kunnen gaan vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2016
    TheNorb, Peral, tjarko en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Mooi project, veel succes en bouwplezier !!!
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Een project naar mijn hart.
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ga ik zeker volgen, ben vooral benieuwd hoe je aan dat streefgewicht gaat uitkomen
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    ik ook :rolleyes:

    Dit is een eerste,grove calculatie, waar tzt. de plussen en minnen bij gaan komen: (maar ik ben optimistisch)
    vleugel plus 4 servo's+verbinder 600 gram, boom plus stab en kielvl. 85 gram, motor, spinner prop regelaar 110 gram, lipo+2 servo's + ontvanger 90 gram, voorstuk 50 gram, diversen 30 gram. Totaal: 965 gram ;)

    Spannend :cool:
     
    DirkSchipper, jacobbos en Berrie vinden dit leuk.
  6. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ja, maar nog geen materiële ontwikkelingen :)
     
  8. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Hoe ga je het voorstuk maken Arno? In een mal of 'verloren mal'?
    Je kunt behalve glas natuurlijk ook kevlar gebruiken. Een stuk lichter voor dezelfde sterkte lijkt me.
    Ik volg het met belangstelling!
     
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Alletwee niet ............

    ff geduld hebben; tzt volgen er wel plaatjes. Ik kan je wel al verklappen, dat het idee misschien een beetje "houterig" is :D
    maar ook dat het, wanneer het af is het er erg "gfk'erig" uitziet (en erg licht is natuurlijk)
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Na verleden week ergens een artikeltje gelezen te hebben is er iets bijgekomen; een probleempje/aandachtspuntje of whatever....

    In een ver verleden toen ik nog F3J vloog heb ik gevlogen met de toenmalige Pikes en ik meen een Sharon alle met V-staart. Dat ging toen eigenlijk best wel goed. Daarna ben ik een heleboel andere spullen gaan vliegen en tegenwoordig is het zo dat ik veel meer met het richtingsroer stuur als destijds. Bij mijn Xplorer is het misschien zelfs wel zo dat ik 50% met richting doe.......
    Maar toch komt nu weer de vraag, V-staart of niet boven water. Het voordeel is eigenlijk alleen maar een gewichtsbesparing (25-30%), het nadeel (of het onbekende) is de effektiviteit van het richtingsroer.
    Alle input/ideeen zijn welkom.
     
  11. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Arno,

    Een goed ontwikkelde V staart is net zo goed als een kruis staart. Ik vloog vroeger altijd met V staarten op mijn F3J kisten en dat ging prima. Over de effectiviteit zou ik me geen zorgen maken. Ik heb op mijn El Niño best een klein richtingroer zitten maar toch is het zeer effectief. De effectiviteit van het richtingsroer wordt voor het overgrote deel bepaald door de hoeveelheid V-stelling en waar deze zit. V-stelling heeft nagenoeg 0 effect in het midden (vandaar het rechte middendeel op de El Niño) en des te meer effect bij de tips. Opstaande tipjes zullen dus de effectiviteit van een richtingsroer meer beïnvloeden dan een richtingroer wat meer dan 50% van het totaal oppervlakte is . Dat geeft alleen maar een hoop weerstand. Het voordeel van een V staart is dat als je 'm goed afstelt met wat meer down richting dan up richting je de eventuele nadelen van een kruisstaart (model wat de neus wat omhoog steekt in een bocht door de toegenomen lift van de buitenvleugel door de grotere invalshoek) kunt elimineren.
     
  12. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    P.S. Door de lage massatraagheid van een heel lichte kist neemt de werking van een richtingsroer ook toe. V staartjes zouden due best heel goed kunnen werken op een lichte kist.
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Leg eens ff uit wat dat is, Alex :confused:
    Welke opneningshoek had jij, bij jouw Twister ?
     
  14. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    104°
    https://www.aerodesign.de/modelle/F3J/twister_98.htm.
    Destijds hadden de meeste V staarten ongeveer 120 ° . Ik had al snel in de gaten dat dat niet genoeg richtingstabilisatie gaf. Tegenwoordig zijn de hoeken vaak nog kleiner tot 90° heb ik wel gezien.
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Een V staart is een combinatie van kielvlak en stabilo, dat is een open deur.
    Hoe vlakker hoe meer stabilo, hoe steiler hoe meer kielvlak.

    Nu is de verhouding tussen effectief stabilo oppervlak en kielvlak oppervlak een functie van de slankheid.
    Uitgaande van een vast vleugel oppervlak en staartboom lengte geldt:
    Een hogere slankheid > kleiner stabilo en groter kielvlak.

    Bij een hogere slankheid zal de openingshoek kleiner moeten zijn dan bij een geringe slankheid.
    In een eerder draadje heb ik het al eens uitgelegd, in deze posts:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/v-tail-of-x-tail-het-verschil.156572/page-2#post-2633779
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/openingshoek-v-staart.157671/#post-2577814


    Die 90° bij hoge slankheden is daarmee te verklaren.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2017
    DirkSchipper, Loet Wakkerman en tjarko vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina